ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson, Maria f1872 Hörby. Utv 1889  (läst 406 gånger)

2012-04-13, 08:45
läst 406 gånger

Utloggad Maja Jeppsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2015-07-11, 21:07
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker efter Maria Andersdotter/Andersson f. den 2 december 1872 i Hörby fs, Malmöhus. Hon utvandrar (enligt husförhörslängd och utflyttningslängd för Hörby fs) 8/7 1889. Hon åker tillsammans med några andra från samma ort, bl a en Jöns Nilsson (f. 1840-03-18), och de har efterföljande kontraktsnummer i registret för överfarten från Malmö till England. Jag kan inte se i några register att de kom fram till Nordamerika, men året senare följer Marias syster, Anna Andersdotter/Andersson (f. 1869-08-11 i Hörby), efter. (I utflyttningslängdes anges datum 1890-03-10.) Hon åker tillsammans med en dräng från trakten (Johan Pålsson f. 1870-10-09) och båda är registrerade med destination Madelia, Minnesota och har även de efterföljande kontraktsnummer.
Ytterligare några år senare, 1893-05-30, utvandrar hustrun till Jöns Nilsson (Johanna Olsdotter/Olsson f. 1842-05-27) till Amerika, då också med Madelia, Minnesota som destination.
Det verkar mycket troligt att Maria och hennes sällskap hamnade i Madelia till en början, men sen tar letandet stopp. Stora delar av folkräkningarna i USA från 1890 är ju förstörda och i de från 1900 finns de inte kvar i Madelia. Antagligen gifte sig båda systrarna också, vilket försvårar letandet. Är det någon som kan hjälpa mig att hitta mina släktingar?
 
M v h,
 
Maja Jeppsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna