ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cederberg, Ivar Västerås - Utv 1881 via Göteborg  (läst 1212 gånger)

2014-04-04, 09:25
läst 1212 gånger

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej!
 
Ivar Cederberg, for från Göteborg med ångfartyget Orlando till Hull i England den 18 november 1881 (passagerarlista 699).
Kontraktsnummer: 14244, Ivar Cederberg från Westerås, destination Boston.
Sedan hittar jag inte honom vidare.
Var kan jag leta för att få veta vad som hände sedan?
 
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning
Charlotte

2014-04-04, 10:01
Svar #1

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråd skapad av moderator för överflyttning av post som placerats under Metodfrågor. Rubrik grundad på uppgifter i posten.
För säkrare identifiering bör kompletterande uppgifter om bl.a födelsetid redovisas.

2014-04-04, 11:58
Svar #2

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Familysearch.org är en gratis-sajt.
Å andra sidan såg jag via Ancestry.com (abonnemang) att det fanns ett släktträd som ger en del pusselbitar. Hans fru dog i Sverige, till exempel. Och det fanns ett antal barn, födda i Sverige. Övergav han familjen??
För andra hjälpsammas orientering så var Ivar Julius Cederberg f. 24 nov. 1849 i Västerås.  
Släktträdet finns på http://trees.ancestry.com/tree/48747131/person/20151710541

2014-04-04, 23:12
Svar #3

Utloggad Lisbet Håkansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2019-09-04, 17:57
    • Visa profil
Hej Charlotte!
 
Det finns fortfarande inget direkt spår av Ivar Julius Cederberg på andra sidan Atlanten. Det saknas bl.a. skeppslistor för Boston 1881... Det finns dock en Julius Cederberg noterad 1884 i Bostons adresskalender. Han står som maskinist. Om det är rätt person, ingen aning.  
 
Släktträdet som länken går till, ägs av en ättling till Axel Cederberg. Hur mycket koll har du på den delen? Vet var de hamnade efter Trollhättan. Har även foton på gravstenar...
 
/Lisbet

2014-04-05, 10:29
Svar #4

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej Bo och Lisbet!
 
Tack för era svar.
 
Ivar Julius Cederberg övergav sin fru Carolina, och barn i Sverige. Hon står omväxlande som fru med make i Amerika och ibland som änka.
Jag vet att han är död 1919, då modern dör, för det står i hennes bouppteckning, men inte i faderns som dör tidigare.
 
Släktträdet på ancestry ägs av Ivar Julius son Axels ättlingar, han var den ena av de överlevande barnen sedan fanns det en dotter Ester.  
Jag kommer från Ester. Axels ättlingar hamnade i Vårgårda sedan vidare runt omkring landet. Jag har koll på Axels ättlingar, men på båda sidor undrar vi vad det blev av Ivar Julius.
 
Intressant med adresskalendern från Boston, skulle kunna vara rätt man. Var hittar man denna kalender och hur gå vidare därifrån?  
Vad gäller fotona så har du och jag haft kontakt förut Lisbet, sedan kom jag av mig och det är ett tag sedan.
 
Passagerarlistan på S/S Orlando har ett barnbarns barn till Axel hittat och mailat till mig, även en artikel om Ivar Julius Cederberg då han kör genom väggen på Lokstallarna i Göteborg 1881, han var lokomotivförare på Bergslagarnas järnvägar.
Han kanske fick sparken då!? Därav emigrationen till Amerika.
 
Med vänliga hälsningar
Charlotte

2014-04-05, 14:32
Svar #5

Utloggad Lisbet Håkansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2019-09-04, 17:57
    • Visa profil
Hej Charlotte!
 
När han emigrerar i 18 november 1881 gör han det genom de officiella kanalerna. Passagerarlistorna upprättades av poliskammaren i Göteborg om jag inte minns helt fel. Han smiter m.a.o. inte till Amerikat. Han finns inte i utflyttningslängden till Göteborgs Domkyrkoförsamling, så någon form av slarv har det varit.  
 
Att han åker själv är inte helt ovanligt. Det är många gånger så att mannen åker först och ser om det finns någon försörjningsmöjlighet på andra sidan Atlanten, för att sedan skicka efter familjen. Det inträffade inte i det här fallet.
 
Adresskalendern finns på Ancestry och man behöver ett World Delux-abonnemang för att komma åt den. Sannolikheten för att det är han är inte så stor. Folk som heter Cederberg, Cederburg etc. finns det några stycken av. Har inte fått några andra vettiga träffar på Ancestry. Brukar söka efter honom då och då för att se om det kommit något nytt dokument.
 
/Lisbet

2014-04-05, 15:12
Svar #6

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3606
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:32
    • Visa profil
Från Massachusetts City Directories, Boston 1884:

 
/Kristina

2014-04-05, 16:17
Svar #7

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
En icke oväsentlig pusselbit kan väl vara att han var född Lindgren, vilket bland annat framgår i ett släktträd på Ancestry men även i en post på ett frågeforum:  http://finlander.genealogia.fi/archive/index.php/t-5645.html

2014-04-05, 20:05
Svar #8

Utloggad Lisbet Håkansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2019-09-04, 17:57
    • Visa profil
Det är känt att han hette Lindgren från början. Ivar Julius och en av hans bröder bytte efternamn. Orsak okänd, med båda var lokförare och bodde samtidigt i Göteborg ett tag.  
 
Hans bror, Carl August Lindgren Lagerberg, var gift med min mm m syster.  
 
Det fanns en till lokförare Lindgren i Göteborg, Sven August Lindgren, som var gift med min mm m andra syster... Han dyker upp som fadder till ett av Ivar Julius Cederbergs barn...
 
/Lisbet

2014-04-06, 10:29
Svar #9

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Ok, jag bara menade att de, som ville hjälpa till här på forumet måhända kunde vara upplysta om detta namn också  

2014-04-06, 10:51
Svar #10

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej!
 
Tack Kristina för bilden från adresskalendern.
 
Det är frestande att tro att det är rätt Julius Cederberg som finns med där, tidpunkten verkar stämma, och han jobbade som maskinist innan han blev lokomotivförare. Hur går man vidare från den uppgiften undrar jag.
 
Går det att få tag på passagerarlistor från Hull till Amerika?
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2014-04-06, 12:04
Svar #11

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3606
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:32
    • Visa profil
Carolina dog den 1/2 1903 enligt Göteborgs Kristine FIII:4 (1895-1905) sid 143. Har du undersökt om det finns en bouppteckning efter henne?
 
Du skulle kunna lägga in en fråga på ancestrys message board för Suffolk County, Massachusetts och se om någon kan spåra upp den Julius Cederberg som finns listad i Massachusetts City Directories i Boston 1884.
 
/Kristina
 
(Meddelandet ändrat av kristinar 2014-04-06 12:17)

2014-04-06, 15:14
Svar #12

Utloggad Lisbet Håkansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2019-09-04, 17:57
    • Visa profil
Hej Charlotte!  
 
Det finns dåligt med listor från den här perioden. http://www.nationalarchives.gov.uk/records/looking-for-person/passengers.htm. Att det sen är en lucka i Boston 1881 gör det hela knepigare.  
 
Passagerarlistor Boston: http://www.sec.state.ma.us/ArchivesSearch/PassengerManifest.aspx  
Index på födda, döda, gifta = Vital Records: http://www.sec.state.ma.us/VitalRecordsSearch/VitalRecordsSearch.aspx  
 
Att han kom 1881 gör att han missar 1880 års folkräkning, 1890 är förstörd 1900 ingen träff. Det är mycket lättare att flyga under radarn i USA. Det är enklare att hitta de som är aktiva och söker medborgarskap, pass eller registrerar sig för att rösta.  
 
Adresskalendrarna är ett alldeles utmärkt sätt att hålla koll på folk mellan folkräkningar bl.a. Man lämnade sina uppgifter direkt, vilket gör att de är en rätt bra källa. http://www.cyndislist.com/directories/general/
 
Genom kalendern kan man ringa in personen. Här är det i Boston http://bit.ly/1mOCU9I.  
 
Det kan vara idé att kolla arkiven till de kyrkor som drog till sig svenskar: http://familysearch.org/learn/wiki/en/Swedish_American:_Massachusetts_Churches  
 
Som Kristina påpekar ovan kan det vara bra att lägga ut en efterlysning. http://boards.ancestry.com/localities.northam.usa.states.massachusetts.counties. suffolk/mb.ashx Var noggrann med informationen du ger och rubriksättningen.  
 
/Lisbet
 
(Meddelandet ändrat av Bislet 2014-04-06 15:18)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna