ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka hemsidor ska jag använda?  (läst 1597 gånger)

2010-06-28, 16:40
läst 1597 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej hopp,
 
jag undrar vilken sida på nätet är bäst att använda sig av när man ska söka efter sina släktingar?
Vilka sida har enklast sökfunktioner? Vilka har tillgång till Kyrkböckerna, döda-, födda- vigselböckerna?
Jag har precis skaffat mig ett medlemskap på www.ancestry.se och jag tycker inte att jag hittar någon information
alls. Jag söker på mina släktingar och antingen så kommer det upp en massa med liknande namn (för många sidor för att man ska kunna gå igenom) eller så kommer det inte upp något alls  
Jag lyckades hitta min farfar, men då fick jag bara fram hans födelsedatum och det har jag redan...
Hur ska man göra?
 
Tacksam för all hjälp jag kan få  
 
mvh Johanna

2010-06-28, 22:02
Svar #1

Utloggad Helena Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 19:07
    • Visa profil
    • Björkrötter
Hej!
 
Genom lokala släktforskarföreningar har du ett bra nätverk för att starta din släktforskning, många medlemmar har hållit på länge med släktforskning och hjälper gärna. Vissa föreningar håller även kurser i släktforskning.  
Scangen är ett verktyg om man vill snabbt komma igång, men man måste ändå sen kontrollera dess uppgifter mot källorna.
SVAR har ett bra verktyg, Folkräkning 1880, 1890, 1900, för att se alla uppgifter krävs abonnemang.  
Sveriges Dödbok 1946-2006 är oumbärlig hjälp tycker jag samt Sveriges Befolkning 1970 och 1980.
Ancestry använder jag och jag har bjudit in andra till att samarbeta på att forska på mina släktträd.  
DIS har också bra verktyg att söka släktingar i, fördelen där är att man får kontakt med andra släktforskare och får därigenom hjälp i sin släktforskning. Hoppas att detta svar hjälper dig vidare.
 
mvh
 
Helena
 
P.S Vilka släktingar söker du hjälp om? Skriv ett inlägg i Anbytarforum.

2010-06-28, 22:41
Svar #2

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
Mange takk Helena! Det var nyttig!
Jeg har flere ganger søkt på Anbytarforum og fått noe hjelp, men ikke et gjennombrudd. Her er noe av det:
I bygdebok for Eidskog bd. V s. 354 opplyses at eier i gården Holtet, Anders Evensen f. 1703, solgte sin del av gården i 1734 og at det ser ut til at hans sønner Lars Andersen f. 1732 og Jon Andersen f. 1735 flyttet til gården Stensrud i Sverige, kanskje også skrevet Stenerud. Brodrene hadde arverett i Holtet i Eidskog. Jeg har søkt iherdig på Stenserud i Gräsmark uten å lykkes. Jeg har gått videre til Stensrud i Bällefors. Der deltok bonden Jan Andersson i Binnebergopprøret 1710 og skulle halshugges, men han døde før dommen ble eksekvert. Av de få holdepunktene jeg har, er navnelikhet med mine aner og opplysningen at noen eller mange av anene var finner. Det var f.eks. Jan Andersson i Bällefors.  
Vennlig hilsen Rolf

2010-06-29, 08:40
Svar #3

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej Helena,
 
Tack för all hjälp!  
Känner att jag inte riktigt har kunnat gå vidare för det finns så många sidor och man vet inte vilka som är bäst. Jag har skrivit en del frågor här på anbytarforum och fått hjälp med dessa, me´n tänkte att det kunde vara kul att leta lite själv. Och jag har hört att det finns sidor som har lagt upp kyrkböckerna på nätet så det är de som jag vill hitta.
Den Sveriges dödsbok och Sveriges befolkning som du nämner, är det cd-skivor du har eller vart hittar jag dem?
 
mvh Johanna

2010-06-29, 08:50
Svar #4

Utloggad Annelie Hirschfeld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-04-24, 11:05
    • Visa profil
Hej Johanna.
Det finns två databaser som du kan abonnera på. Den ena är Genline.se och den andra är Arkivdigital.se. Båda dessa har gratis demo-versioner så att du kan testa och se vad du tycker innan du bestämmer dig.
Lycka till
Annelie

2010-06-29, 08:52
Svar #5

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej Annelie,
 
tack för hjälpen  
Alltid bra att man kan testa innan man köper. Ska kolla uppp dessa sidorna.
 
mvh Johanna

2010-06-29, 09:28
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det är tre stycken leverantörer som har kyrkböckerna på internet: ArkivDigital, Genline och SVAR. Sedan har de olika innehåll dels av kyrkböckerna (en tidsfråga), dels av annat material än kyrkböcker som bouppteckningar, mantalslängder, militära rullor. SVAR har som nämnts även en del sökdatabaser.
 
Cd-skivorna hittar du i Släktforskarförbundets bokhandel (klicka på symbolen högst upp till vänster och sedan i toppen på den sidan - eller här. Cd-skivorna är hjälpmedel på vägen men är andrahandskällor i jämförelse med kyrkböckerna - större risk för felaktigheter eftersom någon läst av, tolkat, skrivit av till en fil som sedan bearbetats.
 
Glöm inte att läsa nybörjarböckerna av Per Clemensson och Kjell Andersson.
 
Hälsningar,
Eva

2010-06-29, 09:37
Svar #7

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej Eva,
 
Tack för information, jag tror att jag ska ta mig en titt på dessa sidor och hoppas att
jag hittar lite mer  
 
Tack för all hjälp!
 
 
mvh Johanna

2010-06-29, 11:59
Svar #8

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Hej Johanna.  
 
Som Eva skriver finns det tre leverantörer som tillhandahåller foton ur kyrkböckerna: SVAR, Genline och Arkiv Digital. Det mesta materialet finns alltså inte i någon sökbar databas (inte heller på en hemsida).

2010-06-30, 21:31
Svar #9

Utloggad Lena Vendin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2013-01-10, 13:13
    • Visa profil
Johanna,
 
Jag tycker att du ska kolla upp vad ditt bibliotek har att erbjuda. På vårat stadsbibliotek har man ett släktforskarrum med datorer och läsare för mikrokort. I datorerna finns tillgång till olika abonemang, bl.a. Svar och Genline, samt att många av släktforskningsskivorna finns inlagda. Det kostar inget att använda de resurserna. En utmärkt möjlighet att prova på de olika abonemangen utan att betala för dem innan man hittat det man vill ha.
 
Om du inte känner att du vill betala för en kurs i släktforskning så låna på biblioteket boken 'Släktforska - steg för steg'. Den är mycket bra som 'lärobok' och det är fullt möjligt att komma in släktforskningen utan att gå en kurs.
 
MVH
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna