ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Boken """"Ingevaldssläkten"""" av Olof Ljung  (läst 3294 gånger)

2003-09-19, 00:31
läst 3294 gånger

Annelise Brahtz

Hvor kan man köpe denne bok - och hvad koster den?
 
Mvh.
Annelise Brahtz

2003-09-19, 09:35
Svar #1

Utloggad Carina Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 15:37
    • Visa profil
Hej,
Jag tror att du kan få tag på den via Melleruds Museum & Släktarkiv tel 0530-132 14.
Vet tyvärr inget pris.
Mvh
Carina Ohlsson
 
P.S. Ingevaldssläkten bör eg. ligga under landskapet Dalsland.

2003-09-28, 01:48
Svar #2

Annelise Brahtz

Hej Carina
 
Tak for dit svar. Er det möjligt, at Mellerud Museum har en hemsida på Internettet? Eller om du kunne ge mig postnummeret til Mellerud?
 
Mvh.
Annelise

2003-09-28, 16:16
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Adressen till Melleruds Museum & Släktarkiv är Box 132, 464 23 Mellerud. Någon hemsida har inte synts till. Ännu, i varje fall...

2003-09-29, 07:32
Svar #4

Lenah Hedin

Hemsida är på gång. Ingevaldssläkten finns att köpa där, är i två delar och varje del kostar mellan 4-500 kr, där finns också boken Kroppefjäll som är en guldgruva om man söker ättlingar i socknarna runt fjället. Ytterligare en bok, denna gång av I Andersson, som heter Fjället, innehåller otroligt mycket information, främst om torpen på Fjället. Lycka till!

2003-09-30, 00:07
Svar #5

Annelise Brahtz

Hej
 
Tack till alle som har besvarat min fråga.
Jag vil nu kontakte Mellerud Museum.
 
Med venlig hilsen
Annelise

2003-09-30, 10:40
Svar #6

Utloggad Linda Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 10:40
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som vet något om Ingevaldssläkten?
Tack på förhand!

2003-09-30, 11:04
Svar #7

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Olof Ljung lär veta en hel del om släkten ;)
 
Jag har inte boken, men vet att den utgår ifrån en vanlig bonde, Ingevald, i Ör (P) från mitten på 1500-talet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-09-30, 12:21
Svar #8

Utloggad Kent Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2017-09-17, 20:47
    • Visa profil
Anneli som jobbar där har epost. brunshult@swipnet.se

2003-09-30, 15:18
Svar #9

Utloggad Monica Warnstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2014-03-03, 13:19
    • Visa profil
    • www.warnstam.se
Linda!
Här finns lite om Ingevaldssläkten. Källa är en av Olof Ljungs böcker.
 
http://www.warnstam.org/ingevalds.htm
 
mvh
Monica

2003-09-30, 20:07
Svar #10

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Källhänvisningarna i den här diskussionen är under all kritik. Men det kanske beror på att samma sak gäller den bok som här diskuteras? Det intressantaste inlägget ovan är utan tvekan C-G Magussons som är synnerligen provokativt, medvetet eller omedvetet.
 
Varifrån Magnussons vetande i denna sak kommer anges visserligen inte men jag vill inte påstå att han har helt fel. Vanlig bonde tror jag håller rätt långt även om man pressar källorna ordentligt, namnet är jag inte fullt så säker på.
 
Men Magnusson kanske är beredd att utveckla sina tankegångar gällande sitt vetande om 'den vanliga bonden' Ingevald och meddela oss andra källorna till detta vetande? I så fall kanske vi kan få till stånd en intressant diskussion om bl a huruvida själva namnet Ingevaldssläkten är oegentligt, såsom jag har antagit i ett annat sammanhang. Den bok som den här diskussionen gäller har ju den egenskapen att källhänvisningarna - när sådana finns - inte är riktigt klara och entydiga. Gällande släktens förmente stamfar är det kanske inte så konstigt, eftersom han mig veterligt inte är känd genom några samtida - eller ens nära nog samtida - historiska källor.
 
Faktum är att prästen Ingevaldus Laurentii inte förefaller ha varit känd av någon annan historieskrivare än en viss slusskamrerare i Trollhättan vid namn Fredrik Fryxell (1724-1805). Fryxells uppgifter om Ingevald var så svävande att utgivaren av Karlstads stifts herdaminne, Anders Edestam, av dem drog slutsatsen att Ingevald sannolikt inte var en historisk person överhuvudtaget, åtminstone inte en med prästerlig status [Karlstads stifts herdaminne, del 5 (Karlstad 1973) s 153]. Jag har under många besök i Riksarkivet förgäves försökt finna något som skulle kunna ge anledning till en mer optimistisk bedömning än Edestams. Jag kan bara konstatera att det som står i kronans jordeböcker och andra skattelängder från åren 1540-1600 är mycket svårt att förena med den här diskuterade bokens uppgifter gällande Ingevaldssläktens två första generationer.
 
Jag är mycket nyfiken på var Magnussons upgifter om en att bonde vid namn Ingevald Larsson skulle ha funnits i Ör vid 1500-talets mitt, då denna bonde är lika okänd för mig som hans prästnamne.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-09-30, 20:16
Svar #11

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ett tillägg: verkar som om jag har slarvat bort ett par ord i den sista meningen vid redigeringen, men det går väl nästan att gissa sig till dem. Jag är alltså mycket nyfiken på var jag kan finna källan till Magnussons uppgifter.
 
mvh
Kaj Janzon

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna