ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Antavla med länsangivelse  (läst 860 gånger)

2005-06-22, 10:20
läst 860 gånger

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Kanske en amatörmässig fundering men jag har tvekat, hur man bör göra då man upprättar en antavla. Ska man ange att personen ifråga är född i t ex Kopparbergs län eller ska man endast ange(W)? En fördel är ju att det kommer att ta mycket mindre plats bland alla anfäder och anmödrar. Är det OK att man bara anger (W) gentemot DIS?

2005-06-22, 16:47
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Helt OK, eftersom DIS använder länsbokstaven i sin ortdatabas. Ange socken, mellanslag och län, ex Mockfjärd (W).

2005-06-22, 17:30
Svar #2

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Även i en tryckt antavla?

2005-06-22, 19:56
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Förstår inte riktigt frågan, men i alla utskrifter från DISGEN används enbart länsbokstaven. Man kan även ställa in så att det hänvisas till landskap istället för län. Men ingetdera skrivs i klartext.

2005-06-22, 23:01
Svar #4

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Jag ämnar nämligen låta trycka en släktbok.  
Är det brukligt att där ange endast t ex (W) för Kopparbergs län, då man ska redovisa antavlan och anfäder/anmödrar? Kanske det ser bättre ut med klartext?

2005-06-23, 19:26
Svar #5

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
OK.
Tja, i och för sig är väl kanske klartext att föredra för den oinvigde. Men länsbokstäverna är en vedertagen förkortning, så om du i förordet tar med en länsbokstavslista är det helt OK. I sammanhanget kan jag då meddela att det inte heter Kopparbergs län numer utan Dalarnas län. Ytterligare en anledning att använda länsbokstaven, eller kanske landskap.  
 
Diskussionen om landskap kontra län, kanske vi inte ska gå in på just här, men jag är åtminstone av den åsikten att länsbokstaven är det som ska användas. Sen så har församlingar/socknar bytt län, men kanske även landskap (ej säker på det). Så vilket län/landskap man ska ange kan man diskutera hur länge som helst. Kanske ska man ange ett årtal för länstillhörigheten. Vilket kan jag inte säga, kanske 1951 då den sista häradsändringen genomfördes. Häradet var ju den indelning som var närmast över socknen.

2005-06-23, 20:32
Svar #6

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Tack Gunnar! Du har övertygat mig.
Tack för ditt engagemang.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna