ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Enfors, Gustaf Leonard *1871 Gävle. 1927 bosatt i MA ?  (läst 1016 gånger)

2011-04-13, 22:01
läst 1016 gånger

Utloggad Jan Klar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-10-08, 17:29
    • Visa profil
Hej! Har idag försökt hjälpa frugan på landsarkivet i Göteborg där vi har tillgång till Ancestry. Vi vet att han (Gustaf Leonard Enfors) 1927 var bosatt i Leominster?? Massachusetts. Vart tog han vägen sen? Vi har försökt att leta senare uppgifter men hittar dock inget. När dog han och vart? Hur gör man för att ta reda på idag levande ev. släktningar? Gustaf var född 1871 i Gävle.
 
Mvh Janne

2011-04-14, 12:40
Svar #1

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Jag har fått några möjliga träffar på honom. Enfors verkar inte har varit ett vanligt namn och det kan vara bra när man söker. I sökrutan skrev jag endast in Enfors och födelsedatum då kom dessa m.fl. träffar upp...
 
1900 bor han i Worchester, Massashusets tillsammans med sin fru Julia. De har varit gifta sedan 1892. Inga barn.
 
1910 finns han fortfarande i Massachusetts, Worcester. Hustrun Julia (R eller K) född runt år 1872. De har en dotter som heter Anna G, född runt år 1902. Gustave verkar ha invandrat år 1890. Det är svårt att läsa yrket, men det står något om Railway och Carshops.
 
Gustave L Enfors bodde år 1920 i Santurce, San Juan, Puerto Rico. Uppskattat födelseår 1871. Dokumentet är på spanska så det är inte så lätt att se vad det står. Men det verkar som om han var gift, men ingen hustru är nämnd. Han verkar dock ha en dotter, Arburna Maria Y Garcia född runt år 1900, och två unga hushållerskor. Den ena är bara sju år.  
 
Den 11 Mars 1921 ansöker han om pass I San Juan, Puerto Rico. Där står att han är född i Gefle, Sweden Han har födelsedatum den 2 juni 1870, och invandrade år 1890 men minns inte vad båten hette. Han hade till yrke Engineer and Sup´t. Det finns till och med en bild på honom i passansökan och en noggran beskrivning av hans utseende.
 
En passagerarlista från 1927 visar Gustavo när han reser från Puerto rico till New York, då har han adressen Leominster.
 
Det är alltid svårt att hitta levande släktingar, speciellt om de får döttrar. Har du tur kanske du kan hitta henne genom vigselregister, eller tidningar på internet. Men om du verkligen vill leta så rekomenderar jag att du skaffar ett abonemang på Ancestry. Då kan du bygga upp ditt släktträd och förhoppningsvis hitta någon i USA som forskar på samma personer.
 
/Elin

2011-04-14, 13:09
Svar #2

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Strunta i informationen om Arburna Maria Y Garcia. Det verkar som om sidorna blivit omkastade på ancestry och renskrivningen stämmer förmodligen inte.

2011-04-14, 13:36
Svar #3

Utloggad Jan Klar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-10-08, 17:29
    • Visa profil
Hej och tack så jätte mycket för informationen. Men jag tittar på denna sidan http://www.rootsweb.ancestry.com/ och söker på Enfors finns det bara 1 som heter det. Hur kommer det sig att Gustaf inte finns med?
 
Mvh Janne

2011-04-14, 15:01
Svar #4

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Det finns en passansökan från år 1918 för Adora E Enfors, San Juan, Puerto Rico, född 10/9 1883 i Williamstown, Massachusetts. Hennes man Gustave L Enfors var född i Gefle, Sweden. Hon var nu Hotel keeper i Puerto Rico.
 
1930 års census tar i Manhattan, New York upp Aldora Enfors, 44, född i Massachusetts. (Men den som indexerade sidan läste namnet som Erfors.) Hon anges vara änka. Yrke: Housekeeper, Apartment.
Om det handlar om Adora Enfors från passansökan tycks Gustav Enfors ha avlidit någon gång mellan 1927 och 1930. (Men hennes ålder stämmer inte riktigt. Var hon född 10/9 1883 skulle hon ha varit 46 år vid 1930 års census, som avsåg förhållandena den 1/4 1930.)
Bengt Johansson

2011-04-14, 18:44
Svar #5

Utloggad Jan Klar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-10-08, 17:29
    • Visa profil
Hej och tack än en gång för hjälpen. Men hur går men till väga för att hitta dödsdatum och liknande för det verkar inte fungera som de svenska dödsböckerna? Kan man på något sätt få reda på vilken församling han har tillhört?  
 
Mvh Janne

2011-04-14, 19:55
Svar #6

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Det är svårt. Jag har haft många mysterium i min amerikaforskning. De försvinner oftast bara mellan två folkräkningar. Om du kan fastställa exakt var han bodde så kanske du har tur och lyckas hitta vilken trolig församling han kan ha tillhört.
 
Själv gick jag en annorlunda väg för att finna dödsdatum. Men det var tidigare år än Enfors så det kan bli svårare för dig. Jag tog reda på vilken kyrkogård som låg närmast bostaden vid den aktuella tidpunkten. Sedan luskade jag ut mailadressen till den kyrkogården och skickade iväg en förfrågan om de hade några register över de begravda. De var otroligt hjälpsamma och skickade över samtliga dödsdatum för de personer som begravts där med rätt efternamn. Så jag fick svar på många av mina frågor.  
 
De har ju någon typ av dödsregister också men jag vet inte vid vilket år det börjar.
 
Själv har jag abonemang och söker informationen  på www.ancestry.com.

2011-04-14, 20:24
Svar #7

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Om du söker på www.google.se/maps så kan du söka efter adressen. Den sista jag hittar i en passagerarlista är 8 Winter pl. Leominister, Massachusetts från september 1827. Om du söker på den adressen så kan du sedan på sidan klicka på visa i närheten. Skriv cemetery, och då visas alla kyrkogårdar i närheten av adressen. Men man vet ju inte om han dog där. Han verkar ha rest en hel del på slutet. Bara ett par månader tidigare finns han med i annan passagerarlista. Då från Puerto Rico till New York. Den sista resan jag hittar går mellan Buenos Aires och New York.
 
/Elin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna