ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustafsdotter, Axelina Amalia f1876 Svanhult. Utv 1895  (läst 532 gånger)

2013-11-05, 09:46
läst 532 gånger

Utloggad Stellan Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 15:43
    • Visa profil
Hej
Jag har tidigare fått dessa uppgifter om min farfar Mauritz Gustafssons systrar
 
Axelina Amalia Gustafsdotter. Född 9 nov 1876 i Svanhult,
 
Axelina Amalia emigrerade till Amerika 1895
Efternamn: GUSTAFSON
Förnamn: AXELINA
Ålder: 18 Kön: K
Född: 1876/1877
Församling: UNDENÄS Län: R
Titel/Anm:
Utvandrdag: 1895 10 22  
Utresehamn: GÖTEBORG
Destination: CHICAGO
Medåkande: NEJ
Källkod: 56:430:65923
(Källa: Emigranten populär)
 
Systern Augusta Carolina Moberg Johansdotter. Född 10 aug 1862 i Karlslund, Undenäs. Augusta återkom från Amerika 1898.
 
Jag har i sommar fått se en massa fotografier och brev som Axelina skickade hem till Mauritz. De första kommer från Oak Park - en förstad väster om Chicago. De senare kom från Denver, Colorado. I Denver tycks hon ha fått det bra. Familj, fint hus och sonen Carl läste vid universitetet i Boulder.
 
Efter att sett fotografierna uppstod följande frågor
 
Varför for Axelina till Amerika? Samma år som hon for så flyttade Mauritz till Vadstenatrakten och tidigare hade syskonen Matilda och Frans flyttat dit. Kvar i Undenäs var bara Axelina.
Augusta fanns redan i Amerika. Augusta återkom från Amerika 1898. Axelina reste 1895.
Reste hon till sin halvsyster?
 
Hur hamnade Axelina i Denver? Vad hette mannen som hon gifte sig med?
Vad hände med sonen Carl? Enligt en kusin så dog han under bergsklättring.  
Var? Mount Everest eller i Klippiga bergen när han tränar inför Mount Everest?
 
Stellan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna