ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur börjar jag släktforska?  (läst 1964 gånger)

2000-11-10, 14:28
läst 1964 gånger

Erika Strömstedt

Hej jag undrar hur man börjar släktforska?
Hur startar man? finns det någon bra början?
Tack på förhand, Erika

2000-11-10, 15:52
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hej, i RÖTTER finns en avdelning ?Nybörjare?. Där ges praktiska tips och råd om hur man gör för att börja släktforska. Dessutom finns där tips om bra läroböcker för nybörjare. Lycka till!

2000-11-21, 22:13
Svar #2

Susanne Svensson

Hej, jag vill forska på en person som föddes 1924.
Men jag har inte exakt födelseort.
Personen ifråga är avliden sen 1948.
Boende ort vid bortgång har jag.
Hur gör jag?

2000-11-21, 22:30
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Fråga pastorsexpeditionen där personen avled eller skattemyndigheten eller folkbokföringsenheten vid resp landsarkiv. Kanske de vanligaste förslagen.

2002-01-24, 22:39
Svar #4

Johan Östling

Hej,
 
Nybörjare som jag är så ha jag stött på patrull.
 
Min farfars far Oscar Fredrik Nikolaus Andersson är född i Katarina fs, 1871-05-13, och jag ser att föräldrarna heter Olaus Andersson (33 år) och Augusta Lind (22 år), men jag kan inte hitta ngn hänvisning till ngn församlingsbok. Vidare kan jag inte överhuvudtaget hitta några församlingsböcker hos SVAR över Katarina fs under den perioden. Varför?
 
Tacksam försvar!

2002-01-25, 00:11
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Han finns med på den s.k. Söderskivan, men står där som barnhusbarn eller fosterbarn tills han 1885 flyttar till Jakobsroten som sotarlärling.
 
Söderskivan innehåller uppgifter om alla som bodde på Söder 1878-1926, hämtade ur Rotemannadatabasen, som var det sätt man höll rätt på Stockholms befolkning vid den här tiden.  
 
Husförhörslängdssystemet fungerade inget vidare i Stockholm p.g.a. för mycket folk.

2002-01-25, 19:07
Svar #6

Johan Östling

Tack Elisabeth,
 
Jo, jag har hittat honom på Söderskivan, men vad beträffar föräldrarna är det värre. Är det som så att jag måste gå igenom Födelseböcker på ren chansning för att hitta Olaus och Augusta?

2002-01-26, 12:38
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nej, det är väl snarare så att du får leta i mantalsregistren. Och eftersom han står som barnhusbarn, är ju barnhusarkiven också aktuella, där kan finnas uppgifter om föräldrarna och vart det tagit vägen, eftersom han hamnade där.
 
Så ett besök på Stockholms Stadsarkiv är nog nödvändigt för att komma vidare.

2002-01-29, 22:34
Svar #8

Johan Östling

Så får det bli - tack för hjälpen!

2002-02-17, 23:38
Svar #9

Utloggad Henning Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • www.anetavle.net
Hej
Jeg er dansk, og ved ikke hvordan jeg kan s?ge i sverige.Min farfars, far er født 17-07-1840 i Fjelhing sogn Kristiansstad lehn. Min farfars mor er født 10-02-1840 i Halmstad. Men hvordan og hvor finder jeg noget om dem.
Tak Henning

2002-02-18, 14:36
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Här på RÖTTER finns en hel del information som du kan ha nytta av för att veta hur du går tillväga när du vill börja släktforska i Sverige.. Se t.ex här.

2002-04-17, 21:11
Svar #11

Charlotta Hellman-Banks

Hur gar jag till vaga for att borja slaktforska om jag ar bosatt utomlands. Har inte varit i Sverige pa manga ar, och vet inte nar jag kommer att kunna resa dit,
Om nagon har bra tips om hur jag ska ga till vaga.
Jag vet att min mors slakt kommer fran Uppsala trakten, i Vasteraker.
tacksam for bra tips
Charlotta Hellman-Banks

2002-04-17, 21:37
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Till att börja med kan du ha stor nytta av att kunna skriva våra svenska bokstäver; en metod att göra det finns förklarad här (på avdelningen 'Swedish Roots') Det är bra att få till när man t.ex. skall skriva våra sockennamn och annat. (Dessutom ser det då inte längre ut som din mor råkat ut för något obehagligt.. :-)

2002-04-17, 21:55
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sen finns det på Rötters förstasida (www.genealogi.se) en nybörjarkurs i släktforskning. Du hittar den genom att scrolla nedför sidan.

2002-04-18, 16:36
Svar #14

Maria Östberg

Hej Charlotta,
 
en hel del finns att göra p? internet. För Uppsalatrakten, kolla p? t ex p? www.genealogi.se och välj Länkar>Landskap>Uppland. Just för Uppland vet jag inte om det finns s? mycket, men för andra landskap s? finns t ex Genline, Demografiska Databasen, PLF, folkräkningen 1890 mm där du verkligen kan forska p? internet (PLF är en databas där du kan ställa fr?gor mot betalning).
För uppsalatrakten s? finns ?tminstone Uppsala Landsarkiv, de kan utföra forskning mot betalning (vilket iofs är ganska dyrt) eller s? kan du beställa hem sk mikrokort över kyrkböcker tror jag.  
 
Kolla annars upp föreningen DIS http://www.dis.se , där kan du komma i kontakt med andra släktforskare som kanske redan har forskat p? en del av dina anor.  
 
Lycka till, jag är själv bosatt i utlandet
 
mvh Maria Östberg

2002-04-18, 23:21
Svar #15

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Charlotta!
 
Jag är själv bosatt i Norge och har i många år beställt mikrokort från SVAR. Jag har beställt per brev, telefon och numera över internet. Lånade i början mikroläsare på biblioteket, men har numera min egen.
 
Får korten från SVAR hem i brevlådan och sänder dem tillbaka efter fem veckor genom posten. Enda problemet är betalningen.  Bankerna tar sig hutlöst betalt för att sända pengar över gränsen, men det får man ta som en del av det hela.
MVH
Ulla

2002-04-20, 00:35
Svar #16

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Charlotta!
 
Jag bor själv utomlands, tidigare i Madrid och numera i Belgien. Jag har släktforskat i några år och har endast använt internet, bl.a. Genline, Demografiska Databasen, Folkbokföringen (Arkion), Anbytarforum och de länkar som finns på Rötter, amerikanska sajter som Social Security Death Index, FamilySearch, Ancestry.com etc. Min släkt härstammar mestadels från Östergötland och Närke så jag har ingen erfarenhet av Uppsala.
 
Mvh - Mats Högberg

2002-05-03, 21:31
Svar #17

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Betalningstips till Ulla och andra utlänningar:  
 
Öppna ett svenskt postgirokonto på Internet, årskostnad 120 kr. Sätt in en större summa, t ex beräknad årskostnad för räkningar att betala i Sverige. Avgiften för denna inbetalning beräknas som en utlandsbetalning.  
 
Betala sedan dina svenska räkningar från ditt svenska konto. Dessa betalningar är inrikes och kostar därför inget extra.

2002-05-04, 17:23
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ulla Kristoffersen,
Tyckte Ditt inlägg och Kristina Gynnarsdotters förslag var så intressanta att jag kopierade dem till Brukarforumet. Fick det här svaret som kan vara intressant?
 
Inger Tysland, Tranby, 04.05.2002 12:51 (2)  
 
      Riksarkivet låner alle kort fra SVAR for meg, og jeg betaler ikke fem øre. Betalingen tar RA, og det betyr at jeg har spart mye penger siden jeg har holdt på med kort fra SVAR i flere år. Kanskje en ide for andre isteden for å låne dem hjem til seg??
Vänligen,
Olle Elm

2002-07-16, 00:19
Svar #19

Jessica Persson

Jag söker mina släktingar Eriksson, Levin, Muskö.
Och tidigare släktingar.
Själv vet jag väldigt lite, men namn och ort vet jag lite om.
 
Jag Jessica Persson född 780811, min mor Åsa Persson född 590207, min mormor Svea Eriksson född 1917--2000. Min morfar Olov Eriksson född (ca 1915)--1989.
Morfars far Viktor eller August.(Osäker)
Mormor Sveas tidigare efternamn Gustafsson, Svea kom från Stockholm från början.
Olov och Svea Eriksson var bosatta i Saxehammar med adress Saxehammar i Söderbärke. Dalarna. Sverige.  
Olovs mor och far bodde i samma hus i Saxehammar, när Åsa var liten.
Svea och Olov fick två gemensamma barn Eva och Åsa. Svea har tre barn sedan ett tidigare förhållande vid efternamn Gustafsson.
Jag vet att vi skall ha släktingar tillbaks i tiden som bär namnet Levin, som skall sträcka sig till Muskö. Antagligen därför är Muskö slott uppkallat efter mina släktingar.
Hoppas något klarare svar om hur långt tillbaks detta är och hur. Vill veta så mycket som möjligt om mina släktingar tillbaks i tiden.
Eftersom att jag inte har mina morföräldrar kvar i livet, så vore detta uppskattat. Har ingen som vet mer än detta jag nämt.
Tackar för eventuellt svar.

2002-07-16, 00:28
Svar #20

Jessica Persson

Jag heter Jessica Persson född 780811, och söker min fars förfäder.
Min far Kimmo Seppälä född 580609.
min farmor Sanna Seppälä bosatt i Smadjebacken, skild från min farfar Mauno Seppälä.
De fick tillsammans barnen Jarmo, Erkki, Marko, Kimmo, Orvo.  
Det är det enda jag vet, att Sanna och Mauno kommer från Finland och flyttade sedan till Sverige. De skilde sig 1994 tror jag.
De bodde i Morgårdshammar i Smedjebacken.
Jag skulle verkligen vilja veta mer om släkten på den sidan.
Tackar för eventuellt svar.

2002-07-16, 09:58
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag skulle rekomendera att du till att börja med tar kontakt med pastorsexpeditionen där din mor är född och frågar var hennes föräldrar var födda, sedan gör det samma med pastorsexpeditionerna i de församlingar där din mormor och morfar var födda. Sedan är det bara att läsa sektionen Börja släktforska på Rötter.

2002-07-16, 11:11
Svar #22

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Jessica!  
 
Det finns en CD-skiva med alla svenskar som dött mellan 1950 och 1999. På denna finns följande person (kan det vara din morfar?):
 
19151024-6976
 
Eriksson, Olof Birger Åke
 
Saxehammar 6274
770 20  Söderbärke
 
Död 26/11 1989.
 
Kyrkobokförd (1974) i Söderbärke, Smedjebackens kn, Kopparbergs län. Mantalsskriven (1974) på samma ort.
 
Född 24/10 1915 i Grangärde (Dalarnas län).
 
Gift man (6/2 1954).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Söderbärke, Smedjebackens kn, Dalarnas län
 
Födelseförsamling i källan:
GRANGÄRDE (Kopparbergs län)
 
Källor:
SPAR 90, RTB 89
 
I övrigt får jag uppfattningen att både din farfar och farmor lever, är inte det enklaste att ta med en bandspelare och fråga ut dom om allt vad dom vet om släkten?! Lycka till!

2003-12-23, 20:55
Svar #23

Mathilda Göransson

HEj  
 
Jag har precis börjat släcktforska, men kommer inte igång riktigt med arkivsökandet undrar om ni har några tips. jag har endel namn som jag vill söka vidare på men hur, det känns bara som att allas namn finns upplagda i olika arkiv utom just dem jag söker
 
tack på förhand
mathilda_nacka@hotmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna