ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson, Olaus f1843 Kastlösa. Utv 1888  (läst 587 gånger)

2011-10-31, 13:25
läst 587 gånger

Utloggad Karna Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2021-08-06, 10:56
    • Visa profil
Hej!
Kanske kan jag få samma hjälp som Jens. Min farmors far Olaus Andersson f. 1843 01 11 i Lunda, Kastlösa förs. Öland.
Han blev sjökapten, gifte sig med Ida Carolina och de fick 2 barn, en son som dog vid 3 års ålder och min farmor Agnes. Familjen var bosatt i Mörbylånga förs.1886 dog Ida Carolina och 1888 emigrerade Olaus till Amerika och lämnade dottern, 7år, som fosterbarn hos den man som blivit hennes förmyndare vid moderns död.
Agnes fick 6 barn, idag lever endast 1, min faster 91 år, och hon undrar mycket över hur fadern kunde lämna hennes mor och vad han arbetade med i USA och om han bildade ny familj. Han avled 1896.
Det skulle vara fantastiskt att kunna ge min faster upplysningar. Hoppas på hjälp. Karna.

2011-10-31, 13:56
Svar #1

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråd skapad av post som lagts fel (i efterlysning av annan person).
Rubrik skapad av moderator.

2011-10-31, 14:38
Svar #2

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Karna!
 
Vet du möjligen VAR (ort eller iallafall stat) i USA han dog 1896?  
Det finns ju så många olika Olaus(Olof och andra stavningar)Anderson i USA, det blir svårt att finna rätt person om man inte har mer att gå på.
 
Med vänlig hälsning,
Anne-Lee Wilson
Florida, USA

2011-11-01, 15:30
Svar #3

Utloggad Karna Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2021-08-06, 10:56
    • Visa profil
Hej Anne-Lee!
Tyvärr vet jag inte hur eller vart han reste och inte verkar det som någon annan vet heller, men var det inte vanligast att svenskarna vid den tiden hamnade i trakterna kring Minneapolis och Chicago? Jag ska anstränga mig att hitta mer, men har inte stora förhoppningar, det verkar som att han helt enkelt försvann. Ändå är det ju konstigt att man vet att han avled 1896.
Tack för att du visat intresse. MVH Karna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna