ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöman - fyra systrar Ransberg. Utv 1900-1906  (läst 1085 gånger)

2013-09-08, 23:43
läst 1085 gånger

Utloggad Malin Lampela

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-02-20, 16:08
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar vart 4 systrar tog vägen efter de kom till USA.
De hade ockspå en bror, Gustaf Rickard Sjöman, som jag har hittat.
Han hette sedan Gustaf Richard Sherman och levde i Amherst, New Hampshire.
Jag har även hittat hans barn och barnbarn.
 
Men nu är det alltså hans systrtar jag inte kan hitta, jag vet inte vilket namn dom tog när dom kom fram, vilket ju försvårar det hela.
Jag har inte forskat utanför Sverige förut, detta är första familjen, så ha överseende om jag verkar korkad..  
 
1. Ester Elisabet Sjöman. (Hon är den syster jag är mest intresserad av)
Född 10 maj 1886 in Ransberg, Sweden.
Emigrerade den 3 okt 1906 och skulle enligt manifestet till sin vän James Nyberg i Providence.
Jag har försökt hitta honom också, utan att lyckas.
 
2. Hilma Ottilia Sjöman.
Född 7 juli 1884 och emigrerade Boston den 17 nov 1902.
Mer vet jag inte.
 
3. Emma Charlotta Sjöman.
Född 16 december 1879 och emigrerade 17 okt 1900.
Enligt manifestet skulle hon till sin kusin M Andersson i Boston, och jag är inte säker, men jag misstänker att den kusinen är Maria Lovisa Andersson, född 1867 .
 
4. Gustava Fredrika Sjöman.
Född 17 januari 1878 and emigrerade tillsammans med Emma Charlotta. Även hon skulle till kusinen, M Andersson.
 
Om det finns någon här som kan hjälpa mig med någon information alls så skulle det vara underbart.
Jag vet inte riktigt vart jag ska leta, eller hur.
 
MVH

2013-09-09, 09:08
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Malin!
 
Det finns indikationer på att Ester Elisabet Sjöman, född 10 maj 1886, blev kvar i Providence, Rhode Island, gifte sig och fick barn och även avled där 1953.  
 
I delstatscensus 1935 för Rhode Island framgår turligt nog fullständiga födelsedatumet för respektive person i hushållet till skillnad mot US census som upprättades vart tionde år och är mycket mer summariska med endast ett estimerat födelseår utifrån åldern vid den aktuella folkräkningen.
 
I State census 1935, bosatt på 9 Ferncrest Blvd, North Providence, Providence, Rhode Island, återfinns Esther E Sjoberg, född i Sverige den 10 maj 1886. Gift med Eric G Sjoberg, född i Sverige den 6 Jan 1884. (Källa: Familysearch.org)
 
Om du använder dig av https://familysearch.org/ och söker på ovanstående namn med födelseland 'Sverige' och bosatta i Providence, Rhode Island så finner du Eric G  och Esther E Sjoberg i US census 1910, 1920, 1930, 1940 samt nämnda delstatscensus 1935. Då finner du även att de fick en dotter ca 1923 (undviker att skriva ut namnet då hon eventuellt kan vara i livet).  
 
Maken Eric G Sjoberg draftade till både WWI https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-26617-4581-70?cc=1968530&wc=M9SG-M ZP:n1047333872 samt WW2 https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-266-11569-94667-97?cc=1861144&wc=MMRW-T KS:n1505478406
 
Av mönstingsuppgifterna framgår att hans fullständiga namn var Eric Gottfrid Sjoberg och här diffar hans födelseår med ett år (6 januari 1885).  
 
Esther E Sjoberg och maken ligger begravda på Saint Pauls Lutheran Church Cemetery i Kent county, Rhode Island. Se direktlänk: http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=sjoberg&GSiman=1&GScid=430 206&GRid=77181067&
 
mvh Helene

2013-09-09, 09:24
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Detta skulle kunna vara Emma Charlotta Sjöman vilken vigs i Providence, RI den 15 april 1908 med Carl August Aronson. Se direktlänk: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/F8KC-341
 
Av vigselnotisen framgår att hennes föräldrar var Gustaf och Anna L. och det stämmer väl?
 
Söker man vidare på Emma C med sitt nya efternamn 'Aronson' finner man henne i state census 1920, 1930 samt 1940 med make och tre söner (Carl W, Albert G samt Allen H). Se t ex census 1920: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MJVK-N7G
 
I delstatscensus 1935 framgår hennes fullständiga födelsedatum men med en diff på ett år (16 december 1880). Maken Carl A Aronson uppges i samma källa vara född den 28 augusti 1872 i Sverige.
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2013-09-09 09:25)

2013-09-09, 09:51
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Avseende syster Hilma Ottilia Sjöman, född 7 juli 1884 så kan hon ha kallat sig Sherman så som brodern Gustaf Rickard. Har funnit en vigsel i Providence, RI den 28 augusti 1907 mellan Helma Otilia Sherman, född ca 1884 samt Claus Wilhelm Gustafson, född ca 1875. Här uppges brudens föräldrar heta Gustaf samt Louisa. Se direktlänk https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/F8K9-ZQ4
 
Precis som med de troliga systrarna kan du söka Hilma i respektive US census, nu med efternamnet 'Gustafson' och bosatt i Providence med make och barn. I state census 1935 anges att hon var född i Sverige den 7 juli 1884 så det är mycket troligt att det rör sig om rätt Hilma Ottilia. Se länk: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MPRW-W4C

2014-10-21, 21:27
Svar #4

Utloggad Beth Studebaker

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-10-21, 21:27
    • Visa profil
Hi Malin,
 
I am Hilma Otilia (Sjoman/Sherman) Gustafson's grandaughter, one of 7 grandchildren born in Rhode Island USA from 1938 - 1962.  I wonder if you are curious about the sisters because you are a relative? We still celebrate the Swedish traditions in my family, especially at Christmas.  My daughter has spent time in Sweden, especially Ostersund, competing in biathlon World Cup.  
 
All the information in Helene's posts are accurate to my knowledge.
 
Happy Autumn!
 
Beth Studebaker

2020-08-30, 09:52
Svar #5

Utloggad Ulrika Karin Sjöberg

  • Karin Ulrika
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 15:34
  • Forskar på ADLER, MALMSTEN, BERGENDAHL, HYTTSTEN
    • Visa profil
Dear Beth, I am so happy to read your thread. And I am surprised not to find Malin online anywhere although she is asking for information regarding the sisters Sjöman from Skaraborg. Ester Sjöman/Sherman married my 18 yrs older Grandfathers brother Eric Gottfrid Sjöberg (Rhode Island). Both Eric and my Grandad passed away 1982. Eric is the only brother of 11 sisters and brothers that immigrated to the us.

Ester and Eric had a daughter, Elodie (1922-2006). Elodie and Eric visited my Grandparents and other familymembers in Sweden. My Grandad and Eric wrote letters for many many years. Elodie got Married and have two children whom are my second cousins. They are now in their 70s and got children and grandchildren.
If you want to read more about Erik Gottfrid Sjöberg with siblings in parents, you cand find them in familysearch.org. One of my relatives have created a family tree that go long back. Sorry for my wrongspelling.
Karin Ulrika Sjöberg
Photo belove is of Eric G Sjöberg with Wife Esther Sherman Sjöberg and Grandson, 1948
Karin Ulrika

2020-09-02, 19:50
Svar #6

Utloggad Ulrika Karin Sjöberg

  • Karin Ulrika
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 15:34
  • Forskar på ADLER, MALMSTEN, BERGENDAHL, HYTTSTEN
    • Visa profil
Hi Malin,
 
I am Hilma Otilia (Sjoman/Sherman) Gustafson's grandaughter, one of 7 grandchildren born in Rhode Island USA from 1938 - 1962.  I wonder if you are curious about the sisters because you are a relative? We still celebrate the Swedish traditions in my family, especially at Christmas.  My daughter has spent time in Sweden, especially Ostersund, competing in biathlon World Cup. 
 
All the information in Helene's posts are accurate to my knowledge.
 
Happy Autumn!
 
Beth Studebaker
Dear Beth, I am so happy to read your thread. And I am surprised not to find Malin online anywhere although she is asking for information regarding the sisters Sjöman from Skaraborg. Ester Sjöman/Sherman married my 18 yrs older Grandfathers brother Eric Gottfrid Sjöberg (Rhode Island). Both Eric and my Grandad passed away 1982. Eric is the only brother of 11 sisters and brothers that immigrated to the us.

Ester and Eric had a daughter, Elodie (1922-2006). Elodie and Eric visited my Grandparents and other familymembers in Sweden. My Grandad and Eric wrote letters for many many years. Elodie got Married and have two children whom are my second cousins. They are now in their 70s and got children and grandchildren.
If you want to read more about Erik Gottfrid Sjöberg with siblings in parents, you cand find them in familysearch.org. One of my relatives have created a family tree that go long back. Sorry for my wrongspelling.
Karin Ulrika Sjöberg
Photo belove is of Eric G Sjöberg with Wife Esther Sherman Sjöberg and Grandson, 1948

Karin Ulrika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna