ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlsson, Carl Johan f1852 Dagsås. Utv 1889  (läst 627 gånger)

2013-03-04, 20:47
läst 627 gånger

Mattias Svensson

Carl Johan Carlsson Föddes 1852-12-25 i Dagsås i Halland Son till Carl Casparsson. 1875-05-08 Ingick han äktenskap med Mathilda Josefina Torstensdotter I Köinge i Halland. 1889-04-12 Gick han På båten Orlando som gick från Göteborg till Hull I England. Med på båten var också Johan Peter Emanuelsson född 1857 Ljungby Halland, Peter Alf Johansson Född 1870 Sibbarp Halland, Johan Svensson Född 1867 Stafinge Halland. Dom uppgav då att dom skulle till New York. Troligtvis skulle dessa fyra personer åka dit tillsammans och jobba då det var väldigt fattigt i Halland på den tiden.
 
Carl Johan Carlsson skulle återkomma till  Halland och hämta familjen efter något år i USA.
 
1934 när Mathilda Josefina Torstensdotter fru till Carl Johan Carlsson Avled på ett ålderdomshem i Halland hade hon ännu inte hört från honom. Hon levde 45 år efter han försvunnit.  
 
Min Teori är följande  
Sällskapet skulle Åka från Göteborg till Hull i England. Där skulle dom åka tåg till Liverpool för att sedan ta båten Till New York. Sedan skulle dom vidare till någon av svenskkolonierna för att arbeta.
 
Ett av Barnbarnen till Carl Johan Carlsson lever idag det är min morfars bror. Enligt honom vet familjen inget om vad som hänt Carl Johan Carlsson i USA. Dom har inte hört något av honom.
 
Jag har nu lagt ner flera veckor på sökningar i Databaser . Jag hittar varken sällskapet i Liverpool, Hull eller USA.
 
Har du några tips på hur jag kan komma vidare?

2013-08-27, 21:32
Svar #1

Mattias Svensson

Vill lägga till lite info om. Carl Johan. Troligen bodde han i Jewett i USA.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna