ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn med två födelseförsamlingar  (läst 2067 gånger)

2008-01-21, 20:02
läst 2067 gånger

Utloggad Urban Flod

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 08:07
    • Visa profil
Hur gör man när en familj har två hemman som dom tydligen reser emellan i olika förs.
De två sista barnen har prästen i Riala fört in i födelseboken för Riala men har skrivit att de föddes i hemmandet som tillhör Skederid.
 
Hälsningar Urban

2008-01-22, 00:37
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Olika principer har gällt vid olika tider. Så t.ex. har jag en kusin som är född 1945 på Karolinska och fått Solna som födelseort fastän familjen bodde i Stockholm - men hennes syster född fyra år senare har minsann Stockholm som födelseort fast hon också är född på Karolinska...
 
Idag har man alltså som princip att det är moderns hemort som gäller - så har det också av och till varit förr: jag har en anmoder som av någon anledning valde att föda i Tölö men var bosatt i Kungsbacka (detta var 1872); födelsen är antecknad i Kungsbacka med notering ägde rum i Tölö (inget antecknat alls i Tölö). Liksom en anfader som dog 1831 på Borås lasarett, men var bosatt i Örby och det är där dödsfallet är inskrivet (med notering att det skedde i Borås). Ett ännu roligare fall är där modern är bosatt i Fröskog, men väljer att föda hemma hos en släkting i Hesselskog (Edsleskog) 1869. Anteckningen är mycket riktigt i Fröskog (med notering om Hesselskog) - men när de sedan flyttar till Åmål (1872) så ändrar prästen där på det och skriver att barnet är fött i Hesselskog, där det alltså överhuvudtaget inte omnämns!
 
För Din del ansåg tydligen prästerna att det var Riala som var fast ort och att modern händelsevis råkade befinna sig i Skederid ger bara en anteckning om att händelsen faktiskt ägt rum där. Så det bör skrivas in så; man bör alltid skriva den ort där folkbokföringen skedde eftersom man annars aldrig kommer att hitta noteringarna igen om man måste kontrollera dem.
 
Ingela

2008-01-22, 09:34
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
En period under 1900-talet var födelseförsamlingen den faktiska födelseplatsen. De barn som föddes hemma fick bosadsförsamlingen, men de barn som föddes på BB fick församlingen där BB låg. Min mor är född på BB men hennes yngre bror är född hemma och de har därigenom olika födelseförsamlingar. Jag undrar den som blev född på väg till BB var de fick för födelseförsamling om det var någon församling som låg mittemellan. Under 1800-talet och tidigare kan vara svåra att hitta födelseförsamlingar. Och det är inte heller sagt att barnet är infört någonstans (och ibland på flera församlingar) om famijen var skriven på en ort men bodde på annan ort.

2008-01-22, 10:04
Svar #3

Utloggad Urban Flod

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 08:07
    • Visa profil
Hej och tack för kommentarerna barnen var födda 1804 o 1806 så BB var väl inte så troligt men dom höll på och flyttade även om flytten tog över tre år så barnen får väl bli Rialabor då.Med en kommentar om var födseln skedde.
 
Urban

2008-01-22, 23:33
Svar #4

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Ingela, födelseorterna på dina kusiner stämmer perfekt. Vad jag vet så är det från och med 1947 som barn som föds på BB eller liknande (återigen) får moderns församling som födelse.
 
I Studier i svensk kyrkobokföring 1600-1946 av Gösta Lext (s 126), går det att läsa följande:
 
Rätt inskrivningsort för barns födelse är moderns kyrkoskrivningsförsamling. Känner man ej denna skall barnet antecknas där det föddes (hittades)... Födelser skall ... inskrivas i födelse- och dopbok i: moderns kyrkoskrivningsförsamling, födelseorten och anmälningsförsamlingen. I allmänhet sammanfaller alla eller i varje fall två av dessa platser, men man kan få införing av samma notis i tre olika födelse- och dopböcker.
 
Ett specialfall som med tiden blev mycket vanligt, var sättet att anteckna barn, som föddes på barnbördshus, sjukhus och andra allmänna inrättningar av moder, som var kyrkobokförd i annan församling än den, i vilken inrättningen låg.
 
I den fortsatta texten förklaras sedan olika anmälningsförfaranden mellan inrättningen där födelsen ägde rum och den församling i vilken inrättningen låg, samt församlingen där modern var kyrkobokförd.
 
Hälsningar
Tomas GH

2008-01-23, 15:11
Svar #5

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Tomas, enligt den av Dig citerade texten stämmer mina kusiners födelseorter inte alls:
Rätt inskrivningsort för barns födelse är moderns kyrkoskrivningsförsamling. Känner man ej denna skall barnet antecknas där det föddes (hittades)...
 
Och jag kan garantera att moderns kyrkoskrivningsförsamling var känd för min äldsta kusins födelse. Födelsen antecknades inte heller på tre ställen, utan bara i Solna (med anteckning om var modern var kyrkobokförd).
Det verkligt roliga händer långt senare: då ändras uppgiften, så att det numera ser ut som om även min äldsta kusin är född i Stockholm...tyvärr vet jag inte exakt när detta hände, men det bör ha varit en bit in på 1990-talet (kanske som en följd av att Skatteverket tog över?).
 
Ingela
PS Jo, jag vet att bestämmelserna ändrades 1947; mina kusiner gavs bara som ett exempel på att skilda principer gällt.

2008-01-23, 20:21
Svar #6

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Jo, men vänta nu. Det skulle vara så att moderns församling gällde, men slutet av citatet syftar på att man gick över till att skriva barn som föddes på BB i den församling där BB:t låg - för alla barn - även när moderns församling var känd. Detta togs bort från och med 1947. Då stämmer det med dina kusiner.  
 
Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt.
 
Vänligen
Tomas GH

2008-01-23, 20:29
Svar #7

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
En familj som bodde på Rågö i Tystberga (D) vid 1700-talets början hade 8 barn. 4 av dem är införda i Tystbergas födelsebok, medan 4 barn är införda i grannförsamlingen Bälinges födelsebok. Det är mycket möjligt att familjen hade närmare till Bälinge kyrka, och familjeband fanns säkerligen dit då föräldrarna gifte sig i Bälinge. Jag har dock för samtliga barn fört in att de föddes i Rågö, Tystberga (D) eftersom något Rågö, Bälinge (D) inte existerar.  
 
Två andra anor föddes när föräldarna var på besök hos sina föräldrar: Per Fredriksson föddes i Tuna (D), troligen hos morfadern i Hagersta, men föräldrarna var vid hans födelse bosatta i Ånsta, Lid (D). Han anges sedermera i hfl vara född omväxlande i Tunaberg och Nyköping Sankt Nicolai. Jonas Andersson anges alltid vara född i Tystberga. Han såg dagens ljus hemma hos farföräldrarna i Sättersta, Tystberga (D), men hans föräldar var då bosatta på Jogersö i Nyköpings Sankt Nicolai (D). För dessa båda har jag angett den faktiska nedkomstorten som födelseplats, och har sedan i biografin kommenterat omständigheterna kring födelsen.

2010-02-18, 21:12
Svar #8

Utloggad Gertrud Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2020-02-16, 12:29
    • Visa profil
I min betygsbok från första klass 1943 står det att jag är född i Hedvig Eleonora församling i Stockholm. I mitt nu giltiga pass står att jag är född i Skeppsholms församling i Stockholm. Var ska mina barnbarns barnbarn leta efter min födelseort om de börjar släktforska?

2010-02-18, 21:35
Svar #9

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Under en period så skrev man in barn i den församling där det föddes (BB, sjukhus), sedan skickades en attest till rätt församling, där modern var skriven så barnet finns på bägge ställena.

2010-02-19, 05:36
Svar #10

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Fast just det här fallet har nog inte med det att göra. Skeppsholmen var ju en icke-territoriell församling som folkbokförde all flottans personal med familjer, d v s den som bodde i Stockholm, utan hänsyn till vilken adress vederbörande bodde på. Betygsbokens anteckning har kanske tillkommit utifrån ett felaktigt antagande om att gatuadressen bestämmer födelseförsamling. Passets uppgift om födelseförsamling är nog den korrekta.
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2010-02-19 05:53)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna