ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hustruns namn anges inte  (läst 884 gånger)

2014-06-28, 18:44
läst 884 gånger

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Framför allt i äldre dopnotiser är det inte ovanligt att endast faderns namn anges. Om dessutom husförhörslängd saknas kan det vara svårt att få reda på moderns namn.
 
Jag har till exempel en anmoder som var gift två gånger. Det finns ingen vigselbok bevarad från hennes första vigsel, som enligt den förste makens personalie ägde rum i Stigtomta. När hon gifte sig för andra gånger anges endast brudgummens namn i vigselboken. Likaledes uppges endast makens namn när barnen föds, och när hon dör i hög ålder kallas hon swärmoder.
 
 
Går det i dylika fall att hitta anmoderns namn?
 
Familjen förefaller ha varit lugn och stillsam och framträder aldrig framför häradsrätten.
Det är alltid idé att lusläsa dopnotiserna och se om den namnlösa kvinnan närvarat vid ett barndop. Nu är dopvittnena sällan angivna så i mitt fall var även den metoden resultatlös. Dock återfann jag namnet på en annan namnlös hustru just via faddernotiserna. Hon var fadder en gång på nära 25 år så hon förefaller inte ha varit särskilt populär.

2015-01-12, 22:09
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Det finns en socken, Hög, i Skåne. Där anger prästen i födelseboken  inget namn alls på modern för barn, som föddes 1685 till 1785, således under cirka 100 år.  
Jag lyckades hitta moderns namn till min ana genom att kolla vigslar i nära anslutning, strax före, barnets födelse och hittade en vigsel som stämde väl överens med barnets födelse. Dessutom hittade jag syskon till nämnda ana.  
Till saken hör ju att invånarna i den här socknen liksom många andra socknar på den tiden var synnerligen orörliga. Man föddes, levde och dog i en och samma socken.
(Alla notiser via DDSS.)
Lars-Åke Johansson

2015-01-14, 12:08
Svar #2

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Ett tips vad det gäller att få fram mödrarnas namn är att man börjar lusläs även domböcker. Folk stämde varandra vid tinget både för allt och mycket, där är ett ställe om något man bör få fram kvinnonamn och släktskap. Och då tänker jag på häradsrätterna på landsbygden och rådstugurätten i städerna.
/Suzanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna