ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Militär förkortning + blandade efterlysningar  (läst 2869 gånger)

2005-02-15, 20:51
läst 2869 gånger

Utloggad Jan Appelquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:44
    • Visa profil
Om en person begraven på en amerikansk veteran-kyrkogård har jag hittat följande militära förkortning/beteckning
 
PFC A 28TH ENGRS
 
Är det någon som vet hur detta skall tolkas?
 
Personen heter Walter B Nordenstedt, är begravd 1935 på San Francisco National Cemetary. Han blev veteran 1919.
 
Janne

2005-02-15, 21:30
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Janne,  
 
Private First Class betyder de första bokstäverna i alla fall. Och sen tjänstgjorde han kanske vid ingenjörstrupperna?

2005-02-16, 14:03
Svar #2

Bengt Nilsson

Jag vet inte, men kanhända A står för att han tillhörde A company? Det andra borde betyda 28th Engineers, alltså 28:e ingenjörsregementet.

2005-02-16, 16:46
Svar #3

Jan Ek (Janek)


2005-02-16, 20:02
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
PFC - vad är det
 
Private/E-1(abbreviation, Pvt.): Lowest rank, trainee. Fresh into Basic Training. No rank insignia. Age does not matter.  
 
Private/E-2 (Pvt2): Same name, but one pay grade up. E-1 is promoted to E-2 automatically after 1 year if h/she has nothing on their record. You can go into basic as E-2, based on experience, college and things like that. Age does not matter. Insignia is 1 chevron on each collar.

2005-02-16, 22:31
Svar #5

Chuck Maki

COMPANY - 62 to 190 soldiers.  Three to five platoons form a company, which is commanded by a captain with a first sergeant as the commander's principal NCO assistant.  An artillery unit of equivalent size is called a battery, and a comparable armored or air cavalry unit is called a troop.
 
BATTALION - 300 to 1,000 soldiers.  Four to six companies make up a battalion, which is normally commanded by a lieutenant colonel with a command sergeant major as principal NCO assistant.  A battalion is capable of independent operations of limited duration and scope.  An armored or air cavalry unit of equivalent size is called a squadron.
 
från http://www.militarydial.com/army-force-structure.htm
Chuck

2005-02-21, 21:39
Svar #6

Stein Rypern

Private First Class, A company, 28th Engineer Regiment, US Army Corps of Engineers.
 
 According to:
 http://genforum.com/wwi/messages/1188.html
 
 The 28th Engineers were a quary regiment - ie engineers who broke rocks and helped construct roads etc.  
 
 They were organized in November 1917 at Camp Meade, Maryland. In April 1918 they were stationed at Occoquau, Virginia. In August 1918 at P. of E. Hoboken, New Jersey.
 
 They served overseas from August 1918 to July 1919.  
 
 They were demobilized in 1919 at Camp Devens, Mass.
 
 According to  http://freepages.military.rootsweb.com/~cacunithistories/USS_Mongolia.html
 Companies C & D of the 28th Engineers were transported across the Atlantic aboard the SS Mongolia on June 30th 1918.  It is possible that Companies A and B were on another ship in the same convoy.
 
 On this web page:
http://www.usgennet.org/usa/topic/preservation/dav/pg91.htm
 
 You can see the kind of stone crushers men of the 28th Engineers would operate.  
 
 Smile,
 Stein

2006-06-19, 14:55
Svar #7

Britt Borjesson

Hej,
På gammelfarbror Albins gravsten på Rand cemetery i Johannesburg i  Kalifornien står det:
Burgeson, John A, b sep 8 1890, d apr 13 1970, Minnesota, PVT CO A 604 ENGR REGT, World War 1.
Med ledning av ovanstående kan jag då förstå såpass som att han var nyinryckt menig utan några utmärkelser, i ett regemente från Minnesota, som sysslade med att röja undan och spränga och så? Borde passat honom, som jobbat i gruvor. Vet någon om man med hjälp av detta skulle kunna hitta mera, som när och var han skrevs in, var han tjänstgjorde och så? Jag tror han var i Frankrike, det finns ett kort Souvenir de France skickat till hans lilla brorsdotter. Dessutom har han på något sätt kommit över ett tyskt järnkors (enklaste sorten, men ändå).
Tacksam för alla tips och all hjälp!
Britt

2006-06-19, 21:35
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Britt,
 
PVT tror jag betyder PRIVAT dvs menig
ENGR REGT = Engineer Regiment
 
A604 är förmodligen hans nummer
 
Kommer du in på Ancestry.com, så finns några John A Burgeson att kolla.

2006-06-19, 22:01
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Britt,
 
Jag ändrar mig nog lite.  
 
Jag gissar att det istället ska vara 604 Engr Regt, dvs 604de Ingenjörsregementet. Möjligtvis att CO ska stå för Colorado, det är i alla fall den officiella förkortningen för denna stat.

2006-06-19, 22:08
Svar #10

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Britt,
 
Igen...
 
Efter att ha läst inläggen ovan, så kanske det ska vara:
CO(MPANY) A, 604 ENGR REGT.

2006-06-20, 09:45
Svar #11

Britt Borjesson

Hej igen,
Ancestry.com har jag inte lätt tillgång till, men jag vet ett bibliotek som har, så jag får väl ta mig dit och kolla vad de kan ha om John A Burgeson. Gammelfarbror Albins öden är till viss del kända via sparade brev och foton, han berättar i sena brev att han jobbade för en snål farmare i Minnesota 1915. Vi har ett foto av honom i uniform, på baksidan står camp hungry juli 1918. I början på 20-talet var han i Minnesota igen, på något sätt sjuk eller skadad för han kunde inte arbeta förrän han kunde gå rak. I 1930 års census bor han i Randsburg i Kalifornien och jobbar i gruva. Sen höll han sig i de västra staterna fram till sin död, och begravdes intill sin bror och brorson i Randsburg.  
Det vore intressant att veta mer om vad han gjorde i kriget.
Hälsningar
Britt

2006-06-20, 20:34
Svar #12

Bo Nordenfors (Nob)

Britt, Jan
 
Mail kommer med WW draft card.
 
Bo N

2006-06-20, 20:38
Svar #13

Bo Nordenfors (Nob)

Jan blir utan, eftersom e-postadress inte föreligger.

2006-06-20, 20:42
Svar #14

Bo Nordenfors (Nob)

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 Recordinfo
about John A Burgeson
Name:  John A Burgeson
City:  Not Stated
County:  Pinal
State:  Arizona
Birthplace:  Sweden
Birth Date:  9 Sep 1890
Race:  Caucasian
Roll:  1522649
DraftBoard:  0
Age:
 
Occupation: Miner
 
Nearest Relative:  None
 
arbetsgivare:  Magma Co.
 
han är ensamstående och uppger ingen närstående,  
det ser ut som om han kommer från Frillesås, Halland. Bostadsort Superior, AZ

2006-06-20, 20:48
Svar #15

Bo Nordenfors (Nob)

Jag blir tveksam när jag hittar ovanst. John Burgeson i SSDI - eventuellt är jag på fel spår, för  enligt Britt dör hennes Burgeson i Minnesota.
Jag kan inte bedöma vad som är rätt eller fel!
Social Security Death Index Recordinfo
about John Burgeson
Name:  John Burgeson
SSN:  530-05-1638
Last Residence:  89049  Tonopah, Nye, Nevada, United States of America
Born:  9 Sep 1890
Died:  Apr 1970
State (Year) SSN issued:  Nevada (Before 1951 )

2006-06-20, 21:27
Svar #16

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Ingen som helst tvekan, det är rätt hela vägen! Gammelfarbror Albin bodde sina sista år i ett tvårums dobey house i Tonopah, Nevada tillsammans med hunden Mike och katten Rosie, och han skrev att han inte haft det så bra någonsin i USA, där han flyttat från gruvcamp till gruvcamp i över 40 år.  
Texten på gravstenen måste handla om att hans regemente var från Minnesota, tror jag.  
Men frågan är om killen var nykter när han draftades, tänkte han inte på att om något hände honom i kriget så skulle rätt många vilja veta: hans tvillingbror som också var ute i kriget, hans äldre bror med familj i Goldfield, Nevada, hans mor och far och småsyskon hemma i Landa i Halland, och inte minst faster i Minnesota. Ho fick i alla fall kort på honom i uniform, taget i juli 1918:
 
   
 
Tack så hjärtligt, Bo!
 
Britt

2006-06-20, 21:48
Svar #17

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Förresten, Bo, (säger jag och lägger huvudet lite på sned), du råkade händelsevis inte se någon Andrew Burgeson med samma födelsedatum och födelseort bland draft registration cards? Albins tvillingbror Emil ska också ha varit ute i samma krig, se...
Britt

2006-06-20, 23:16
Svar #18

Bo Nordenfors (Nob)

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 Recordinfo
about Anders Emil Bergeson
Name:  Anders Emil Bergeson
City:  Minneapolis
County:  Hennepin
State:  Minnesota
Birthplace:  Sweden
Birth Date:  9 Sep 1890
Race:  Caucasian
Roll:  1675615
DraftBoard:  5
Age:
 
Occupation: Laborer
 
Nearest Relative: --
 
Height/Build:
 
Color of Eyes/Hair: blue /brown, kortväxt
 
Signature:
 
Han är från Frillesås, Sweden, har inget arbete.
 
bor på Washington Avenue, Minneapolis.
Lider av reumatism.

2006-06-20, 23:26
Svar #19

Bo Nordenfors (Nob)

Är detta möjligen någon mer av dina Burgesons?
Återkom i så fall här.
 
World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 Recordinfo
about Andy Burgeson
Name:  Andy Burgeson
City:  Chicago
County:  Cook
State:  Illinois
Birthplace:  Holland;Sweden
Birth Date:  03 Nov 1886
Race:  White
Roll:  1613514
DraftBoard:  40
Age:

2006-06-21, 10:23
Svar #20

Britt Borjesson

Stackars Emil,
arbetslös och sängliggande med reumatism, så han inte ens kunde fylla i formuläret själv, och ändå tog de ut honom i krig. Märkligt, men jag har förstått att för honom kan det ha varit viktigt, det var ett sätt att få medborgarskap. Så här såg det ut när han och barndomskompisen Jöga-Erik (Erik Johansson från Jögens i Landa) åkte ut
 
 
Nu begrep jag också det där med att de inte hade anhöriga - den frågan handlade om försörjningsplikt, och båda tvillingarna var ogifta.
Tio år senare skrev Emil från Hancock i Michigan att han skulle komma hem till jul om inte förr. En brusten blindtarm gjorde att han kom hem på ett annat sätt. Som tur var fanns kusin Hulda från Hector i Minneapolis när det hände och kunde se till att han blev begravd.
 
Nu har jag inga fler Burgeson. Den äldre brodern kallade sig Anderson i USA, och han hade småbarn så han slapp väl undan att bli draftad.
 
Tack så hjärtligt, Bo!
Britt

2006-06-21, 17:53
Svar #21

Patrik Larsson

Hej Britt!
Jag har stött på dem som utvandrade under första värlsdskriget. En av dem berättade om hur det gick till i en intervju. Det var släktingar som åkte över tiil USA och intervjude under 60-70-talet.
En av dem berättade att när de landstingit i USA och skulle skriva in sig så stog Unkel Sam där och gav dem två alternativ. Antingen så åker du tillbaka till Sverige eller åker till Farnkrike och krigar. Jag tror för många så fanns inte så många val ur pengasynpunkt.
 
M v h  
Patrik

2006-06-21, 18:38
Svar #22

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej Patrik,
vilken historia! Min morfar var snickare i Chicago de åren, och han berättade också om hur de skrev ut soldater. Tydligen fångade de arbetslösa på gatorna. Morfar skaffade sig en spade, som han bar på när han var utan jobb, så han skulle se anställd ut. Det fungerade. Morfar hade ju ingen önskan att stanna i USA, han skulle bara ha ihop pengar till gård här hemma. För mina gammelfarbröder och andra som utvandrat för att stanna var säkert löftet om medborgarskap värdefullt. Jag har just läst tre ansökningar om medborgarskap som tvillingarnas  storebror lämnat in, 1907,1921 och 1935. Det hjälpte inte  att han skrev under på att han avsade sig lojalitet till all världens prinsar, potentater, stater och överhögheter and particularly Gustavus V, King of Sweden och jobbade och betalade skatt i många år. Amerikan blev han inte.
Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna