ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jag behöver hjälp  (läst 1655 gånger)

2010-09-22, 21:24
läst 1655 gånger

Utloggad Ninnie Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2011-05-17, 18:40
    • Visa profil
Hjälp mig snälla, jag blir tokig. Idag skulle jag söka en person. Det gick bra i början, hittade personen i födelseboken, fick gå 2 husförhör famåt för att hitta personen i fråga, persone flyttar 1 år och flyttar tilbaka ret efter. Sedan hittade jäg int epersonen mer. Ja kommer inte elängre nu själv.
 
Nu undrar jag hur många eftersökningar man kan göra på en gång. Kan ma e om hjälp att forska hela släkten så vore det hur bra som helst, men det är äl att begära för mycket.
 
Nu klarar jag det inte längre själv.

2010-09-23, 07:59
Svar #1

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Ninnie
Du behöver nog gå en nybörjarkurs i släktforskning, o lära dej hur man letar i de olika källorna som finns.
 
Gerd

2010-09-23, 08:07
Svar #2

Utloggad Ninnie Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2011-05-17, 18:40
    • Visa profil
Jag behöver ingen nybörjarkurs för jag har i princip letat färdigt på min farmors och farfars sida för dä ä jag på 1700-talet och kan inte läsa böckerna på grund av att jag inte ser vad det står
 
(Meddelandet ändrat av ninnie2 2010-09-23 08:08)

2010-09-23, 10:33
Svar #3

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Ninnie
Ok jag fattade fel. Men du kanske behöver lära dej läsa gamla handstilar. Det finns ju kurser för det också.
 
Gerd

2010-09-23, 11:53
Svar #4

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Vad är det du behöver hjälp med?

2010-09-23, 19:45
Svar #5

Utloggad Ninnie Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2011-05-17, 18:40
    • Visa profil
Det mesta faktiskt, ibland hiitar jag allt jag letar efter och det år som en dans, då är det roligt.
Men ibland hittar jag inget alls och då är ddt inte roligt lngre.
Just nu känns det inte roligt alls.

2010-09-24, 14:04
Svar #6

Utloggad Gunvor Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 15:50
    • Visa profil
Men vad är det du vill veta?
Vad var det för en person du hittade i födelseboken? Vad hette han/hon, vad hette föräldrarna, och var bodde de?
 
Finns personer som livnär sig på att mot betalning forska... men hur kul är det att ha en hel stamtavla som man inte letat upp själv?

2010-09-24, 16:10
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ninnie, om du har frågor om personer så är det bäst att fråga under den socknen (som du har fått tips om på annat håll på Anbytarforum så hittar du socknarna genom databasen Socken-Sök), inte här under rubriken Metodfrågor. Som det står i ordningsreglerna bör du ju också tala om vad du redan vet och hur du vet det (källan till det) och i ditt fall även då var/när du tappar bort någon:  När du ställer frågor på Anbytarforum ska du alltid ange vilket förarbete du gjort. Vilka källor har du redan kontrollerat? Källor som många har tillgång till är de vanliga cd-skivorna. Vet du exempelvis att svaret inte finns där så ange det. Om du inte meddelar vad du redan gjort kan andra i onödan upprepa din forskning i svaret till dig.
 
Sedan är det ju så att vi alla tappar bort, behöver leta länge och kanske också ge upp en viss person, men släktforskning är en form av tålamodshobby, utan garantier om att man lyckas komma så långt.  
 
 
Hälsningar,
Eva

2010-09-24, 22:10
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ninnie,
Vet ej hur länge Du släktforskat, men det Du beskriver tycker jag låter som en bra beskrivning på den hobby jag sysslat med sedan början på 1970-talet. Ibland går det som en dans, ibland inte alls, när man forskar.  
Jag har tänkt på detta många gånger, och ibland faktiskt undrat vad jag sysslar med ... ; T ex när jag suttit en hel (sommar!)-dag på Vadstena landsarkiv med originalhandlingarna - ja det var länge sedan - och i stort sett inte hittat något av det jag sökte, trots att jag förberett mig väl och varit systematisk i mitt letande.
 
Så här är det med släktforskning; det är ibland vansinningt spännande och ibland förbannat enformigt. Om man vill forska, tror jag man får stå ut med det.
Rådet Du får ovan att öva på att läsa gamla handstilar tycker jag är bra. Det rådet ger jag mig själv varje dag; Jag lär mig fortfarande efter så många år ...
 
Jag tror det är så med släktforskning att antingen tröttnar man, ibland bara för ett tag ... eller så kan man inte låta bli.
 
Lycka till med fortsatta toppar och vågdalar!
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-09-25, 17:49
Svar #9

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Jag har haft följande här på Rötter tidigare men det tål att upprepas. Det är 15 år sedan jag var ledare för släktforskarkurserna på Pensionärsuniversitet, Växjö. Jag gav mina elever dessa tre TTT att tänka på:
T   TID
T   TUR
T   TÅLAMOD
 
Rätt som det är, så kommer man vidare med sin släktforskning.
 
Lycka till!
 
Mvh/Rune

2010-09-29, 16:27
Svar #10

Utloggad Anita Mellqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2014-04-29, 11:14
    • Visa profil
Vad glad jag blev av att läsa alla trösterika svar här. Halkade in som ovan o grön på rötter för ett par år sen.Har fått mycket trevliga svar här på många ställen. Ovärderligt med hjälpen ifrån er duktiga som kan både hitta läsa o ge tips. Kram alla goa svarare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna