ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skapa ett eget arkiv  (läst 1413 gånger)

2016-01-10, 23:03
läst 1413 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Någon som har bra tips:
Vad skall man tänka på när man bygger upp ett eget släktarkiv?
Struktur
Hur skall det förvaras?
Säkerhetskopior.
Tillgänglighet - för övriga släktmedlemmar
Bilder - papper och digitala
Aktuell bra litteratur

2016-01-13, 11:30
Svar #1

Utloggad Ebba von Sparr

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-06-04, 14:00
    • Visa profil
Detta funderar jag också mycket på.
 
Har börjat scanna bilder och brev och lägger in i mappar på datorn. På baksidan av bilderna skriver jag med mjuk blyertspenna (6B) namn på personerna när jag känner till dem. Även deras levnadsdata om jag har dem.
Originalen lägger jag in i syrafritt papper och sedan i syrafri box. Pappret och boxarna köper jag på landsarkivet. Sedan har jag boxarna i mitt billybokskåp och vad det utsöndrar vet jag inte.......... (men det är rätt gammalt så jag hoppas det mesta är borta nu).
Tanken är att på sikt lägga bilder och dokument på usb-stick och ge till familjen.  
Vill också på sikt lägga in en del av bilderna och dokumenten på respektive person i mitt släktprogram. Många bilder, dokument och brev rör ju flera personer. Stort arbete!
Sedan finns det lite saker också, såsom en penna, märkduk, almanacka, psalmbok, klocka etc. Dessa lägger jag också i de syrafria boxarna, mest för att jag tycker det är bra att ha samma form på alla förvaringsboxar.
Sedan gammalt har jag pärmar med ansedlar och kopior av brev, bouppteckningar, födelsenotiser, rödnotiser, dödsannonser som rör personen. En del av detta borde jag också scanna till datorn.
 
Jag vill också gärna få andra förslag på hur man strukturerar sitt släktarkiv.

2016-01-14, 10:01
Svar #2

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Kul med trevlig respons. Har viss erfarenhet av eget privat arkiv och ett mer officiellt släktarkiv. Idag skall jag på ett släktföreningsmöte där vi skall diskutera/informera om hur ovana släktsamlare skall ordna sitt material. På nätet finns inte direkt något bra att ladda ned. Litteraturen tycks vara lite föråldrad, inte mycket om digitalt arkivtänk.  
Se dock Elinor Elmborg http://elmborg.se/sida2.html från 2009 som jag gärna skulle vilja läsa.
 
/Hälsn Sten-Sture

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna