ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ahlqvist Ida *1886 (?) Halmstad m barn uv 1914  (läst 396 gånger)

2011-01-16, 07:08
läst 396 gånger

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Ida Ahlqvist (alt. Ahlquist, Olsson, Paulsdotter) sägs vara född i Halmstad den 29 december 1886 av makarna Paul och Anna Olsson. Hon emigrerade enligt uppgift till USA med sina barn 1914, för att förenas med maken Samuel Ahlquist (Ahlqvist) i Youngstown, Ohio. Hennes amerikanska dödsruna anger att hon vigdes med Samuel i Sverige 1908. Men - Samuel kallas i skeppspapperen Single när han kommer till Ellis Island den 29 september 1913. Han är född i Sankt Petri Malmö 12 januari 1886.  
 
CD:n Emigrant 1 funkar tyvärr inte med mitt nya Mozilla Firefox och utan resurser i övrigt undrar jag, om någon kan hjälpa mig att reda ut detta. Frågan är ställd av en amerikansk ättling till Ida och Samuel.
 
Med vänlig hälsning! /Lennart Haglund, Varberg

2011-01-16, 07:59
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ida Ahlquist med barnen Signe och Anton kommer till New York 4 aug 1914 med Kong Fredrik (från Köpenhamn). Hon anges vara född i Snöstorp, barnen i Lund, närmast anhörig i Sverige Maria Olsson i Fyllebro, Snöstorp, Halmstad.
De ska till hennes make, Samuel Ahlquist, 804 Bryson Street, Youngstown, Ohio.
 
Samuel mönstrar till 1a världskriget och anger då Ida som närmast anhörig, de bor i Youngstown.
 
29 dec 1886 föds två flickor, tvillingdöttrar, i Snöstorp. Ida Natalia och Josefina Berhardina, föräldrarna heter Pål Olsson, smed och Anna Lovisa Andersdotter på Fyllinge nr 1. De har varit gifta i 11 år och detta är deras 5 och 6 barn.

2011-01-16, 08:50
Svar #2

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Gud signe ditt verk! Min fråga var den fjärde i följd, de tidigare tydlgen ställda under mindre lämpliga rubriker. Barnbarnsbarnet Linda Rhodes i Ohio kommer att glädjas över dessa besked.  
Med vänlig hälsning! /Lennart Haglund, Varberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna