ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Magnusdotter, Maja Stina f 1860 Algutstorp. Utv 1890  (läst 643 gånger)

2014-05-21, 17:38
läst 643 gånger

Utloggad Arne Hessel

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2014-06-23, 19:03
    • Visa profil
Hej!
Maja-Stina Magnusdotter, f. 1 aug 1860 i Algutstorp emigrerade och angav New York som bestämmelseort. Den 14 nov 1890 reste hon med s/s Ariosto till Hull i England. Den 1 dec 1890 anländer s/s Arizona till New York med Maria S. Magnusson (30 år) som passagerare (bild 66 i passagerarlistan). Det är troligt att Maja fått byta till Maria men övriga namn, ålder och slumål
stämmer. Därefter har jag inte funnit några uppgifter om Maja-Stinas levnads-öden i USA. Jag är mycket tacksam om någon har några data om Maja-Stina i USA.
Vänligen
Arne}}}

2014-05-22, 10:48
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Man kan möjligen (verkligen möjligen) fundera över en kvinna i 1900 års census, New York, county Westchester, Mount Pleasant: Mary Pearson, änka, född augusti 1860 i Sverige, till USA 1890.
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MSP3-12X
(Hon har registrerats som Henry Pearson, men tittar man på originalet ser man att det säkerligen står Mary.)
 
Men återigen: Detta är en ren gissning. Namnet är ju inte på något sätt ovanligt, och det finns andra kvinnor Maria, födda augusti 1860, som emigrerade 1890.
Bengt Johansson

2014-05-23, 21:10
Svar #2

Utloggad Arne Hessel

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2014-06-23, 19:03
    • Visa profil
Tack, Bengt, för detta tips, som jag ska försöka gå vidare på. Vill gärna
försöka ta reda på i så fall vem Mr Pearson var. Var han i så fall kanske
också västgöte och hade de etablerat kontakt före emigrationen? Kanske jag
hittar svaret så småningom.
Arne}}}

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna