ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grusenthal (Sundberg), Maria Lorentina f1870 (ca) Rute. Utv - gift NY Johan G - Barn ?  (läst 660 gånger)

2013-12-26, 09:46
läst 660 gånger

Sune Lundin

Söker Maria Lorentina Sundberg född ca 1870 i Rute på Gotland, som emigrerade till USA och gifte sig där med målaren Johan Grusenthal New york. Maria var dotter till kronolots Lars Petter Sundberg, Lergrav i Rute och hade även syskonen Johan Edvard f 1856 och Oscar Fredrik f 1865 i New York. Går det att hitta om det fanns barn i familjen Grusenthal. Har för mig att bröderna kom tillbaka till Gotland senare.

2013-12-26, 11:56
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Sune!
 
Var Maria Lorentina Sundberg verkligen född ca 1870? Jag finner en Maria Lorentina Sundberg, född 1859-04-14 i Rute och som emigrerade från Visby Stadsförsamling 1887-10-27. Källan är EmiWeb och i avskriften till denna databas kan det naturligtvist ha blivit fel men jag vill ändå dubbelkontrollera.  
 
Någon 'Grusenthal' finner jag överhuvudtaget inte i de amerikanska källorna. Funderade då på vilket namn som ligger närmast och testade istället med 'Grunenthal'. Då får jag en träff i b.la census 1900 enligt följande:
 
John Grunenthal, född i New York i mars 1860 av tyska föräldrar. Hans hustru Mary, född i Sverige i april 1864 (!!). Immigrerad 1887 varför jag tror att det är Maria Lorentina som gjorde sig några år yngre i Amerika. De har dottern Carrie, född i New York i maj 1889. John arbetar med utsmyckning/dekoration så man skulle kunna tänka sig att han var dekorationsmålare.  
 
I samma hushåll finns också en svåger till John Grunenthal, dvs en bror till Mary. Det är Edward Samberg (namnet kan ha missuppfattats). Han anges vara född i Sverige i februari 1858 och immigrerad 1877. Vidare uppges han vara änkling och till yrket Sjöman. På raderna under honom finns två amerikafödda döttrar: Mathilda och Emilia. Se direktlänken till census 1900 hos Familysearch.org för uppgifter om deras födelsedatum. https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-266-12042-21596-78?cc=1325221&wc=M941-4 PS:n1199432252
 
Det finns ju uppgifter här som inte stämmer med dina men ändå väl värt att kika närmre på.  
 
mvh Helene

2013-12-26, 13:06
Svar #2

Sune Lundin

Hej jo du har kommit rätt, jag är på Gotland och har inte med mig mina pärmar, så jag hade inte noterat Marias födelsedatum, stod sist i bopuppteckningen så jag antog hon var yngst, men det är nog rätt det du har hittat. Efternamnet Grunenthal stod handskrivet, jag kan ha läst av fel, men bror till henne stämmer ju, Edvard, födelsedatum stämmer ofta inte överens riktigt, tack för hjälp, jag hade ju glömt family search där kan jag ju själv söka

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna