ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Israelsson, Josefina Albertina f1868 Näsby, Örebro län. Utv 1890  (läst 876 gånger)

2011-04-15, 01:09
läst 876 gånger

Utloggad Britt (Ann) Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2019-11-06, 15:38
    • Visa profil
    • www.aones.com
Skulle så gärna vilja veta vad som hände min morfars faster Josefina Albertina Israelsson född 1868-04-05 i Näsby, Örebro län, som flyttade runt mellan Torphyttan, Lindesberg, och Lockenkil, Kil, för att 1890-09-26 ge sig iväg till Norra Amerika (AD Online Kil AI:26 1886-1890 Bild 76/sid 70), ingen stat angiven. (Måste ha blivit fel med efternamnet där, står Andersson.) Hur gör jag? Har frågat här tidigare efter en annan ana, Per Sjödin, som utvandrade 1867, utan framgång. Josefina Albertina verkar inte ha kommit tillbaka till Sverige, hittar henne inte i dödbok/folkräkning. Tacksam för alla tips. Britt

2011-04-15, 18:23
Svar #1

Utloggad Tina Collins

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2014-12-23, 10:59
    • Visa profil
Hej!
Josefina Albertina finns i Emigranten Populär, och reser till New York:
Efternamn:   ISRAELSSON
Förnamn:     JOSEFINA ALB
Ålder:       22            Kön: K
Född: 1867/1868
Församling:  KIL    Län: T
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1890 10 14
Destination: NEW YORK
Medåkande:   NEJ
Källkod:     43:444:2081
 
Mvh Tina

2011-04-15, 19:34
Svar #2

Utloggad Britt (Ann) Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2019-11-06, 15:38
    • Visa profil
    • www.aones.com
Oj! Jippi! Tack, helt underbart fantastiskt roligt och spännande! Vilken tjej, som gav sig iväg helt ensam. Vad gör jag nu? Var kan jag hitta barn och barnbarn någonstans, finns det någon CD jag kan köpa? Eller någon bas? Jag måste verkligen ta reda på mer om Josefina Albertinas liv i staterna. Kanske hennes systrar också drog till NY, kan inte hitta Anna Sofia född 1863-10-06 i Ervalla efter 1900, eller Emma Christina f 1872-09-22 i Näsby efter 1892. Hittar bara Ida Carolina och de båda bröderna. Tack snälla Tina för hjälpen! Britt

2011-04-15, 22:01
Svar #3

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 16:22
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Enligt Emigranten Populär som det står här ovan, köpte Josefina Albertina bara biljett till New York. Det betyder att vi vet inte om hon bara skulle resa och slå sig ner i NY eller fortsätta resan. Att destinationen finns i Emigranten Populär är att vid utresan skulle man visa upp sin biljett till poliskammaren vid hamnen.
 
Hon gifte sig också troligen där borta. Det betyder att hon försvinner som person och hon antar sin mans efternamn. Det är svårt att hitta kvinnor i USA om man inte vet vem hon gifte sig med.  
 
Tyvärr finns det ingen enkel lösning eller CD/DVD att köpa som löser problemen och hitta henne. Det finns inte så många nationella register i USA utan det är upp till varje stat att sköta, utforma och tillgängliggöra registren. Ibland är det att leta efter en nål i en höstack . Men ge inte upp, det kan lösa sig ändå.
 
Jag föreslår att du efterlyser henne på ett amerikansk forum, på http://www.rootsweb.com eller http://www.genealogy.com, de funkar som Anbytarforum fast språket är förstås på engelska.
 
/Annelie
http://tagesdotter.wordpress.com

2011-04-16, 07:42
Svar #4

Utloggad Britt (Ann) Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2019-11-06, 15:38
    • Visa profil
    • www.aones.com
Tack Annelie för denna nya värdefulla lärdom! Börjar misstänka att ett gammalt album med hårda ovanliga fotografier, som hamnat hos mig, som min mamma tog hand om när hennes faster dog, kan ha varit från Josefina Albertina, fasterns faster, har trott de var från Norge. Inget namn, inte ett ord skrivet på bilderna. Jag skall efterlysa direkt men hur stor är sannolikheten att ett barnbarnsbarn till Josefina Albertina ser notisen? Värt ett försök hur som helst, har noterat att barn till min emigrantfarbror är oerhört intresserade av sina rötter, som reser från Baltimore till Karlshamn varannan sommar nästan. Gillar din hemsida med många idéväckande rader. Trevlig helg! Britt

2011-04-16, 20:23
Svar #5

Utloggad Britt (Ann) Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2019-11-06, 15:38
    • Visa profil
    • www.aones.com
Annelie! Jag fick svar på RootWeb ancestry.com! Så otroligt spännande! Tack snälla goa du för hjälpen!
 
Groom's Name: Gustaf Forsburg
Groom's Birth Date: 1859
Groom's Birthplace: Lindersburg, Sweden
Groom's Age: 31
Bride's Name: Josephine Israelsson
Bride's Birth Date: 1867
Bride's Birthplace: Lindersburg, Sweden
Bride's Age: 23
Marriage Date: 01 Nov 1890
Marriage Place: Otoe, Nebraska
Groom's Father's Name: Andres Olsen Forsburg
Groom's Mother's Name: Anna Matson
Bride's Father's Name: Israel Larson Israelsson
Bride's Mother's Name: Anna Chatherine Vinquist
Groom's Race: White
Groom's Marital Status:  
Groom's Previous Wife's Name:  
Bride's Race: White
Bride's Marital Status:  
Bride's Previous Husband's Name:  
Indexing Project (Batch) Number: M00320-5
System Origin: Nebraska-EASy
Source Film Number: 1977800
Reference Number: 311
Collection: Nebraska Marriages, 1855-1995
Could this be your Josepfina?
 
Bittemo

2011-04-17, 20:01
Svar #6

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 16:22
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Det var ett snabbt svar! Va kul!
 
Under vilken rubrik efterlyste du?
 
/Annelie

2011-08-12, 09:50
Svar #7

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråd skapad av poster överflyttade från Källor/Emigrantkällor
(Rubrik tillagd av moderator)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna