ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforska via datorn eller mikrofiche?  (läst 874 gånger)

2003-03-12, 10:23
läst 874 gånger

Utloggad Gunilla Åkeson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:23
    • Visa profil
Hej!
 
Jag heter Gunilla och har släkt- och bygdeforskat i massor av år. Problemet är att det nu är en 15-20 år sedan jag gjorde det, sedan dess har livet varit fyllt av annat. Nu vill jag sätta igång igen, och tekniken har sprungit ifrån mig.
När jag senast forskade var det besök på landsarkiven och originalhandlingar som gällde. Jag skaffade mig microfilmer av de sockenböcker jag använde mest, men hade ingen egen läsapparat.
Nu behöver jag hjälp med hur jag ska komma ifatt. Mitt bibliotek har inte läsapparater för film, bara kort. VIlken läsapparat behöver jag köpa om jag ska kunna använda både film och kort, eller läser man överhuvudtaget inte på film längre? Jag har god tillgång till bra datorer - hur vanligt är det att man forskar med hjälp av cd-ar eller baser som man kommer åt via  
nätet? Var börjar jag?
 
Gunilla

2003-03-13, 09:53
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Gunilla!
Nu för tiden är det väl microkort som gäller och dessa kan hyras eller köpas via SVAR.
Själv använder jag mig av Genline kyrkoböcker via nätet, den databasen är under utbyggnad så det beror på vilka socknar du forskar i. Här kommer en länk Genline
Till vänster på den sidan finns ett blåmarkerat församlingar där kan du titta vilka län och socknar som är klara. Sedan kan du ju prova deras Demo. Som nybörjare kostar det första gången 199:- för en månads uppkoppling. Jag vill inte försöka sälja på dig något, den här databasen har fått både ris och ros, så det är bäst att du bildar dig en egen uppfattning. För mig har den dock fungerat bra.
Ett tips är ju att gå in på Rötters förstasida där finns en mängd med länkar och råd för släktforskare, och varför inte söka dina anor här på anbytarforum, jag lovar du kan ha mycket utbyte med andra forskare. Själv forskar jag nog mest via nätet och litteratur, då jag inte har möjlighet att sitta på bibliotek eller forskarsalar. Lycka till!
 
Med vänlig hälsning Sari

2003-03-13, 12:02
Svar #2

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Gunnilla
Jag köpte också film för många år sedan. Hela beståndet för min forskning då. Köpte också en läsapparat, Videolog på GF (Genealogiska Föreningen) i Sth. Detta har jag kvar i dag och använder mig av emellanåt. Microkort kar jag köpt också nu på senare tid. Då använder jag mig av bibliotekets läsare när jag behöver läsa dem. (Köper egen när rätt tillfälle ges.) Mitt hemmabibliotek köpte in en Videolog på min inrådan för ett 20-tal år sedan, så där finns båda möjligheterna. Kanske fler bibliotek har den möjligheten. Då är det bara att boka tid.  
Sedan några år tillbaka använder jag mig av Internet. Rötter och Anbytarforum är den största resursen där. Sedan har vi som Sari säger Genline, Svar har sin portal med Forskarsalen som byggs ut. Arkion finns, Stockholms Stadsarkiv. Ja det finns massor med bra länkar som har mkt material tillgängligt för forskaren, antingen gratis eller mot avgift. Dessutom finns massor med hemsidor med register, släktutredningar, fotografier, och artiklar. Länkarna till dessa har jag fått antingen via Rötters länktips, forskartidningar eller att helt enkelt söka på nätet med de sökmotorer som finns, Alta Vista, Google osv. Ny teknik är på väg också, digitala fotos av arkivalierna eller inscanning film/kort till digitala bilder och lagring på CD för delgivning till forskaren. I vissa avseenden har detta redan börjat. Då kan vi i en nära framtid läsa arkivalien lokalt på vår dator, utan att vara uppkopplad på nätet. Nätforskning går lättast för den som har bredband, annars blr det rejält dyrt.
Så lycka till med din digitala och manuella forskning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna