ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson Per f1850. Utv 1887 fr Helsingborg  (läst 357 gånger)

2012-02-17, 02:01
läst 357 gånger

Utloggad Åke Schröder

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2021-04-25, 13:07
    • Visa profil
Ny här. Jag söker info om plåtslagaren Per Andersson f 1850-07-30 i Klagstorp (M).  
Mitt intresse för Per (min mors morfar) började egentligen med att det i papper efter min  
mormor fanns hans certifikat över medborgarskap i USA daterat 1894-09-18 i New York.
 
I husförhörslängder från 1880-talet står det bl.a. något om Amerika med tidsangivelsen  
1887-10-21. Ex.vis Helsingborgs stadsförsamling AI:84 (1886-1890) Bild 172 sid 3016.
Han finns dock med i senare husförhörslängder dock med liknande notering om Amerika 1887-10-21.
 
Uppenbarligen lämnade han fru och fem barn med ett sjätte på väg i Helsingborg för att söka lyckan i USA.  
 
I hans svärfars bouppteckning 1895-12-05 anges han såsom boende i Amerika.  
 
På familjegruppbilder strax efter sekelskiftet finns han med och levde i Helsingborg till sin död 1907-03-20.
 
Jag har via National Archives i NY fått kopior på hans Declaration of Intention 1890-04-22  
samt dokument från Superior Court of the City of New York visande att han blivit antagen som  
medborgare 1894-09-18. På detta dokument anges hans yrke till Cornice Maker och att han då bodde  
på 1953 2nd Avenue.
 
Han kan antas ha bott i West View, NJ vid någon tidpunkt eftersom jag har en nyckelringsbricka med  
gravering P.Anderson West View, NJ
 
I amerikanska census-register har jag endast funnit en Pehr Andersson nämligen 1900-års boende  
76 East Fourth St. Det förbryllar mej lite. Födelse (1850), året för ankomst till USA (1887) samt  
yrket (Cornice Maker) stämmer, men han är ju gift i Sverige och denne Pehr har ju 1900 en fru Rosie  
som han då varit gift nio år med.  
 
Jag saknar bl.a. info om  
a) när och hur han tog sig över Atlanten
b) när och var han anlände till USA
c) uppgifter kring Pehrs och Rosies vigsel.
d) uppgifter när och hur han lämnade USA
 
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna