ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Angivande av orter i födelse-, dop-, vigsel- och begravningsnotiser  (läst 1239 gånger)

2000-12-12, 10:56
läst 1239 gånger

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Finns det något praxis för vilken ort man skall ange i t ex DISGEN i ovanstående notiser. Man kan ju kanske förutsätta att barnen föddes hemma på gården, och därför har jag angett barnets födelseort till Gården, Socken och Länet, men hur skall man göra med dopet? Skall man ange Gården, eller Kyrkan i socknen? Eller bara sockennamnet? Ibland döptes väl barnen hemma på gårdarna? Samma funderingar har jag med vigslar, det var väl inte alltid folk gifte sig i kyrkan? Skall jag bara ange socknennamnet som vigselort, elle kanske platsen de gifte sig till?
Beträffande dödsnotiser kanske man kan förutsätta att folk dog hemma på gården, men hur gör man med begravningsnotisen? Ofta står ju begravningsdatumet angivet i dödboken, men jag kanske inte vet var personen i fråga är begravd?
Det här kanske är korkade frågor, men jag har funderat på dem ganska länge. Jag vill ju gärna försöka att ange så exakt plats som möjligt, dels för att jag vill ha det korrekt, men även för att få med så mycket uppgifter som möjligt när jag skapar olika söklistor.
Det vore intressant att höra om det finns andra personer som funderar i samma tankebanor som jag.
 
Vänliga hälsningar
Karin Jegelius

2000-12-12, 12:24
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Och hur gör man när vigselnotisen har olika ortsangivelser för de bägge kontrahenterna?
 
Sockennamnet måste ju med så man kan skriva ut ett vigselboksutdrag för den socken som förrättningen skett i. Men hur får man med även andra socknen och vid behov 2 orter i socknen. Visst kan man i DISGEN lägga upp flyttnotiser eller specialnotiser men de kommer ju inte med i vigselboksutdraget?
 
Ibland står det i vigselboken att vigseln skett i någon annan församling. Eller på någon större gård i den egna socknen.
 
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-12-12, 13:08
Svar #2

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Karin!
Inga frågor är korkade, möjligen kan vissa svar vara det...
När det gäller födelse- och dödsnotiser har väl alla släktforskarprogram möjlighet att skilja på ort och församling. I normalfallet är det den församling i vars födelsebok personen ifråga är införd, vilket i regel är där modern är skriven vid barnets födelse. Detta är ingen regel utan undantag, men detta bör kunna fungera som huvudregel. Häromsistens sökte jag några barn som skulle vara födda i Örebro, och som mycket riktigt finns med i stadens födelsebok med angivelse om att nedkomsten skett i Linde (Lindesberg) och att de döpts av en metodistpastor därstädes. När familjen sedan efter något år flyttat till Lindesberg anges de i husförhörslängden som födda där, men samtidigt finns en blyertsanteckning om att de ej finnes i Linde födelsebok. I detta fall menar jag att man bör ange Örebro som födelseort och i fritexten skriva in de närmare omständigheterna.
Var exakt dopet skedde står vad jag känner till sällan angivet i födelse- och dopböcker. Ibland kan det ju stå döpt i kyrkan eller kanske döpt i prästgården. Men i de flesta fall är det svårt att veta var dopet ägde rum.
När det gäller vigseluppgifter så har i alla fall Holger bara en notis för församling och inte någon exakt ort. I vigselböcker kan det ibland stå exakt angivet var vigseln ägt rum, men det tillhör undantagen.  
Vigseln ägde de oftast rum i brudens hemsocken och finns angivna i deras födelseböcker. Där bör man dock ge akt på eventuella notiser, såsom vigda av komminister X i Y församling enligt attest den... I så fall skedde vigseln någon annanstans än i brudens hemförsamling. Jag skulle i detta fall ange Y församling som vigselförsamling eftersom vigseln också är införd i deras vigselbok, och jag tycker att det ger en riktigare och säkrare bestämning av vart vigseln ägt rum.
En annan sak att tänka på kan vara att i det utrymme för fri text som finns förklara eventuella oklarheter rörande t. ex. födelse-, dop- eller vigselförsamling.

2006-01-16, 14:29
Svar #3

Mia Löwgren (Mis)

Hej kära ni!
Om man gifter sig i Stockholms Rådhus 1968, vad anger man som församling i DISGENs vigselort då?
 
Kram / mia

2006-01-16, 15:38
Svar #4

Mia Löwgren (Mis)

... och när jag ändå är på hugget: Om man gifter sig i Ekotemplet i Hagaparken, vilken församling äger bröllopet då rum i?

2006-01-16, 16:06
Svar #5

Sven Aivert (Svena)

Hej Mia!
 
Rådhuset ligger i Kungsholmens Församling
och Hagaparken ligger i Solna.
 
Med Vänliga Hälsningar
Sven Aivert

2006-01-16, 16:55
Svar #6

Mia Löwgren (Mis)

Tack kära du!  
Ibland är det svårt med de geografiska posterna...
 
Kram/m

2006-01-17, 00:46
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om man vill vara riktigt, riktigt petig heter heter det faktiskt Kungsholms församling.

2006-01-17, 07:11
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Fast bara för att Stockholms rådhus ligger på Kungsholmen har man ju inte gift sig i Kungsholms församling. Poängen med att gifta sig på rådhuset är att vigseln ska vara borgerlig, inte kyrklig. Själv skulle jag i analogi med äldre tiders seder ange boendeorten för bruden. Och gifte man sig borgerligt 1968 bodde säkert även den blivande brudgummen på samma plats.

2006-01-17, 10:53
Svar #9

Mia Löwgren (Mis)

Ok, så ni menar att mamma och pappa gifte sig på Jerum??? *skratt*
 
Själv tycker jag att en stads rådhus borde ha en geografisk egen post i släktforskarsammanhang eftersom det, de senaste 100 åren, blivit  ganska vanligt att man går dit och byter ringar. Kanske en underpost under församlingsnamnet - vad vet jag?
 
Men ojoj, nu petar vi!
 
Tack så himla mycket iallafall, Sven, Tord och Carl!

2006-01-17, 11:07
Svar #10

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
*skratt* eller ej så har väl även Jerum ett geografiskt läge.

2010-06-24, 13:19
Svar #11

Utloggad Eva Kjellberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2015-04-17, 11:59
    • Visa profil
Finns inte i enligt husförhör angiven födelsebok.
Hur får man då veta föräldrarnas namn?
Personen i fråga flyttade ofta.
Var kan man läsa angivna in- och utflyttnings sedlar?
 
M.v.h.
Relativt ny släktforskare

2010-06-24, 14:07
Svar #12

Janne Högdin

Eva!
Följ husförhörslängderna bakåt i tiden! Kan bli lite jobbigt om personen flyttade ofta, men så småningom kommer du till den längd där vederbörande flyttade hemifrån och där finner du föräldrarna.
In- och utflyttningslängder finns bara sporadiskt. Om dom finns så är det i församlingens kyrkböcker under B.

2010-06-25, 04:13
Svar #13

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
In- och utflyttningslängder kan också vara lika kompletta som husförhörslängder (som t.ex. i Örby, Älvsborg där de finns i obruten rad fr.o.m. 1816 t.o.m. 1991).
In- och utflyttningslängder finns under signum B.
 
Flyttsedlar - själva de fysiska sedlarna, som ju kunde ha många intressanta uppgifter - finns under signum H II (bilagor till flyttningslängderna). I allmänhet är det bara inflyttningssedlarna som finns, eftersom det inte fanns kopiatorer förr...den utställda utflyttningssedeln hade ju vederbörande med sig till nästa socken, där den blev inflyttningssedel och slutförvarades (om den nu inte återanvändes för nästa flytt, vilket inte var så ovanligt).
 
För att få en korrekt bild av vad som verkligen finns, inte bara vad de olika bolagen (Genline, AD, SVAR) erbjuder, så använd  Nationell ArkivDatabas NAD (sök under Arkiv med församlingsnamnet)
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna