ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pettersson (?) Carl Johan *1851 Södra Vi till Amerika 1871  (läst 332 gånger)

2009-07-06, 00:24
läst 332 gånger

Johan Westermark

Söker två syskon som utvandrade år 1871 resp 1881 till Usa. Dessa är ännu okända då jag inte funnit deras fars boupteckning var de kan ha tagit vägen. den ena hette Carl Johan, kan hetat i usa Charles John född Birgersson. men med amerikansk stavning Burgerson. Född 1851 28 dec utvandrar med systern Augusta Charlotta Peterson född 1849 till St Joseph, Buchanan Missouri. men finner honom ej där.
 
Syster Ida Wilhelmina född 1861 utvandrar 1881 enl husförhörslängden och destination New york..Men vet ej heller om hon verkligen kom dit. Ändrar sitt efternamn till Bengtson (?)
 
Alla tre var från Södra vi i Kalmar Småland. barn till föräldrarna Peter Birgersson 1814-1895  boende Kulltorp och Anna Lisa Petersdotter född 1822- död efter 1900 boende i Köping hos en dotter och måg.

2011-03-26, 08:36
Svar #1

Johan Westermark

Hej jag försöker med detta namn istället. Av en släkting i Amerika får jag se en dödsattest att det står familjenamnet Burgerson troligtvis efternamnet Birgerson.
 
 Personerna jag söker är Carl Johan Pettersson (?) född 1851 28 dec i Halsjöbo, södra Vi. Åker till nord Amerika 1871 2 juni fraktfartyget okänt. Även okänt om han kom fram till nord Amerika. Han åker med sin syster Augusta Charlotta Pettersson född 1849 17 aug. ankommer missouri 1874. Hennes dödsattest står att ena föräldrens namn var Burgerson. Han hette Peter Börjesson från Halsebo död i Kulltorp Bränhult.
 Augusta Charlottas flicknamn är på attesten Burgerson. Men på det material om vigsel mellan hennes man och henne heter hon Pettersson eller som de skriver i Amerika Peterson.
 
Sedan systern Ida Wilhelmina som kallar sig i utflyttningslängden Birgersson är född 1861 20 april fr Kulltorp, södra vi Åker till nord Amerika 1881 22 april från Bränhult kulltorp södra Vi. henns öde okänt.  
 
Jag har strandat , finner ej alls var dessa två syskon kom att fara vet ej heller om de kom fram alls till nord Amerika, Behöver hjälp att finna dessa! mvh Johan W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna