ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johansson, Samuel Edvard f1853 Stala. Sjöman rymd 1881 ?  (läst 743 gånger)

2014-08-15, 21:19
läst 743 gånger

Utloggad Veronica Swanström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2022-10-22, 16:53
    • Visa profil
Hej, efter mitt inlägg här på forumet under Långelanda socken fick jag tips om att ställa en fråga här då jag tappat bort en person. Hoppas det blir rätt.
 
Lite bakrund: Samuel Edvard Johansson föds i Stala 1851 den 16 augusti. De två sista spåren jag har av honom är när han bor i Långelanda AI:15 1878-1885 sidan 54 rad 23 samt att han blir överflyttad 1883 till nästa bok AI:16 sidan 365 kvarstående obefintliga rad 37. Där står inte att han flyttar vidare någonstans varpå det blir stopp.  
 
I mitt inlägg under Långelanda får jag hjälp och får veta att han ska finnas i EmiSjö. Kan prästen i Långelanda flyttat över honom till kvarstående obefintliga 1883 även han inte alls var hemma. Uppg. från EmiSjö gäller ju 1881
 
Namn: SAMUEL EDVARD JOHANSSON
Födelsetid: 1853
Föddförsaml: STALA Län: O
Hemförsaml: STALA Län: O
Yrke/Titel: MATROS Sjömanshus: GÖTEBORG
Fartyg: ALEXANDER Typ: SKEPP
Hamn: NEW YORK Land: NORDAMERIKA Landskod: US
Datum: 1881-12-09 Orsak: RYMD
Källa: GÖTEBORG DIC:104 År/nr: 1882:00337
 
 
 
Nu till min fråga: Hur får jag veta mer om honom genom det här. Blev han kvar i Amerika, eller kom han tillbaka. Det har låst sig totalt och jag vet inte alls hur jag ska gå vidare. Hittar honom inte alls efter Långelanda AI:16 sidan 365 rad 37 Har varit inne på Göteborgs sjömanshus på AD-Online men fattar ingenting av det som finns där. Det är ju register efter register i all oändlighet. Vet inte alls vad jag ska leta efter. Nämnas kan, är att jag har en anteckning på Samuel Edvard om sjömansbevis med siffrorna 2/3- 74 (se Långelanda AI:13 sidan 51 Rad 9) men vet inte hur jag ska gå till väga med dessa. Datumet i EmiSjö gällde ju 1881!  
Hoppas min fråga inte är alldeles för snurrig utan att någon kan reda ut begreppen  
 
Vänligen Veronica

2014-08-16, 19:59
Svar #1

Utloggad Veronica Swanström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2022-10-22, 16:53
    • Visa profil
Hej igen. Lite kompletterande uppgifter. Fick veta av en annan person på forumet att Samuel Edvard rymde från skeppet Alexander när det ankom till New York. Eftersom jag inte vet vad som hänt med honom efter det hade det vart roligt om någon kunde hjälpa till. Sjömanshuset i Göteborg, DIc:104 (1882-1882) Bild
880/sid 337.

 
Vänligen Veronica

2014-08-18, 18:37
Svar #2

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråden flyttad från efterlysningar New York.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna