ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pask Jansson, Herman f. 1860 i Högstäter, Utv. 1887  (läst 1577 gånger)

2014-02-09, 21:19
läst 1577 gånger

Utloggad Christina Tagai

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2015-03-21, 10:12
    • Visa profil
Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig att hitta min mormors farfar Herman Jansson Pask som utvandrade till Amerika. Han var född 1860 i Högsäter, Älvsborgs län. Han reste till från Göteborg New York via Liverpool, England och Queenstown, Ireland. Skeppet hette City of Montreal. Herman kom fram till New York 20 juni 1887. Kvar i Sverige fanns hans hustru Carolina Fjell och sonen Carl Johan Hermansson, min mormors far. Ända fram till sin död står Carolina som gift i kyrkböckerna, men hon följde aldrig efter sin man till Amerika. Det vore väldigt intressant att få veta något om vad som hände honom i Amerika för vad jag vet skrev han inga eller väldigt få brev (litegrand som i Är du kär i mig ännu, Klas-Göran?).  
 
Jag håller mina tummar och tackar på förhand! Jag är lite grön på detta ska jag tillägga, så är det någon uppgift jag har missat att skriva så säg till.

2014-02-09, 23:39
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ett födelsedatum kan vara bra att ha. Om Hermans föräldrar eller ev. ogifta syskon dog efter 1887 kan du kontrollera deras bouppteckningar. Hustruns bou kanske också har nån ledtråd.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-02-10, 11:59
Svar #2

Utloggad Christina Tagai

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2015-03-21, 10:12
    • Visa profil
Tack så mycket för ditt svar! Herman föddes 14 april 1860 till Jan Pask och Christina Silfvertelning. Förlåt en dum fråga,  men hur kan man få tag i gamla bouppteckningar? Jag är som sagt nybörjare på det här med släktforskning.

2014-02-10, 12:18
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Arkiv Digital (och möjligen andra aktörer) har en del avfotograferade bouppteckningar. De som inte finns där kan man beställa (via ett särskilt formulär) från Riksarkivet (riksarkivet.se). Du får först ta reda på när och var personerna dog.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-02-10, 21:15
Svar #4

Utloggad Christina Tagai

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2015-03-21, 10:12
    • Visa profil
Tack så mycket! Jag ska absolut kolla upp det här med bouppteckningar! Så ska jag passa på att rätta mig själv också. Herman Jansson Pask var född i Färgelanda, Älvsborgs län och inte i Högsäter.

2014-02-13, 15:04
Svar #5

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Har du kunnat kolla om några syskon till Herman eller någon ur generationen före också nämns som utflyttade till Nordamerika?
Det skulle kunna vara en ledtråd för att kunna hitta honom i US Census. Han kanske kallar sig Janson eller nåt annat också...
När jag tittar i familysearch efter Pask så verkar nästan alla vara födda utanför Sverige. Vet du varifrån namnet här i Färgelanda kommer ifrån?
Uppgifterna om hans resa och ankomst till Amerika 1887: har du fått dem från uppgifter inom familjen eller via något register du sökt i?
Angående din andra fråga om Carl Aug Olin: kanske jobbade han sig över havet som sjöman, om han inte finns i passagerarlistor.
Då tror jag de var inskrivna vid s.k. sjömanshus - men jag kan inget om sån forskning.

2014-02-13, 15:09
Svar #6

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Du kanske kan höra med de som håller i Pask One-Name Study om de har nåt i sina samlingar.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-02-14, 12:37
Svar #7

Utloggad Christina Tagai

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2015-03-21, 10:12
    • Visa profil
Tavk för era tips! Det är verkligen värdefullt för mig eftersom jag inte hade en aning om hur jag skulle leta vidare. Jag har i kyrkböckerna sett flera med namnet Pask som emigrerade samtidigt som Herman från samma ställe, men om det är syskon har jag inte kollat än,  men det ska jag göra! Flera av fe övriga paskarna hittar jjag även i dödsböckerna där det står att de har avlidit i Amerika.  Dock inte Herman. Jag har ingen aning om var namnet kommer ifrån. Jag har läst att det kan vara ett smedsnamn, men jag minns inte var jag läste det så det kanske får tas med en nypa salt. Jag hittade Herman i en passagerarlista via en sökning på ancestry.se.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna