ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svårtolkade födelseorter  (läst 1159 gånger)

2010-05-16, 00:36
läst 1159 gånger

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Jag forskar på min farfars sida och vet att fadern hette Anders Hellström, född 1799-06-21 i Österlövsta och modern Catharina Hållinder, född 1816-12-26 i Hållnäs (Uppland båda två). Jag har hittat dem båda i födelseböckerna och där står det att Anders Hellström är född på gården Jorgålen (eller nåt sånt) i Österlövsta och Catharina Hållinder i Griggebo i Hållnäs.  
 
Men jag hittar dem inte i husförhörslängderna!!! Griggebo i Hållnäs hittar jag i Genline, men inte Catharina Hållinder och hennes mor. Och i Österlövsta hittar jag ingenting alls som ens liknar Jorgålen som jag tycker att det står i födelseboken.
 
Är det alltså slut redan på det roliga? Jag har precis börjat med släktforskning nu den här terminen och nu ser det ut att vara slut redan? Eller vad gör man???

2010-05-16, 08:02
Svar #1

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Å, det roliga har bara börjat!
Ibland är bokstäverna inte riktigt som vi är vana vid, och det tar lite tid att vänja sig.
 
Anders Hellström var född i Forsäther i Österlövsta, du finner honom med föräldrar och syskon i Österlövsta A1:4a sid 25.
 
Catharina Hållinders mor bodde inhyses på Kjerven (Kärven), hos sina föräldrar, dem finner du i Hållnäs A1:5 sid 297 (maskinpaginerat i övre högra hörnet) i Genline GID-nr 2305.16.15300.
 
Lycka till med din forskning!
 
Mvh
Christina
Eagle

2010-05-16, 08:02
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Maria!
 
Det är absolut inte slut på det roliga!
 
Du hittar Anders i Försäter, Österlövsta, sidan 25, 1799-1805 (Genline AI:4A 2154.10.81700)
 
Kanske Cajsa Hållinder född 1787, är densamma som finns i Kärvens ägor, Hållnäs,  sidan 128  1803-1816 (AI:5) och senare i Griggebo sidan 53, men med bara en son Johan född 1810! Hon flyttar vidare till ?? 1817.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-05-16, 10:43
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
För att förtydliga, (även för mig själv, då det inte var lätt att hitta tillbaks) så eftersom du har Genline, så finns hon i Slada sid. 197, Genline 2305.16.22300
Kärvens ägor sid 128, 2305.16.15300 (där finns dottern med)
Griggebo 53, 2305.16.7700
 
Var flyttar hon? Ser du det, Christina?
Ann-Mari Bäckman

2010-05-16, 12:23
Svar #4

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Nja, det är väldigt svårläst det där.
Det är ju lite stökigt i den boken också, men 1825 finns Cajsa Hållinder hos sonen Jan (Johan) född 1810, han var då båtsman Frimodig i Barknåre, Hållnäs A1:6a sid 11. Där bor de kvar sedan, Johan gav ju tillstånd till vigseln mellan Catharina och Anders 28 dec 1859, Österlövsta E1:3 bild 75 (i AD)
 
Jag tror att det bästa är att du Maria följer familjen systematiskt bakåt i tiden från din anfaders födelse, du kanske hittar intressanta saker.
 
Börja i Österlövsta A1:15 sid 74. Spännande upptäckter väntar dig!
 
Mvh
Christina
Eagle

2010-05-16, 22:07
Svar #5

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Oj, STOOOOORT tack för hjälpen! Ni är underbara! (någon gång hoppas jag att jag också skall kunna hjälpa andra här när jag själv kommit framåt om jag ens kommer så långt)  
 
Så det som jag tyckte stod Jorgålen var alltså Forsäter?! Det var ju rent pinsamt, hur jag kan tyda så fel!  
 
Men hur i all sin dar lyckades ni hitta Catharina Hållinder?? Det står Griggebo i födelseboken, men ni hittade henne i Kärfven???

2010-05-17, 07:12
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Maria!
 
Det står mycket riktigt Griggebo i födelseboken (men även ifr Kärfven)och i Griggebo finns hon också, men det verkar gå ganska bra att följa henne, bakåt och framåt. Se rutorna där det står Flyttningar från och till. Där står (Griggebo sidan 53) att Cajsa kom från sidan 128 (Kärvens ägor).
 
Det är inget pinsamt att inte kunna läsa dessa gamla kråkfötter och speciellt om man inte är förtrogen med orterna i en socken. Oftast ser man ungefär vad det kan stå och då kan man ta hjälp av ortsregistret längst fram eller bak i husförhöret och se om man hittar någon ort, som skulle kunna vara den man är ute efter. Nu står det ett F istället för vad du trodde var ett J och då kan det vara svårt att tänka sig något annat än J. I mina gamla släktforskningsböcker, så finns stavningarna av de gamla bokstävsvarianterna med. Har du ingen nybörjarebok i släktforskning, kan det vara idé att skaffa en.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines 2010-05-17 07:23)
Ann-Mari Bäckman

2010-05-17, 07:52
Svar #7

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Maria  
 
Jo, visst står det Griggebo i födelseboken, men det står också Kjerfven
.
 
När det gäller Catharina så finns det väldigt många flyttningar att följa henne igenom. Bra övning när man är nybörjare, man får verkligen tänka till och man lär sig massor. Jag kan bara stödja Ann-Maris råd om att skaffa en nybörjarbok, det finns flera bra sådana på marknaden, ovärderliga att ha, där finns mycket matnyttigt som också gör det roligare att forska när man lär sig förstå innebörden i ord och uttryck.
 
Mvh
Christina
Eagle

2010-05-17, 18:15
Svar #8

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Hmm, okej nu ser jag ju svart på vitt att det ju står Kjärfven också...! Jag blev lite förvirrad tror jag av de båda gårdsbeteckningarna och koncentrerade mig på Griggebo då det var lättast att läsa. Jag kollade ju förut i Griggebo och kunde inte alls hitta henne där, konstigt att hon ändå fanns med, jag tyckte ju att jag kollade så noga förut... Men jaja.  
 
Verkar vara lite arbete att gå igenom Catharina då med alla flyttningar, men å andra sidan har jag väl lite erfarenhet redan av hennes och Anders son August Hellström som är min fff och flyttade runt som statdräng mellan socknar hit och dit. Jag har följt dem båda från Augusts födelse och till deras död (stackars Catharina blev fattighjon), men ville sedan börja från deras födelse istället för att leta bakåt - mycket lättare att få grepp om informationen då. Och Catharina gick inte ens att följa bakåt öht då hon flyttat från Hållnäs och jag inte fann några flyttlängder i Genline.
 
Jag har boken Släktforska steg för steg av Clemensson/Andersson och har gått på en kurs med den boken som grund, men böcker hjälper ju inte så mycket när man kör fast och inte hittar sina anor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna