Hej Malin!
Detta brukar vara ett problem även för mig när det gäller vissa Värmländska socknar, samt äldre tider. Jag har själv en del rötter i Visnum, men har inte orkat forska på sydöstra Värmland på länge eftersom det ibland är lite krångligt att hitta vart folk flyttar (det brukar krävas bläddrande i många timmar). En lösning brukar vara att gå igenom vigselböckerna de närmsta åren, i de fall en sådan finns (ibland flyttar dock folk till andra socknar).
Den bästa lösningen jag har (vilket jag gjort med de äldsta kyrkböckerna för Hällefors) är dock att skriva av samtliga kyrkböcker från äldsta tid- fram till den tid det börjar anges bättre vart folk tar vägen, när de är födda etc.
Detta är förstås ett fruktansvärt digert arbete många gånger och kan kännas meningslöst, men har man väl en avskrift av böckerna så är det jättelätt att söka rätt på folk och platser med hjälp av t.ex. sökfunktionen i Word.
Jag tycker att det är märkligt att släktforskarklubbar inte åtagit sig att skriva av- och göra register för Sveriges kyrkböcker i större omfattning, en del socknar är som en vit fläck när det gäller släktforskningsmaterial, medan andra socknar har massvis med bra register och annat att söka i (t.ex. Grangärde, Säfsnäs, Norberg m.fl. socknar i S. Dalarna).
Mvh, Fredd