ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigsel  (läst 993 gånger)

2009-12-16, 15:49
läst 993 gånger

Ann Stålenhag Hjelm

Hej alla kloka!
Jag har ett problem som jag behöver hjälp med.Hur hittar jag min farmor och farfars vigsel? De gifte sig den 16 november 1924,men jag vet inte var. Både min far och farföräldrar är döda,så jag kan inte fråga dem.
Jag vet att de bodde på Tomtebogatan 4 i Stockholm, men jag hittar inget i Matteus församling.I födelse-och dopböckerna har jag hittat min far,  där står vigseldatumet antecknat.
Om de gift sig borgeligt, var finner man de uppgifterna?  
Har Skattemyndigheten uppgifter om detta,även då personerna är avlidna?
Tacksam för hjälp med förslag!
Mvh Ann

2009-12-16, 20:38
Svar #1

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Om de bodde i Stockholm kan du hitta dem i Rotemansarkivet som är tillgängligt på Stockholms stadsarkivs webbplats. Alla rotar är dock inte dataregistrerade och utlagda på nätet än. Men om du har tur kan du där följa deras flyttningar och se i vilken församling din farmor bodde när hon gifte sig. Sedan kan du söka i den församlingens lysningsbok och vigselbok. Alla vigslar finns med där, även borgerliga. Detta är den metod jag skulle prova först. Lycka till!

2009-12-16, 21:51
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
De gifte sig troligen i din farmors hemförsamling, de kan ju flyttat till Matteus efter vigseln. Om de inte gifte sig borgerligt, men det var inte så vanligt. Lysning måste ändå ske i församlingen.

2009-12-18, 14:20
Svar #3

Ann Stålenhag Hjelm

Hej!  
Tack Sven och Chris för er hjälp.
Jag får använda era tips och se vart det leder.
God Jul önskar Ann

2014-10-29, 00:55
Svar #4

Utloggad Anna Linden

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2014-10-29, 00:55
    • Visa profil
Hej!
Vart hittar man bröllopsfoton där man inte vet mer än årtal, stad och namn på dem som gifter sig?
Med vänlig hälsning Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna