ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forska innan husförhörslängderna  (läst 780 gånger)

2012-04-02, 19:33
läst 780 gånger

Utloggad Kent-Mikael Edoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-03-05, 10:26
    • Visa profil
    • www.kentedoff.dinstudio.se
Hej.Jag söker en fam med en son Jonas i Landeryd,sonen föds 1734 i Landeryd! Det vi vet är ju att det finns inga Husförhörsböcker då!
Men kan jag få hjälp med att få enkelt förklarat för mej,hur man kan hitta familjen ??Går det att hitta familjen i Landeryd??
Tips för hur jag skall kunna komma vidare är mycket tacksamt.
MVH Kent-Mikael Edoff

2012-04-02, 20:26
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10476
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Hej Kent-Mikael!
Förutsättningarna för att komma vidare bakåt ökar om man har gjort en grundlig kartläggning av senare släktled. Hur långt tillbaka har du lyckats följa honom? Förekommer han med patronymikon? Har dopvittnesanalysen gett något? Tror du att han hade några vuxna syskon? Har du eftersökt bouppteckningen efter honom? Rent generellt kan man säga, att ju längre bakåt man kommer, desto nödvändigare blir det med en noggrann kartläggning av hela familjen.  
 
När hfl saknas gäller det att i stället utnyttja ministerialböckerna och mantalslängden. Börja med födelseboken och de möjliga Jonas du hittar. Försök följa de olika kandidatfamiljerna framåt i tiden. Leta efter syskon bland födelsenotiserna. Kom också ihåg att bouppteckningar är en mycket värdefull källa. I Landeryds fall handlar det om Hanekinds och Bankekinds häradsrätter.

2014-12-05, 19:38
Svar #2

Lars Larsson

Hej,
 
jag har mycket positiva erfarenheter av att i ungefär motsvarande fall få hjälp av kommunens lantmäterienhet och fastighetsenhet. Där finns också kartor.
 
Mvh
 
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna