ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förkortningar i antavlan  (läst 1256 gånger)

2009-06-11, 17:20
läst 1256 gånger

Utloggad Marcus Östman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-09-11, 08:59
    • Visa profil
Jag håller på att katalogisera min släkt och har då en massa antavlor.
 
En del har efternamn som Andersdr och Carlsdr, jag antar att dr står för dotter!?
Hur ska man skriva in det, vad är allmän praxis?
 
Stämmer det att ad. står för adoption?
 
mvh Marcus

2009-06-12, 00:37
Svar #1

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Marcus!
 
Det är alldeles riktigt att dr står för dotter, och allmän praxis är nog att skriva ut hela namnet, Andersdotter och Carlsdotter. Det finns ju ingen anledning att skriva förkortade namn i antavlan, bara för att prästen har haft ont om plats i sina kolumner eller tyckt att det var jobbigt att skriva hela namn. Sen finns det ju delade meningar om stavning av namn, men det är en annan diskussion, som återfinns på annan plats i Anbytarforum.
 
Förkortningen ad känner jag inte till. I vilket sammanhang står det?
 
Mvh
Ingegärd

2009-06-12, 00:49
Svar #2

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:28
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skriver också ut namnen helt och fullt.
ad kan kanske stå för admitterad = konfirmerad. Brukar väl oftast förkortas adm. men, som sagt, sammanhanget avgör.
Adoption, som juridiskt begrepp, infördes så sent som 1917.
 
Mvh
Stefan
Stefan Dake

2009-06-12, 11:34
Svar #3

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Marcus! Skriv ut -dotter kongruent med -son.

2009-06-12, 22:35
Svar #4

Utloggad Marcus Östman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-09-11, 08:59
    • Visa profil
Förkortningen ad. står framför efternamnet i antavlan.
 
Ett exempel:
Barn: Eriksson
Lena Maria
f. xx.xx.xxxx
ad.Fredlund 1952
 
I just denna antavla är det angivet på tre barn. Jag har fått det muntligt bekräftat att två av dem fallen så har barnen bytt efternamn för att mamman har gift om sig, inte adopterat. I det tredje fallet så har barnet blivit adopterad.
Lite inkonsekvent kan jag tycka, därför är jag lite osäker hur jag ska tolka det.

2009-06-13, 00:20
Svar #5

Sten Magnusson

Vad gäller dopvittnen/faddrar är det väl inte så dumt att skriva av det prästen skrivit i födelse-/dopboken. T.ex. Den 17 Julij föddes Jon Pärssons och hustr. Katarina Nilsdr:s son i Rådom, döptes d. 19 af Hr Kyrkioherden Piscator och blef i dopet kallad Pär. Mansvitn; voro Bengt Pärsson i Rådom och Pär Ingemarsson ibid., Qvinswitn. woro Brita Nilsd:r i Rådom som bar barnet; med henne följde Katarina Ersd.r ibid.
Sedan kan man ju göra upp ett fadderregister senare och då skriva ut alla namn och förkortningar fullständigt.
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna