ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Död till havs  (läst 1033 gånger)

2004-11-04, 14:09
läst 1033 gånger

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Hej
Min mormors far Johan Theodor Johansson Thorin född 10 okt 1868 i Berghem dog till havs under en resa mellan england och sverige. I hans hustrus uppteckningar kan man läsa att hon varit änka sedan 11 nov 1910. Det behöver ju inte betyda att båten förliste precis på det datumet utan kanske hon fick budet då.
Min fråga är: Hur kan jag ta reda på mer om denna händelse, Vad hette fartyget? Vilka var omständigheterna? Vart vänder jag mig?
Mycket tacksam för svar.
MVH
Mikael J

2006-03-29, 20:21
Svar #1

Utloggad Lisbeth Fritze

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2011-11-19, 19:08
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar hur jag skall namnge i min antavla.
Min morfar drunknade i Vänern mellan Laxholmen
och Fogelön enligt utdrag ur dombok vid Lidköping.Överförd sedan till obefintlihetsboken
1929-12-16.Där är hans dödsdatum 1926-09-26.
Är det Lidköping eller Vänersborg,öarna eller
Vänern.Vad anger jag som dödsort?
 
Mvh
Lisbeth Fritze

2006-03-29, 23:25
Svar #2

Utloggad Bertil Landegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-01-28, 12:12
    • Visa profil
Intressant fråga Lisbeth.  Beror på vad du skall använda uppgiften till.  Tror att man använder hans mantalsskrivningsocken som dödsort åtminstone i ett släktforskningsprogram för att att man sedan skall hitta källan. Man kan sedan ange omständigheterna under dödsorsak eller i notiser.  Är det en antalvla kan man ju ange ex Drunknad i Vänern. Datum kan ju vara knepigare men det verkar ju ha varit en utredning där man kommit fram till en datum då han förklarats dör.
 
Hälsningar Bertil

2006-03-30, 17:49
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Mantalsskrivningsorten är den man ska mata in i sitt program. Annars kan det bli fel i slutändan.
 
Jag skickar in mina data till DISBYT och varje gång protesterar DISBYT mot dödsorten för en person. Han dog under ett torpedanfall under 2a världskriget och jag har angett orten till M/S Sydhav. Jag vill gärna ha det kvar, det är ju trots allt lite originellt.
 
Det sägs att man ska leva som man lär

2006-03-30, 18:05
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Det blir väl samma när ett barn föds ute till havs.
Jag har en ingift ana som föddes på ett fartyg och blev döpt till Seaborn.
Hans födelseort borde varit Atlanten men föräldrarna församling är väl det som gäller  
 
Hälsn. Eivor

2006-03-30, 19:20
Svar #5

Utloggad Lisbeth Fritze

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2011-11-19, 19:08
    • Visa profil
Hej !
 
Tack för alla som engargerat sej jag hade tidigare själv valt mantalsskrivningsort men när jag skulle skriva ut antavlan började jag klurra
vad som var rätt.Men nu väljer jag det.Så kommer
jag att tillägga i personakter o.s.v att han omkom i Värnen och de detaljer som är viktiga.
Men jag förstår Eivor.Kan det vara så att barnet får födelseort där de först kommer i hamn efter födsel? Jag vet inte men kanske någon annan.
 
Mvh
Lisbeth Fritze

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna