ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nybörjare ... igen  (läst 1221 gånger)

2011-09-30, 18:32
läst 1221 gånger

Utloggad Eva Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 13:29
    • Visa profil
Skriver igen för jag började nysta lite redan 2004, men det blev inte så mycket av det då. Nu känns det lite lättare när man bara kan gå till biblioteket och logga in på Arkiv Direkt och Gen-Line. Nu har jag gjort 2 pass på biblioteket och hittat en del. Men så har jag lite nybörjarfunderingar.
 
1. Jag utgår från min son som huvudperson och i programmet är han nr 1, min man nr 2, jag nr 3 osv. Hur gör man med syskon till t.ex. min farmor? Skriver man in dom också, eller håller man det rent och följer bara rakt uppstigande led i generationer? Hur fungerar då numreringen?  
 
2. Funderar på om man ska skaffa sig ett abonnemang hemma på Arkiv Direkt eller Genline (som alltså heter Ancestry nu, eller hur?). Finns det några fördelar/nackdelar med dessa eller är skillnaderna mer kosmetiska än funktionella? Jag tyckte det var krångligare att leta i GenLine än på AD, men det kanske bara är att lära sig?
 
Det har varit så vansinnigt kul att leta, det här kan nog bli farligt beroendeframkallande! Har stött på otroliga livsöden - stackars kvinnor som fött oäkta barn. Män som fått straff på vatten och bröd. En liten stackars flicka som inte bara hade Fader okänd utan även Moder önskar vara okänd. Har kommit tillbaka till min morfars farfars farmor (tror det blev rätt  ) Hon har i alla fall nr 225 i numreringen. Det är ett magiskt ögonblick när man ser namnet i en födelsebok (i det här fallet alltså min morfars farfars fars födelse - har inte hittat hans mors födelse än).
 
Nu ska jag läsa runt lite på forumet - finns nog många livsöden här.

2011-09-30, 21:45
Svar #1

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Eva!
 
1. Du har tydligen ett släktforskarprogram, och troligen sköter ditt program om numreringen, så du behöver nog inte bekymra dig.  
En annan sak är numreringen i antavlor och släkttavlor. Om du tittar på Inställningar i ditt släktforskarprogam, så finns där säkert en möjlighet att välja numreringssystem. Det du beskriver låter som Kekules system, som absolut är det vanligaste. Jag använder Kekules med generationer, eftersom det är lättare att hitta i, när antavlorna blir stora. Där skulle din son ha nr 0:1, din man 1:2 och du 1:3. Du och din man är ju den första generationen bakåt.  
Du kan säkert också välja vilka personer, som ska vara med i antavlorna, t ex syskon, ingifta och tidigare eller senare giften. Det blir i alla fall bara rakt uppstigande led, som får nummer.  
Jag vill verkligen råda dig att skriva in syskonen i programmet, och att över huvud taget ta med så mycket som  möjligt. Det tar tid, men du kommer att ha nytta av det många gånger.
 
2. Det viktigaste i släktforskningen är väl att kunna läsa källorna, och där tycker jag att Arkiv Digital är klart bäst, och jag tycker också att det är lättare att hantera och hitta i.
 
Du har helt rätt i att släktforskning är beroendeframkallande. men roligt är det!
 
MVH
Ingegärd

2011-10-01, 07:42
Svar #2

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Eva
Det allra viktigaste är att intervjua alla äldre i släkten. Annars kommer du för evigt säga dig varför frågade jag inte medan de fanns i livet?
Stig

2011-10-01, 12:03
Svar #3

Utloggad Eva Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 13:29
    • Visa profil
Tack! Jo, pratat med mamma och pappa har jag, men jag ska försöka ta ett samtal till nästa gång dom kommer och hälsar på. Mest då för att fråga lite mer om hur farmor/farfar och mormor/morfar var som föräldrar och liknande.
 
Jag ska skriva in syskon osv i programmet. Det betyder att jag har en hel del att göra nu. Jag har suttit och skrivit in allt jag hittat på biblioteket i ett anteckningsblock, så det finns en del att föra över  Bara min morfar hade 11 syskon!
 
Jag använder Min Släkt. Fick tips om det när jag började 2004 och det låg kvar på datorn. Enkelt att jobba med och jag hade redan en del inlagt.
 
Jag känner att det spretar en hel del hit och dit just nu. Det är så spännande att följa leden bakåt, men jag antar att jag måste bli lite mer noggrann och leta reda på mer om varje människa. Än så länge har jag bara skrivit upp när folk är födda - måste väl börja leta i dödböcker också och få med sånt. Som jag jobbat hittills har jag gått in i födelseboken för t ex min mormor, som jag ju visste när hon var född och där sett vilka hennes föräldrar var. Sen gått in i församlingsboken, hittat födelsedatum för hennes föräldrar och gått in i födelseboken för dom ... osv.
 
Jag är som person lite virrig så jag antar att det här blir en utmaning för mig, men det ska väl gå bra. Blir det inte perfekt så är det ju ändå mest för min egen skull jag gör det. Eller ja, för min son iofs.
 
Roligast hittills har varit att reda ut exakt hur jag är släkt med Gardist-Kalle. Det har alltid varit lite av en skröna i familjen att vi är släkt med en mördare. Nu vet jag i alla fall att Gardist-Kalle var kusin med min morfars farfar.

2011-10-30, 12:39
Svar #4

Utloggad Eva Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 13:29
    • Visa profil
Vet inte riktigt var jag ska posta denna fråga - så jag fortsätter väl på den tråd jag redan börjat. Har kollat lite nu på Genline/Ancestry ... och man blir ju lite förvirrad? Vad får man som medlem på Genline som inte ingår om man är medlem på Ancestry? För det kostar 195 kr/mån att vara medlem på Genline, men bara 135 kr/mån på Ancestry.

2011-10-30, 13:50
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Eva,
 
Det är ju bättre att ställa den frågan direkt till Genline. Då får du ett exakt svar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna