ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Militära befäl  (läst 1320 gånger)

2015-03-15, 15:43
läst 1320 gånger

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Jag undrar vart man kan leta efter militära befäl som ej finns i soldatregistret? Har tex en ana som blev befordrad från Löjtnant till Ryttmästare runt 1777 enligt titlar i husförhören. Han hette Jonas Malmström och bodde på Ekenäs, Ytterselö (D) men var en tid vid Hovet i Stockholm. Eftersom han inte finns i soldatregistret och eftersom han förmodligen inte tillhörde en specifik rote så funkar ju inte Grills register. Har på måfå sökt igenom några rullor av Konungens eget värvade regemente, Södermanlands regemente m.m. men utan att finna honom på de första sidorna över befälen för varje kompani. Befälen verkar ju också flytta runt endel på olika regementen. Han tillhörde ej heller adeln, så finns det någon annan källa att använda för att få fram vid vilket regemente han var verksam och kunna följa honom bakåt?

2015-03-15, 16:19
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
hej!
jag har inte något enkelt svar på din fråga, men vi inser båda att han tillhör något värvat regemente, som var utomordentligt vanligt förr i tiden. En tanke har på senare tid sjunkit in hos mig är - hur utomordentligt präglade vi svenskar är av Wilhelm Mobergs Raskens och liknande skildringar av 1800-talets rote- och bondesoldater!  Men för den äldre tiden, säg före förlusten av den östra rikshalvan efter ryska kriget 1808-09, präglades militären väldigt mycket av olika värvade regementen som kunde sändas snabbt och lite kors och tvärs i landet. Ibland uppfattar jag nästan landskapsregementena från den här tiden som ett slags hemvärn och elitarméns förband utgjordes av de värvade.
hälsningar larso
 
ps: man får i de här fallet se igenom meritlistor mm för de värvade regementena. Eftersom ditt tidsspann inte är så stort tror jag inte problemet med att finna honom ej heller är så omfattande.

2015-03-16, 17:41
Svar #2

Niklas Kant

Arméns pensionkassas meritband är en bra på utgångspunkt när det gäller officerare vid den här tiden. Det finns register till dessa meritband och där kan man finna Jonas Malmström åtminstone  två gånger. Han blev enligt meritbandet Livdrabant 1760 21/7. Livdrabanterna tillhörde Hovförsamlingen.
 
Arméns pensionskassa: Överstyrelsen, Arméns pensionskassa  E5:198 sid 211.
Arméns pensionskassa: Överstyrelsen, Arméns pensionskassa  E5:2 (AID: v778976.b6100, NAD: SE/KrA/0078A004Ö)

2015-03-16, 20:19
Svar #3

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Tack Lars-Olof och Niklas!
 
Meritbanden var något helt nytt för mig, dock så fokuserade jag först kring 1770-1780 då jag visste att han var verksam denna tid, men där återfinns han inte i registren. Vad beror det på? Är det för att han 1760 skrevs in hos drabanterna? Vart kan man finna mer info om dessa? Meritförteckningar över Livdrabantkåren verkar bara finnas för tiden kring 1661, och några mönsterrullor hittar jag inte på ArkivDigital.
Hade hovet egna register?

2015-03-17, 17:28
Svar #4

Niklas Kant

Livdrabanterna är ganska svårfångade i rullor tyvärr. När meritbanden har svikit har mig har jag använt mig av skrivelser till Kungl. Maj:t och då direktionen över arméns pensionskassa till Kungl. Maj:t. I det här fallet fanns han i registret 1774 13/7. När jag var på RA Marieberg plockade jag även fram hans mapp och där fanns nog svaren på dina frågor.  
 
Den innehåller bl.a. en odaterad egenhändig meritförteckning som troligen är upprättad 1774 i samband med hans avskedsansökning, en memorial angående avsked med ackord, pension samt med ryttmästare karaktär och födelsebevis från Eksjös kyrkobok.
 
Det visade sig att han inte var född Malmström vilket han skriver om själv också. Fotograferade en del av innehållet i mappen. https://www.dropbox.com/s/d54e918zqp8hvrk/Malmstr%C3%B6m.zip?dl=0

2015-03-22, 19:40
Svar #5

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej Niklas,  
 
Fantastiskt! Jättetack för all info du tagit fram åt mig. Jag trodde militärt material enbart fanns på Krigsarkivet. Jag får åka till Marieberg vid tillfälle och undersöka mappen närmare  
 
Tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna