ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Omvänd dopvittnesanalys eller finns enklare sätt?  (läst 1084 gånger)

2015-09-24, 17:38
läst 1084 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Hej alla erfarna släktforskare,
 
Vilken metod skulle ni använt för att komma vidare med föräldrarna till följande syskonskara (Alla uppges enligt Stora Åbys födelsebok vara barn till Olof Jonsson och Ingeborg Larsdotter):
 
N.N. Olofsdotter  f. 1720-09-26 i Jöllery.  
Faddrar: Joen Joensson ij Rycket Tore Larsson ij Stenßry d. Pär Åhl d Joen ij Syllestorp qw. H. Maria ij Syllestorp, H. Ällsa ij Boery. P. maria ij Jöllery P. Karin ij Syllestorp.
Lars Olofsson f. 1721-12-27 i Göleryd.
Faddrar: Håkan i Höghult, Anders på Pelarebo ägor, Lars Tornesson i Stenseryd, Jon i Boeryd, hustru Anna i Stenseryd, hustru Britta i Bränneryd, p. Kerstin i Höghult, p Anna i Boeryd
Britta Olofsdotter f. 1724-10-08 i Göleryd.  
Faddrar: Oluf i gärpery Cal i Sylestorp d. Jönßß i gärpery hust. Elßa i Bory hust. Britta i Pelarebo P. Maria p: Britta i ditto
Maria Olofsdotter f. 1726-03-13 i Bräery? ägor.  
Faddrar: Hans i Bränery Nilß i Pelarebo d:r Joen(?) ij Jölery d:r Lars ij Sylerstorp, hust Sara? i Järpery, hust Lena på Jölery ägor P Maria Råstorp P Kierstin ij Sylerstorp
Joen Olofsson f. 1728-09-19 i Bräery?.  
Faddrar: Pär Jonsson i Räfzhult, Pär Boman d:r Jonas i Räfzhult d:r Jöns i Järpery hust Maria i Höghult hust Sara i Holtorp p. Brita i Höghult p. Stina i Jöllery  
Jöns Olofsson f. 1730-12-23 i Ingabola.  
Faddrar: Pär ij Boery Johan ij dahla, Nils i Ingabola dr. Jöns ij Stafztorp, dr. Bängt ij Syllestorp, qw. hust. Margreta ij Stafztorp, hust Anna ij Prästabohla, p Maria ij Stafztorp p. Beata ij Syllestorp  

 
- Husförhör börjar föras först 1790
- Jag finner ingen vigsel mellan makarna (Vilket kan bero på att lysningar saknas åren 1712, 1720 och 1724-1726 eller indikera att de gift sig utomsockens?)
- Födelsebok finns från 1693 och där finns en möjlig kandidat för fadern Olof f. 1697-09-03 i Göleryd. Men det är ju bara spekulationer.
- AD:s bouppteckningsregister gav inga träffar på makarna
- Digitaliserade mantalslängder hos både SVAR och AD saknas för åren 1703, 1710, 1715, 1717, 1719-1721, 1723-1725 samt 1728-1739. De saknade åren ska finnas i Vadstena men dit är det långt, och som vanligt saknas alltid de mest intressanta åren i det digitaliserade materialet..
 
Jag tänker att den vassa forskaren sannolikt hade kunnat dra vissa slutsatser via syskonens faddrar och deras bostadsorter, bekräftat detta mot mantalslängderna (de få åren de finns digitaliserade) och åtminstone kommit en bit på vägen/fått fram några fler ledtrådar - men jag snurrar bara till det känns det som. Exempelvis funderar jag på första faddern när N.N Olofsdotter föds 1720, Joen Joensson i Ryket: dels indikerar ju namnet på att det skulle kunna ha gått i släkt till Joen Olofsson f. 1728, men 6 år senare (1726) finner jag en Jon Jonsson m. Hustru i mantalslängden för just Ryket.  
 
Vad skulle ni ha gjort? Är en omvänd dopvittnesanalys den enda framkomliga vägen (skriva ner på vilka dop Olof Jonsson och/eller Ingeborg Larsdotter är fadder) eller ser ni något jag missar, en alternativ väg?
 
Alla tips mottages tacksamt!
 
Vänligen,
Jonas

2015-09-24, 22:01
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Det hade underlättat sökandet ifall du hade satt ut länsbeteckningen efter platserna. Jag finner dem inte i Rosenbergs lexikon, sannolikt att platserna stavades annorlunda i början av 1700-talet.  
 
Denna propå med anledning av att du har så många namngivna faddrar och ett sökande bland bouppteckningarna borde ge något napp, Om du går in på AD och ser efter om bouppteckningar finns för aktuellt län och härad så kanske du,,,
 
 
Ett annat alternativ fast mer tidsödande är att gå igenom domböckerna vid denna tid att söka efter laga uppbud och fastebrev

2015-09-24, 22:43
Svar #2

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Mycket intressant tips Rune! Varför har jag inte tänkt på att kolla om det finns bouppteckningar efter faddrarna för att på så vis komma närmare en lösning!?
 
Samtliga orter för faddrarna finns i Stora Åby, dvs länsbeteckning (E).  
 
Den moderna stavningen av faddrarnas orter är, i tur och ordning:
Rycket = Ryket
Stenßry = Stenseryd
Syllestorp/Sylerstorp = Syllerstorp
Boery/Bory = Boeryd
Jöllery/Jölery = Göleryd
Höghult = Höghult
Pelarebo = Pelarebo
Stenseryd = Stenseryd
Boeryd = Boeryd
Bränneryd = Bränneryd
Gärpery/Järpery = Järperyd
Råstorp = Råstorp
Räfzhult = Rävskinnshult
Holtorp = Håletorp
Dahla = Dalen
Ingabola = Ingabola  
Stafztorp = Staffanstorp
Prästabohla = Prästtorp eller Prästabola
 
Källor för den moderna stavningen av ortsnamnen är:
https://etjanster.lantmateriet.se/historiskakartor/s/advancedsearch.html samt:
http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/_s1ex001/302205d1.htm  
 
Hur skulle du gått tillväga för att söka efter dessa faddrars bouppteckningar? Via Svars bouppteckningssök eller Lysings Häradsrätts Bouppteckningsregister hos AD? Gissar att det enbart är personerna med angivna efternamn som är meningsfulla att söka efter då dödsår saknas? Eller hur hade du metodiskt gått till väga?
 
Vänligen,
Jonas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna