ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Död och födsel utanför hemmet, praxis?  (läst 1459 gånger)

2014-01-23, 10:38
läst 1459 gånger

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
Hej!
Jag sitter just nu och matar in mina första uppgifter i Gramps, om mig själv, mina syskon och våra föräldrar.  
I de flesta fallen rör födslar och dödsfall platser utanför hemmet, så jag undrar vad som är praxis vid registrering - om det finns någon.  
 
Vad jag tänker göra, ifall ingen protesterar väldigt högljutt är att ange plats som församlingen personen (eller de nyblivna föräldrarna) var bosatt i och lägga till en notis om de rent geografiska förhållandena. Ex, Mamma dog på Lasarettet i Lund, men var skriven i Eslöv. Så jag lägger in Eslövs Församling som 'plats' med en notis med de faktiska förhållandena.
 
Vad gäller, finns det fällor jag inte ser med det här sättet?  
Är det mest' gör vad som passar dig bäst, så länge du får med allt' eller är någon speciell metod att föredra?
 
Öht tycker jag just platsangivelser verkar knepigt att få 'rätt'.

2014-01-23, 11:25
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Detta har jag själv funderat kring, och jag tänker mig att det främst handlar om själva källan till uppgiften. I äldre tid är detta nog viktigare, för om personen t.ex. bodde i Lund men avled i Vallkärra, så kanske man endast har antecknat i Lunds dödbok NN avled XX i Vallkärra. Då är ju Lunds dödbok, som är kopplad till platsen Lund, källan till uppgiften. Om man då bara för in i databasen / skriver att personen avled i Vallkärra, så finns det ju ingen möjlighet för sentida forskare att kontrollera att Vallkärra verkligen är dödsorten, eftersom det inte finns någon anteckning om dödsfallet i Vallkärras dödbok. Då måste man tillägga att källan är Lunds dödbok, eller också göra som du beskriver, anteckna hemförsamlingen som dödsort med en notis om de faktiska förhållandena.
 
Under 1900-talet verkar detta problem dock avta, för i regel skrevs väl personerna in i både sin hemförsamlings dödbok (NN avled i Lund, enl. bevis fr. lasarettsprästen) och i det aktuella lasarettets / dödsortens dödbok, med anteckning om personens hemförsamling? De båda platsernas källor hänvisar ju då alltså till varandra, och då uppstår inte samma problem som i mitt exempel ovan, om Lund-Vallkärra. Man kan liksom ta det i vilken ordning man vill, det blir ändå rätt.
 
Enligt mitt tycke är det viktigaste alltså att dödsorten går att verifiera i en källa, eller åtminstone anknyter till en plats som har en källa som kan verifiera uppgiften. På så vis slipper sentida forskare sitta och klia sig i huvudet.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-01-23, 22:15
Svar #2

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Bo & Markus, jag vill bara tydliggöra att en källa alltid ska anges för alla uppgifter. Uppgifter utan källhänvisning är inte mycket till dokumentation i en forskning.
 
I all välmening ;)
 
/Peppe

2014-01-24, 07:05
Svar #3

Carl Szabad

Sen ska man vara medveten om att födelseplatsen ända fram till 1947 i folkbokföringen skulle anges som den fysiska nedkomstplatsen, därefter är det moderns hemort som gäller. Den regeln hade dock börjat luckras upp redan decennier tidigare, så man kan hitta födelseuppgifterna i familjens/moderns hemförsamling i stället, även om barnet var fött på en förlossningsklinik.
 
Personligen tycker jag att det är familjens hemvist som bör anges som födelseplats, med en fritextkommentar om själva nedkomsten skett på annan ort. Barnet har ju ingen annan relation till nedkomstplatsen än att modern befann sig där under någon eller några dagar. Samma gäller dödsfall, om inte den avlidna var skriven på exempelvis ett ålderdomshem en längre tid, så att det blivit den sista folkbokförda adressen.

2014-01-24, 08:48
Svar #4

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
Tack alla för era kommentarer, vad jag förstår av Carls inlägg är 'min' metod inte helt vansinnig.
 
Självklart skall uppgifter kunna beläggas med källhänvisning, Peppe. Saker jag 'vet' eller hört men inte kan belägga kan möjligen hamna i en anteckning.
 
Men, och här avslöjas obarmhärtigt min nyböjarstatus; vad gör man med källor där händelserna är för färska för att finnas i allmänt tillgängliga arkiv, som min egen födelse 1965 eller mammas död 2011?
 
Jag får nog skaffa mig en liten färskare nybörjarbok än den från 90-talet jag har

2014-01-24, 09:24
Svar #5

Carl Szabad

Bo! Du kan begära ett utdrag från Skatteverket över dig själv. Det är visserligen då en sekundärkälla (den primära är Aspås födelsebok), men den lättast tillgängliga. Annars borde du kunna få en kopia från Östersunds landsarkiv på just din födelsenotis.
 
Vad gäller din mors död kommer den med på Sveriges dödbok ver 6 som kommer i höst och den uppgiften kan då betraktas som primär, eftersom den kommer direkt från en speglad kopia av folkbokföringen. Alternativt kan du även här begära en personakt på henne från Skatteverket.

2014-01-24, 10:12
Svar #6

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
Tack för hjälpen, Carl. Nästan lite obehagligt hur lätt det tydligen var att få reda på mina uppgifter, även om jag lämnat flera ledtrådar ;-)
 
Lär återkomma i nya trådar med nya nybörjarfrågor.

2014-01-24, 10:20
Svar #7

Carl Szabad

Bo! Jag använde mig först av de uppgifter du själv lämnat i din profil här i AF, sen ratsit.se och Sveriges befolkning 1990. Men allt är ju offentliga handlingar.

2014-01-24, 10:28
Svar #8

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
Jag menade inte att kritisera om du uppfattade det så, jag kollar själv ofta upp folk i jobbet för att få rätt adress o likn. Bara lite imponerad hur snabbt det gick att komma fram till Aspås.
 
Igen, tack för all hjälp.

2014-01-24, 11:14
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hur gör man då personen både är död och begravd på annan plats än hemorten?
 
Det blir lite konstigt att skriva att personen är död i Stockholm, även om han var skriven där, om han dog och begravdes på Mallorca.

2014-01-24, 11:23
Svar #10

Carl Szabad

Jag gick in och kollade i en databas tillhörig en forskarkollega, vars mor faktiskt avled i Marbella. Hon hade skrivit folkbokföringsadressen som dödort på modern och Dog i Marbella, Spanien, som en fritextkommentar. Hon bodde ju inte i Marbella, utan var bara tillfälligtvis på semester och hade alltså ingen annan relation till den platsen.
 
Om man ska hårdra det resonemanget skulle då en person som bor i Solna utanför Stockholm, men var inne och handlade i Stockholm och fick en hjärtinfarkt och avled knall och fall, ha Stockholm som dödsort? Det känns inte relevant.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2014-01-24 11:27)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna