ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petersdotter, Sara Kr. f1822 Mörlunda. Utv 1868  (läst 884 gånger)

2010-09-19, 20:52
läst 884 gånger

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej!
Jag har försökt letade efter Ancestry i folkräkningen flera ggr och annan register om hittar jag denna släktingar som har flyttade till Norra Amerika 1868 6/4. Sara Kristina Petersdotter f.1822-04-07 i Mörlunda,Övlingsmåla och hennes man Jonas Petter Andersson f.1801-03-12 i Mörlunda. De fick nio barnen. Familjen som flyttade till Norra Amerika 1868 6/4.  
 
Jag vet inte hur ska letar jag efter dem familjen Jonas Petter Andersson och Sara Kristina Petersdotter i Norra Amerika på Ancestry?
Hur stavar efternamn Jonsson och Jonsdotter på Amerika där i Ancestry som kan man hittar denna familjer? Jag vet bara flyttade de till Norra Amerika och vill hittar dem vad som har hänt med dem i Norra Amerika. Det skulle vore roligt att veta vart tog i vägen dem och kanske gifte de och fick egna barn? Vad som hänt med Sara Christina Petersdotter kan vara kanske avlider hon i Amerika. Jag har försökte ledtråd på Ancestry om familjen och blev stopp ledtråd....lite tråkigt...
 
Kanske ni har tips åt mig hur ska jag letar i Ancestry och hittar denna familjen? Hoppas någon som hjälper mig lite gräver med släktforskning i Ancestry? sen kan jag gå vidare med släktrötter i Amerika.
 
Jag har haft tittade på Genline 1865-1872 i Kalmar,Mörlunda som bodde de Övlingsmåla nr 911. Hela familjen flyttade sen hittade jag före 1857-1864 i Genline som deras äldsta två döttrar Christina Sofia Jonsdotter f.1843-04-30 i Mörlunda och Frederika Jonsdotter f.1844-10-21 som flyttade första till Amerika 1863 både systrar. Det kan vara möjligt att de finns på Ancestry på efternamn men vet jag inte hur ska hittar jag dem i familjen!  
 
Jag är nyfiken och jättespänning att få veta om vad som har hänt med två systrar Christina Sofia och Frederika som flyttade till Norra Amerika. Deras son Anders Peter Jonsson f.1849-01-19 i Mörlunda och flyttade till Norra Amnerika 1867-04-24 sen kommer deras föräldrar och syskonen till dit.
 
Hoppas att någon kan tips åt mig och kanske ni kan hjälper mig lite info om denna familjen så kan jag gå vidare med familjen och följer spåren med i rötter! Hoppas jag att det kanske lättare första att söka på nio barnen i på register i Ancestry?  
 
Mvh
Andreas Lindblom

2010-09-20, 17:39
Svar #1

Kerstin Thölix

Hej Andreas!
 
Det var ju oftast så att de som hette Johansson Jonsson Jansson eller Jönsson blev till Johnson när de kom till Amerika. Men vad hette barnen?

2010-09-21, 12:45
Svar #2

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej Kerstin!
 
Tack för att du berättade om efternamn Johansson och Jansson,Jönsson blev till Johnson i Amerika. Jag kan berättar för dig om släkten som flyttade till Amerika. De flyttade till Norra Amerika som tidigare skrev jag inlägg. Föräldrarna Sara Kristina Persdotter eller Petersdotter f.1822-04-07 i Mörlunda och Jonas Petter Andersson f.1801-03-12 i Mörlunda. Deras barn som var nio sammanlagt:
 
Äldsta dotter Christina Sofia f.1843-04-30 i Mörlunda, Rynningnäs Qvarn (flyttade 1863 till Amerika)
dotter Frederika Jonsdotter f.1844-10-21 i Mörlunda (Flyttade 1863 till Amerika samma tiden som sin syster Christina Sofia Jonsdotter)
Sonen August Jonsson f.1846-10-03 i Mörlunda,Övlingsmåla (som flyttade till Norra Amerika 1868 6/4), står i Övlingsmåla nr 9111 på Mörlunda församling, hfl 1865-1872 som det finns antecknat familjen flyttade till Norra Amerika står där.  
 
Sonen Anders Peter Jonsson f.1849-01-19 (flyttade till Norra Amerika 1867-04-27).
Dotter Lovisa Jonsdotter f.1851-08-25 i Mörlunda, Övlingsmåla och (flyttade till Norra Amerika 1868 6/4 med sina föräldrar.  
Dotter Mathilda Jonsdotter f.1854-12-24 i Mörlunda, Övlingsmåla (flyttade till Norra Amerika 1868 6/4 med sina föräldrar).
Sonen Gustaf Eric Fritihof Jonsson f.1859-01-25 i Mörlunda, Övlingsmåla (flyttade till Norra Amerika 1868)  
Sonen Viktor Alfrid Jonsson f.1865-11-13 i Mörlunda, Övlingsmåla (flyttade till Norra Amerika 1868.  
Sista barn sonen Adolf Gottfrid Jonsson 1867-06-17 i Mörlunda, Övlingsmåla (flyttade till Norra Amerika 1868)
 
Hoppas att kan ni hjälper mig lite om familjen Jonsson och Jonsdotter som flyttade till Norra Amerika? Jag har försökte letade igår på Ancestry men hittade ingen familjen och kanske stället jag fel på efternamn? Nu fick jag veta lite information från dig som efternamn!! Jag blir glad för det om efternamn!  
 
Jag är mycket nyfiken efter släkten som flyttade till Norra Amerika eftersom det är så många barnen följde med sina föräldrar till dit trots hade jag ingen aning om det. Det skulle vore roligt att veta vad som har hänt med dem i Norra Amerika?
Det blir roligt att lite spår dem familjen!
 
Mvh
Andreas

2010-09-29, 12:09
Svar #3

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om att någon som kan hjälper mig lite om mina släktingar flyttade till Nord-Amerika? som skrev jag tidigare inlägg om Sara Kristina Persdotters barnen som kommer ifrån Mörlunda,Övlingsmåla. Det finns barnens namn där tidigare inlägg skrev jag om det. Jag är nyfiken vad som har hänt med dem barnen som flyttade till Nord-Amerika och var bosatte de sig?  
 
Någon som kan svarar på mitt frågor men barnen som är många och kanske några av dem kanske ni kan hittar dem på Ancestrys namn som är lättare? Det är min gammelfarmors sysslingar som många barnen flyttade till Nord-Amerika och hoppas att någon som hittar denna familjen i register på Ancestry? som hittade jag ingen alls. Jag har försökte letade dem men hittade ingen alls... hur ska jag göra?Någon som är expert på det?
 
Jag tror att det måste vara Sara Kristina Persdotters barnen bosatte sig i Nord-Amerika och tror jag inte att de tillbaka till Övlingsmåla,Mörlunda. Jag hittade ingen om dem dödsbok 1947-2006 som det finns ingen Sara Kristinas barnen. Det gav mig att det blir spänning och nyfiken efter Sara Kristina Persdotters barn och barnbarn kanske finns i Ancestry på Nord-Anerika?? Jag tror att Sara Kristina Persdotter och hennes man,barnen som avlidit i Amerika men vet jag inte var någonstans... Kanske ändrar de efternamn?  
 
Hör av er någon som kan hjälper mig att gräver lite om släktingar?
 
Tacksam för all hjälp!
 
Mvh
Andreas Lindblom

2011-08-22, 13:41
Svar #4

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråd skapad av poster överflyttade från Källor/Emigrantkällor
(Rubrik tillagd av moderator)

2011-10-25, 23:32
Svar #5

Utloggad Anette Söderberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 20:06
    • Visa profil
Hej Andreas Lindblom!
 
Hoppas att detta blir rätt, är ny på det här. Ser att du söker på Övlingsmåla och Jonas Peter Andersson och hans hustru Sara Christina Petersdotter. Jonas Peter var min farfars farfars far och jag härstammar från hans första gifte med Johanna Westring.
 
Har haft tillgång till mycket privata dokument från gården som vi alltid kallat Målen. JPA och SCP köpte/ärvde en del av gården 1845 och flyttade stugor och diverse bodar till det som blev Sinnersmåla, så dom bodde inte länge på  Övlingsmåla.
 
 De utvandrade till Nord-Amerika med sina gemensamma barn 1868, förutom August som hade åkt 1867 eftersom han inte ville mönstra till militären och Christina Sophia och Fredrika som åkt tidigare.JPA dog i Nord-Amerika den 22 juni 1868 och SCP dog i augusti 1868 i Nord-Amerika.Vet tyvärr inte var någonstans.
 
Däremot vet jag att Christina (Kristina) gifte sig med Wigren och dog 1926-28 nån gång och då bodde hon i Montgomery County Iowa.Hon hade inga barn.
 
Gustaf Erik (Frithiof) Johnson bodde 1908 i Red Oak Iowa.
 
Fredrika bodde 1908 i Frankfort Moline Illinois.
 
Bouppteckningen ligger på Aspelands Häradsrätt F11:42 bild 251 Arkiv Digital.
 
Hoppas att du har nytta av det här, jag har kanske mer information beroende på vad du vill ha.
 
Vet du att Jonas Peter hade en bror som hette Anders Wahlström och var Comminister
}}
Mvh  
Anette Söderberg

2012-01-14, 14:36
Svar #6

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej släktforskare!
Jag fick lite information från Anette Söderberg som letade jag efter de släktingar till mig som flyttade de till Amerika. Jag har letat och letat i Ancestry men ingen information om Sara Kristinas barnen som jag är mycket nyfiken på dem!  
 
Jag har försökte letat lite information från Anette som gav till mig via mailet som hittade hon lite information var bodde barnen som en av dem dotter Frederika Jonsdotter skrev brevet till släkt i Sverige. Detta barnen som var kusiner till min gammelfarmors mamma Kristina Maria Adamsdotter f.1847-1917.
 
Jag hoppas att någon som är av er expert på söker på emigerant i Amerika och hjälper mig att hittar dem information till mig? Jag är inte så kunning på rötter i Amerika på staten.  
 
Fem barnen som har bott i Amerika och fick lite information var bodde de:
S.P. Wigren och Kristina Jonsson Wigren  Lucas County Iowa 16 maj 1884
 
Anders.P. Johnson och Mathilda Johnson  Redoak Junction Montgomery  
County  Iowa 8 Januari 1884
 
Gustaf.E. Johnson      Staten Colorado   County of Rio Grande     17 april  
1884
 
Fredrika Johnson       Staten Kansas            Marshall County  2 Maj 1884
 
 
Jag har hittat lite information om Kristina Jonsdotter(Johnson i Amerika uttalas) som gifte sig med Sven Peter Wigren. Jag har följt spår om Christina och hennes man Sven Peter Wigren i Amerika,Ancestry och fann när dog de. Det är bara fattas information om syskonen Fredrika Johnson och Gustaf E Johnson, Mathilda Johnson,Anders Peter Johnson? Hur ska jag letar efter dem som 1884 i Ancestry eller annan på hemsidan på kyrkböcker på Amerika?  
 
 
De levde 1884 men hur ska jag letar efter dem information och kanske de hade egna familjen som vet jag inte om dem, det skulle vore kul att hittar dem och var hamnar de begravdes i Amerika? Jag hittar ingen dem i Ancestry utom Christina Johnson som tack vare igenom Anette gav till mig som gifte hon sig med efternamn Wigren. Christina och Sven Peter hade inga barn.  
 
 
Gustaf E Fritiof Johnson skickade till 1908 talet, Anettes farfars  
farfar  
Detta brevet skickat från Phoenix Arizona. Detta hans adress:
G.E.F. Johnson
R.D.3 Box 13
Red Oak Iowa USA
 
Gustaf E F bodde 1908 i Red Oak Iowa, hur ska jag söker efter honom med information i Amerika kyrkböcker elelr ancestry? Det är spänning att får veta om Frederika Johnson eftersom jag fick maila från Anette och läste om brevet som bevarar hon sig sina släktens brevet och stod att Frederika hade en man och två barnen, så blev jag nyfiken vad hette hennes man och två barnen? Jag har letat efter henne flera gånger i Ancestry och kyrkböcker om det finns möjligt att information men ingen hittar henne... fick jag information från Anette Söderberg som skrev till mig maila utdrag, hoppas att någon som kan hälper mig att ledtråd till av nytta detta var bodde och plats eftersom vet jag inte hur ska jag letar vidare:
 
Jag har ett brev från Fredrika daterat 1908-10-29 Frankfort Moline Illinos
Hon skriver att Kristina Wigren är änka och lever i en stad. Broder Anders  
Petter är i guldminan och brukar hälsa på dem. Hennes syster Mathilda bor  
långt från henne men de har hälsat på varandra. Mari har 7 flickor och 2 av  
dem är gifta( vet ej om det är släkt ). Fredrika är gift och bor med sin man  
i en stad. Har 2 söner kvar i livet. Hon är 64 år och längtar hem till  
Sverige. Bor i ett hem stort nog för dem (1rum). Äger en ko och några höns
Broder Gust kom och talade om de i Sverige och om sin långa resa ( står ej  
vart )
 
Hoppas att någon av er som vet om här följer upp spår mina gammelfarmors mammas kusiner som bodde i Amerika eller tips åt mig som jag kan letar vidare eller information om dem om ni vet något? Jag hoppas att ger till er att som jag gav lite information om barnens bosatte sig och vilket året så kanske hjälper till ledtråd!
 
 
Mvh
Andreas Lindblom

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna