Hej alla släktforskarproffs - här kommer något riktigt besvärligt att bita i:
Jag söker efter minsta lilla tips på hur jag kan komma vidare i min fastkörning som jag kämpat med i över ett år, och då framför allt på Lars Olofsson sida:
Vilka källor eller metoder ska jag använda mig av, hur skulle du ha gjort och har jag missat något uppenbart som du ser? Jag förväntar mig inte att någon ska lösa detta åt mig utan behöver just metodtips och input. Alla tips, litet som stort är av intresse!!
Detta vet jag:
* Lars Olofsson/Lindström och Ingeborg Jonsdotter i Göleryd, Stora Åby sn dör 1795-05-13 respektive 14 av bröstfeber. I parets gemensamma bouppteckning
(Lysings häradsrätt FII:14 (1793-1795) Bild 481 / sid 875) omnämns arvingen Jonas boende i Rödmossen, Kvillinge som enda arvinge. Föräldrarna är enligt den gemensamma dödsnotisen 70 år gamla vilket ger det beräknade födelseår 1725 på dem båda. Min egna erfarenhet säger att man ska ta dessa födelseår med en nypa salt och söka +- några år.
* Paret gifter sig 1744-05-01
(Stora Åby C:1 (1693-1752) bild 48/sid 44) * Lars är soldat vid Östgöta regemente till fot i Överstelöjtnantens kompani, rote nr 46 och får där namnet Lindström. Anställs 1743 i mars. Får avsked 1744: För nöd skull antagen, har intet bättrat eller tagit sig, afskiedas swag till kraftter.
(Generalmönsterrullor - Östgöta regemente 244 (1744-1744) Bild 71 / sid 131) * Ingeborg har enligt ovan nämnda bouppteckning en syster som är gift med trumslagaren Erik Lundblad, som även bevakade arvingen Jonas arvsrätt.
* En genomgång av födelse- och dödböckerna ger följande barn till Lars Olofsson/Lindström och Ingeborg Jonsdotter:
Kierstin Larsdotter
f. 1745-03-01 i Göleryd, Stora Åby
Vittnen:
Jöns Jonsson i Råstorp
Nils Ericsson i Pelarebo
Drängen Jonas ibm
Hustrun Kirstin i Göleryd
Hustrun Anna i Höghults äga
Pig. Elin i Jonstorp
Pig. Sigrid i Pelarebo
NN Larsdotter
begravd. 1746-06-24:
'd. 24 Junii begrofs Sold. Lars Linströms lilla dotter på Jö-
lary ägor, som war allena 14 veckor gl.(gammal)'
Rättaren Jonas (Larsson) Borg
f. 1756-03-19 på Ersbola ägor, Stora Åby sn. Faddrar: Bond: Daniel Larsson i Sonaby, hustrun Christin Persdotter i Ersbola.
1783 Jonas Borg Flyttar in till Braborg, Skönberga sn från Heda sn.
1784 Anna, Jonas blivande fru flyttar in till Dito från Tåby. De tjänstgör tillsammans fram till:
1788 De gifter sig i Skönberga
1789 flyttar in från ? till S:t Lars sn (inflyttningslängderna har brunnit)
1789-07 Föds första dottern Inga Stina
1790-05 flyttar familjen fr S:t Lars till Kvillinge
1791-06 Föds första sonen Johan Peter
1793-01 Föds andra dottern Anna Cajsa i Römossen, Kvillinge
före 1797-05 flyttar familjen från Kvillinge till Grimsta, Östra Eneby sn
1797-05 Föds andra sonen Jonas/Jöns
1798-02 Jonas Borg m. Hustru är dopvittnen på rättarkollegas barndop
före 1802-06 flyttar familjen från Grimsta till S:t Johannes
1802-03 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd
1802-06 föds tredje dottern Ulla/Ullrica
1803-01 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd
1804-03 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd
1805-04 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd
1806-03 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd
1807-04 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd
1809 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd
1810 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd
d. 1810-08-07 av feber. (då daglönare hos Langelius) bosatt vid Drottninggatan i kvadraten Diket.
Fler barn hittar jag inte, inte heller födelsenotisen efter deras dotter som dör 14 veckor gammal.
Dessutom är det ett gäckande glapp a 11 år mellan parets första och sista barn vilket skulle kunna indikera att paret bott i annan socken? Irriterande minst sagt.
Detta är mina teorier som jag inte vet hur jag ska kunna bevisa/avfärda: * Givet att Lars och Ingeborg anges vara 70 år gamla när de går bort bör ju Lars vara den Lars som föds 1721-12-28 i Göleryd, Stora Åby, Faddrar: Håkan i Höghult, Anders på Pelarebo ägor, Lars Tornesson i Stenseryd, Jon i Boeryd, hustru Anna i Stenseryd, hustru Britta i Bränneryd, p Kerstin i Höghult, p Anna i Boeryd? Föräldrar: Olof Jonsson och Ingeborg Larsdotter
Men hur bevisar jag det? * Baserat på samma beräknade födelseår känns den mest sannolika kandidaten till Ingeborg vara den som föds 1720-06-23 i Håltorp. Föräldrar Jonas Jonsson och Sara Olofsdotter. Detta par gifter sig 1719-05-05 vilket stämmer väl överens med att Ingeborg ska vara född 1720. Det finns även en bouppteckning efter detta par vilket ytterligare stärker denna teori enligt åldersangivelsen där och att Ingeborg anges vara gift år 1745 (hon gifter sig 1744)
(Lysings Häradsrätt FII:2 (1741-1745) bild 240/sid 459) i samma bouppteckning får man i sådana fall även ut följande syskon till Ingeborg:
* Anders f. 1722-01-04 i Håltorps ägor, ogift år 1745 enligt föräldrarnas bou.
* Elin f. 1724-02-06, ogift år 1745 enligt föräldrarnas bou.
* Jonas f. 1725-12-13 i Håltorp.
* Sven? f. ca 1730, ogift år 1745 enligt föräldrarnas bou.
* Stina f. ca 1732, ogift år 1745 enligt föräldrarnas bou.
* Maria f. 1736-12-02, ogift år 1745 enligt föräldrarnas bou. * Många fastkörningar brukar gå att lirka upp med hjälp av dopvittnen, men gällande Lars och Ingeborgs barns dopvittnen hjälper den mig inte vidare på Lars sida. När
Kierstin, som troligtvis är parets första barn iom vigseln 1744?, föds
1745-03-01 har jag svårt att göra någon meningsfull tolkning av faddrarna:
- Sannolikt är Jöns Jonsson i Staffanstorp en bror till Ingeborg av efternamnet att döma? Jöns omnämns inte i Ingeborgs föräldrars bouppteckning ovan, alternativt att dopvittnet Jöns är brodern Jonas?
- Nils Sefvardson i Pelarebo och dr. Jonas säger mig ingenting. Kanske en arbetskamrat eller annan bekant till någon av familjerna men släkt?
- Hust. Kierstin i Giölery skulle kunna vara släkt på Lars Olofssons/Lindströms sida eftersom hon kommer från Göleryd, men hon skulle väl också kunna vara en granne?
- Hust. Anna på Höghultz ägor säger mig ingenting. Ingeborg är från Håltorp, Lars från Göleryd. En bekant eller möjligtvis ett syskon som gift sig i Höghult?
- Pig Elin i Jonstorp och pig Ingrid i Pelarebo ger också bara spekulationer. Elin skulle kunna vara Ingeborgs syster f. 1724 eller så är det bara grannar?
Alltså inga direkta kopplingar till Lars Olofsson/Lindströms vidare anor utan 'bara' på Ingeborgs sida. När sedan
Jonas föds, osannolika 11 år senare,
1756-03-19 anges enbart följande två faddrar:
- Bond. Daniel Larsson från Sonaby som skulle kunna vara ett för oss fortfarande okänt barn till Lars Olofsson och Ingeborg Jonsdotter? En äldre broder som blev född i glappet på 11 år men ej upptagen i födelseboken, alternativt född utomsockens?
- Hustrun Christin Persdotter från Ersbola - Ingen meningsfull tolkning?!
Ser du något jag inte ser med hjälp av dopvittnena? Jag håller på tappa förståndet och börjar tro jag blivit blind.
* Jag tycker att det antingen bör gå att styrka eller avfärda att Lars Olofsson/Lindströms far är Olof Jonsson f. 1697-09-03 med hjälp av barnens dopvittnen och därigenom ny information om potentiella syskon? Men jag vet inte hur. Har som sagt vridit och vänt på detta nu snart 1 år men är för tjurig för att bara ge upp.
* Trots att det finns glapp i de digitaliserade mantalslängderna har jag satt ihop en sammanställning för orterna Göleryd och Ersbola i Stora Åby för att se om det ger något resultat, men eftersom personerna som fört anteckningar byter namn och titel på personerna är det svårt att följa dem med 100 % säkerhet, särskilt om man läser lite mediokert som jag. Hur som verkar denna sammanställning bekräfta att Lars och Ingeborg bott i Göleryd 1744-1751, fast än bara Ingeborg skattat. Samt i Ersbola då som Torpare åren 1751-1795 då de försvinner ur längden. Antal barn som anges i kommentarerna stämmer också in på att paret faktiskt inte hade fler barn än ovan angivna. För att få mer ur mantalslängderna tänker jag att ett besök i Vadstena är behövligt för att ta del av åren före 1744. Eller ser du något jag missat?:
* Sitter nu och försöker spekulera mig fram i födelse- och dödsböckerna, men det känns så spekulativt att frågan är om det är lönt?
Potentiella syskon till Olof Jonsson f. 1697 från dödsboken:
1778-04-09 Torp. Sven Jonsson på Jöleryds ägor, 76 år, död utaf
?-?
. (ca födelse blir 1702, potentiell bror till Olof)?
1776-07-14 Peter Jonsson på Tjurtorps ägor, 65 år ?? död av lungsot?? (ca födelse blir 1711, ev bror till Olof?)
1773-08-18 Änkan Karin Jonsdotter på Hella ägor, död de 13 ?? Röd????n,
? 67 år (ca födelse blir 1706)
1773-01-24
? bonden Daniel Jonsson ifrån Holtorp, död d. 19 af
??ppan?, 65 år. (ca födelse blir 1708, potentiell bror till Olof?)
1765-09-01 Torparen Jöns Jonsson från Sta???by, död d 13 aug, af
?, lefvat 65 år (ca födelse blir 1700, potentiell bror till Olof?)
1763-09-25 Lars Jonsson på ?ogs ägor, död af
?? krämpor, 60 år (ca födelse blir 1703, potentiell bror till Olof Jonsson?)
1758-05-28
änkan Carin Jonsdotter från Åby Storgård?, död av
lefvat 58 (ca födelse blir 1700, potentiell syster till Olof Jonsson)
Ett potentiellt barn till Olof och Ingeborg?:
1754-08-25
Torparen på
?by ägor Olof Jonssons son Daniel, död
? av lugnsot,
? 12 år 6 veckor. (Ca födelse blir 1742)
Hur går man bäst tillväga för att bekräfta eller avfärda mina teorier, vilka källor och hur ska jag metodiskt gå tillväga för att få ihop den här röran? Jag kryper till korset och ber om hjälp av dig som har mer erfarenhet och kunnande!
Stort tack på förhand om du orkade läsa allt hela väga hit!
Vänligen,
Jonas Öhlund