ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-27  (läst 2794 gånger)

2004-12-05, 20:24
läst 2794 gånger

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Det kan tilläggas att en av sönerna dog för bara ett par år sedan. Från Montana Death Index:
Name: ARNE AXEL RANTA  
Father: ADOLPH RANTA  
Mother: HILMA  
Death Date: 02-Aug-2002  
Age: 90  
Death County: CARBON  
Residence: MONTANA, CARBON  
File Number: 4891  
Marital Status: MARRIED (INCL. SEPARATED)
Bengt Johansson

2005-01-09, 13:59
Svar #1

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Hej Jan Ek!
 
Nu har jag surfat runt på rootsweb.com och jag  
 
hitta på Emil Saunders f. 1905-05-29 d.1963-04-29. Då både födelse och dödsdatum, samt Califonien stämde.
 
 Emil´s SSN var 312-10-6541 ( vad står detta för egentligen??)Dödsort:Los Angeles 70, enligt California Death records.  
Är helt säker på att han gifte sig med Margaret f.1900 d.1990.
Men när?? och dom får en son Fred han finns inte med i Margarets bouppteckning 1990 så då måste han vara död. Men när, var, hur?? Hittar jag han ? Jag har en notering att Fred i sin tur skulle ha 3 barn? hur hittar jag dom??
 
MVH Pernilla

2005-01-10, 15:41
Svar #2

Gunilla Theuerkauff

Hej.
Söker en herre med efternamnet Gibson, han måste ha utvandrat innan 1888-04-19 då en son föddes
i New Bedford IL sonen döptes till Valter Edvard
Gibson han gifte sig med Anna Kajsa Dolly Christina Anderson , hon född 1896-02-06 i
Prophetstown Söker alltså fadern till Valter.
Och övrigt som finns om familjen.
Tacksam Gunilla.

2005-01-10, 21:34
Svar #3

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Sonen Valter Edvard skulle kunna vara den son Walter som nämns i denna familjen från 1900 års census, Illinois, county Whiteside, Portland (Enumeration District No 154, Sheet No 5A):
Mary Gibson, änka, född nov 1855 i Sverige, till USA 1870. Yrke: Farmer
dotter Amanda, född jan 1882 i Illinois, båda föräldrarna är födda i Sverige.
son Frank, född jan 1884 i Illinois, båda föräldrarna är födda i Sverige.
dotter Minnie, född jan 1886 i Illinois, båda föräldrarna är födda i Sverige.
son Walter, född apr 1888 i Illinois, båda föräldrarna är födda i Sverige.
son Anton, född mar 1890 i Illinois, båda föräldrarna är födda i Sverige.
dotter Josephine, född feb 1893 i Illinois, båda föräldrarna är födda i Sverige.
son Glenn, född jan 1896 i Illinois, båda föräldrarna är födda i Sverige.
son Arthur, född jan 1899 i Illinois, båda föräldrarna är födda i Sverige.
Mary har fött 10 barn. Alla lever vid 1900 års census.
 
1910 års census, Illinois, county Whiteside, Portland (Enumeration District No 138, Sheet No 5A):
Mary Gibson, änka, 54, född i Sverige. Farmer.
son Anton, 21, född i Illinois.
dotter Josephine, 17, född i Illinois.
son Glenn, 14, född i Illinois.
son Arthur, 11, född i Illinois.
Alla 10 barnen lever fortfarande.
 
Detta kan möjligen vara Mary i 1880 års census, Illinois, county Bureau, Fairfield:
Nels Gibson, 31, laborer, född i Sverige.
hustru Mary, 24, keeping house, född i Sverige.
dotter Emma, 2, född i Illinois.
dotter Elizabeth, 1, född i Illinois.
Hennes ålder stämmer med uppgiften i 1900 års census, men det är ändå ett antagande.
Bengt Johansson

2005-01-11, 16:45
Svar #4

Gunilla Theuerkauff

Tack BengtJohansson.
Det här se ut att stämma bra. Du förstår att
Walter född 1888 april 19 var sannolikt gift
med min farmors brors dotter Anna dom gifte sig
i Prophetstown 1917-02-28, har försökt ta reda på
fortsatt liv för dessa båda, vad jag förstår så
har dom mellan 1919-1934 fått minst 6 barn, vet inte hur länge dom levde och hur deras barn
bor eller bodde.
Jag är tacksam för all hjälp
Gunilla.

2005-01-11, 19:33
Svar #5

Utloggad Gunvor Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 470
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 16:50
    • Visa profil
Har i min morfars anteckningsbok hittat tre troliga släktingar som utvandrat till Amerika.
 
Harry Hansson, 902 Hovell st, Seattle Wash.
morfars halvsysters son
 
Anna Göransson, 1732 Harding Street, Enumclaw, Washington.
 
Ida Carlsson, Rutland, No Dakota.
 
Alla är nog döda nu, men finns någon som kan hitta eventuella ättlingar eller andra uppgifter om dem är jag tacksam.
 
Mvh Gunvor

2005-01-11, 19:45
Svar #6

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Gunilla
 
Detta bör väl vara Walter i 1930 års census, Illinois, county Whiteside, Lyndon (Enumeration District No 19, Sheet No 2A):
Walter Gibson, 41, gift vid 28, född i Illinois, föräldrarna födda i Sverige.
hustru Anna, 33, gift vid 20, född i Illinois, föräldrarna födda i Sverige.
dotter Marjorie, 10, född i Illinois.
son Burdett, 8, född i Illinois.
dotter Dorrine, 2 år ? månader, född i Illinois.
son Allen, 1? år, född i Illinois.
 
Sonen Allen dog för ett halvår sedan. Från The Rock Island Argus, Jun 16, 2004:
 
Allen Gibson
 Allen G. Gibson, 75, of Prophetstown, died Wednesday, June 9, 2004, at Genesis Medical Center, West Campus, Davenport.  
 
Services will be 11 a.m. Monday at First Lutheran Church, Prophetstown, with the Rev. Greg Olson, pastor, officiating. Burial will follow in Riverside Cemetery, Prophetstown. Friends may call from 1 to 6 p.m. Sunday at Gibson & Son Funeral Home, Washington Street Chapel, Prophetstown. A memorial fund has been established.  
 
Allen was born Oct. 12, 1928, in Lyndon, Ill., the son of Walter E. and Anna Anderson Gibson. He graduated from Lyndon High School as valedictorian of his class in 1946. He then enlisted and served in the Navy until 1949. Following his military service, he graduated from Worsham Mortuary School and worked for his brother-in-law, Dean Gardner, at the Gardner Funeral Home and Gardner Furniture Store in Prophetstown. They also operated the ambulance service until 1975. He married Connie Anderson Feb. 16, 1952, in Chicago. In 1976, he purchased the business and following the addition of a son to his staff, changed the name to Gibson & Son.  
 
Allen was also active in his community having served as president and board member of the Prophetstown Boosters (later named the Chamber of Commerce) for many years. During those years, he was responsible for many of Prophetstown's \\Kid's Day'' celebrations by securing the amusement rides, game and concession stands and mapping and laying out Main Street. He also was elected and served as treasurer for the city of Prophetstown from 1964 through 1976. He assisted with numerous Cub and Boy Scout functions and also coached Little League baseball for many years.  
 
He was a lifelong member of First Lutheran Church, a lifetime member of the VFW in Morrison, and a member of the Illinois National Funeral Directors Association.  
 
Allen is survived by his wife; sons and daughters-in-law, Dale and Kim Gibson, Mason City, Iowa, Neil and Pat Gibson, Richmond, Ind., and John Gibson, Prophetstown; grandchildren, Evan, Jessica and Dillon Gibson, Pacita (Mrs. Chris) Bassler, Johanna, Katie and Marisa Gibson, and Andrew and Ryan Gibson; a great-granddaughter, Isabella Bassler; sisters and brother-in-law, Marjorie Gardner, Prophetstown, Mary and Lee Bierman, Belvedere, Ill.; a brother-in-law and his wife, Harry and Josie Johnson, Prophetstown; nieces and nephews. He was preceeded in death by his parents; sisters, Dorine Johnson and Kelly Gibson; and a brother, W.B. \\Bud'' Gibson.
Bengt Johansson

2005-01-11, 22:39
Svar #7

Gunilla Theuerkauff

Åter ett stort Tack Bengt.
Blir helt överväldigad, på något sätt trodde jag att det var lättare att hitta farmors systra i
USA, nu vissar det sig att hennes äldsta bror
var den första som gav så mycket, så otroligt spännande.Narturligtvis så är namnet Gibson
lättare att spåra än Anderson.
Ett stort tack än en gång, hur gör Du???
Har ju 6 syskon till att hitta.
gunilla.theuerkauff@comhem.se

2005-01-12, 21:45
Svar #8

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Ser att du har vetskap om staten Illinois!
 
Min farfars bror  August Emil (Pysander) Saunders (i USA) f.1905-05-29 Högbo Sandviken,
d. 1963-04-29 i Los Angeles 70,  
ssn:231-10-6451,California death records.
 
Gift med en: (Året är okänt?) någon som vet??
 
MARGARET W  gift: SAUNDERS (utdrag från SSDI register)
18 Aug 1900  
31 Oct 1990  
XX782 (U.S. Consulate: SWEDEN (STOCKHOLM))  
(none specified)  
330-18-3798  
Illinois  
 
Jag vet att dom fick en son vid namn Fred som i sin tur ska ha 3 barn, enligt en notering.
 
MEN Hur finner jag dessa ättlingar??? Varken Fred eller hans Barn finn upptagen i Margarets bouppteckning från 1990! Man kan ju undra vad som hänt dom??
 
MVH Pernilla

2005-01-13, 18:13
Svar #9

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej Pernilla
 
Jag är rädd att jag inte har några råd till dej om familjen Saunders. Som det har konstaterats förut är det ett svårt fall.
 
En liten undring bara. Är du helt säker på att Margaret Saunders var mor till Fred Saunders? Det kan inte möjligen vara så att August Emil var gift flera gånger? Det skulle ju möjligen kunna förklara att inte Fred eller hans barn nämns i Margarets bouppteckning.
Bengt Johansson

2005-01-13, 20:59
Svar #10

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Den tanken har inte slagit mig!!
 
Men så har alltid storyn varit i släkten!!
 
Han kan ju varit gift flera gånger, hur kontrollerar man sådana uppgifter??
 
Kan man finna Fred Saunders på ngt annat sätt??
 
Det kan ju kanske var så att brodern Karl Johan (Pysander) Saunders f. 1900-07-14 som är fadern ,även om jag uppgifter att han skulle vara ungkarl, ogift och barnlös.
 
Frågan är bara hur går jag vidare????
 
Mvh Pernilla

2005-01-25, 17:20
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Har under denna rubrik, och ett par andra, fått hjälp att hitta info om släktingar i USA. Samtidigt som jag lägger ut bilder på mitt senaste fynd, vill jag än en gång rikta ett varmt tack till dem, främst Jan Ek, Chuck Mäki, Bo Nordenfors och Eva Dahlberg, som med sina tips verksamt bidragit till att jag funnit den info som jag sökt (och från början inte ens visste fanns!). Jag är mycket glad åt detta. Och meningsutbytet gällande mina emigranter har för mig varit det mest givande av alla diskussioner här på Anbytarforum.
 
Föjande Marriage License rör min morfars systers, Kajsa Lovisa Martinson, vigsel med John Nyström i Negaunee (MI) från den 28/9 1900. Bestyrk kopia har jag fått (för $ 10) från County Clerk and Clerk of the Circuit Court i Marquette, Michigan.
 
Min förhoppning är att vigselattesten kan utgöra en inspiration för andra som söker sina släktingar over there.
 

 
Mvh Leif

2005-01-25, 17:24
Svar #12

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Fortsättning här på den flik som rör domstolens bestyrkande (är sammanfogad med ovanstående dokument).
 

 
/Leif

2005-01-25, 21:57
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

(Inlägg kan justeras i upp till en timme, och inte bara i 5 minuter. Däremot går det inte att ändra redan skickade bilder; sådana måste alltid göras om.)

2005-01-26, 00:44
Svar #14

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
OK Peter, tack för info!
 
En fråga i anslutning till attesten ovan:
 
Kajsas yrke finns angivet, men jag har svårt att såväl tyda som tolka detta. Kan någon hjälpa mig?
 

 
Vänligen,
 
Leif

2005-01-26, 05:34
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Domestic - alltså någon form av hushållsarbete - 'a household servant' står det i Webster's Concise Dictionary.
 
Hälsningar,  
Eva - som tackar och gläds åt dina fynd!

2005-01-26, 11:39
Svar #16

Jan Ek (Janek)

Leif,
 
Inspirerad av den vackra attesten du efter lite pyssel fick lagt in på forumet fick jag lust att ta en titt i census 1900. (... och med smicker kommer man också långt, tack Leif .. )
 
Det enda jag är lite osäker på är om du kanske fått dessa uppgifter redan, jag har sett på något hundratal emigranter de senaste åren, så det rör till sig ibland. Är det upprepningar så beklagar jag, but here goes ...
 
Jag räknar med att detta är Lovisa, räknad 14 juni 1900 i Negaunee City.  (ED 125, sid 19B) Adressen är Canter Street, men ännu utan husnummer, och jag tror det måste vara nuvarande Kanter Street (se Mapquest).
Louisa Martinson född juni 1878, Hired Girl, Occupation: Domestic. Ja året är fel, men månaden rätt, och jag vill tillskriva detta språkförbistring, vad tror du? Hon invandrar 1899, och är Hired Girl hos det finska äkta paret Charles och Reka (?) Johnson, båda födda 1877. Han är Iron ore miner.
 
Men så spär familjen på inkomsten med många inneboende, hela nio (!) mestadels gruvarbetare, och jag tror det förklarar Louisas ställning i huset. Jag gissar att Johnsons faktiskt driver närmast ett pensionat, och tvätt av smutsiga kläder från gruvan plus matlagning för 12 personer är säkert hårt jobb också för två unga kvinnor, Reka och Louisa.
 
Men förutom att detta är ett exempel på hur en torr arkivuppgift kan få kött och blod, så är det som kanske är särskilt intressant för dig att det ser ut som om två bröder till Louisa är inhysta. Andrew Martinson f. feb 1875 och Jack Martinson okt 1877. Också här får du väl ta datumen med en nypa salt. Så nu är jag nyfiken, finns det något i din forskning som stöder tanken att Lovisa kommer till Negaunee för att en bror redan är etablerad där? Andrew kommer 1895. Jack kommer 1899 och kan alltså ha kommit tillsammans med systern.
 
Nu gissar jag väldigt, men utan fantasi, inga teorier att bevisa. Jag har inte sett vad eventuellt Ellis Island kan berätta, det ska du få göra själv. Och jag skickar censusarket till dig för egna studier ...
 
Hälsning från ett (för ovanlighetens skull) snötäckt Sandnes.

2005-01-26, 11:49
Svar #17

Jan Ek (Janek)

... I'm on a roll  
 
Det är i mina ögon sannolikt att detta är John från samma census. (ED 126, sid 22A) På Main Street finner jag en John Necktrom inneboende. Han är gruvarbetare och invandrade 1895. Om det är rätt har du dessutom väldig tur, denne censustagaren har antingen varit övernitisk eller missförstått instruktionerna, och skrivit fulla födelsedatum på alla. John är då född 1 april 1875!

2005-01-26, 20:19
Svar #18

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Tack för detta, Eva och Jan!
 
Jan:
 
Jag har studerat de sensusutdrag du mejlat mig, och även svarat på mejlet, så jag upprepar inte detta här.
 
Intressant att man kan få ut så mycket info av dessa sensus! Och det inte förvånande om Kajsa Lovisa blev hushållerska i det stora hushållet med flera inhysta gruvarbetare. (Länk som rör gruvbrytningen i området Upper Peninsula, Michigan, här, webbadress: http://www.sos.state.mi.us/history/museum/explore/museums/hismus/prehist/mining/iron.html). Men, som jag skrev, är Andrew och Jack inte Kajsas bröder även om de har samma efternamn. Hon har förvisso flera bröder, men de - tre av dem - kommer till Negaunee först på julafton 1916. Det anmärkningsvärda är dock att Andrew är vittne vid Kajsas vigsel. Hur ska jag tolka detta?
 
Uppgiften om John är inte ny för mig, har fått den av Chuck. Tack ändå! Och det är helt säkert (senare s.å.) maken till Kajsa som du hittat. Undrar däremot när John Nystrom avlider? Vid Kajsas frånfälle 1917, är han fortfarande i livet. De bor då på Chary Street. Har du tillgång till sensus 1920 och kan se om han fortfarande är skriven i Negaunee?
 
Med vänlig hälsning
 
Leif

2005-01-28, 10:54
Svar #19

Märit Norgren

Hej!
Har sökt efter två systrar med familjer som emigrerade till Amerika, men inte lyckats hitta något om dem där.
Jag har två brev, daterade 1894 och 1899, ett från vardera familj. Bägge familjerna bodde i Kerkhoven, Minnesota.
 
Familj 1:
Utvandrar 1892-04-14. Har inte hittat dem i några listor.
Gertru Kajsa Bergman f. 1865-07-21 Snöberg, Haverö (Y)
gift med
Nils Svensson f. 1860-12-24 Ekshärad (S)
Barn:
Olof Ferdinand f. 1886-08-28 Haverö (Y) Omnämns som Ollåp i brev 1899. Han minns Snöberg.
 
I detta brev (1899) berättar familjen att de den 15 januari fick en son, som ska heta Låjd William. Också en Rudolph omnämns, han frågar var morfar bor.
Skriver om Olle och Anna, att han fått brev.
Brevet undertecknas Nils Svanson
 
Familj 2:
Anna Kristina Bergman f. 1868-03-26 Snöberg, Haverö (Y)
gift med:
Nils Olof Larsson Fryxell f. 1862-01-18 Wästanå, Fryksände (S)
Barn:  
Olof Ferdinand f. 1887-06-08 Haverö  (Y)
Lars Gustaf  f. 1889-11-11 Haverö (Y)
Maria Kristina f. 1892-06-23 Haverö (Y)
 
Nils Olof utvandrar 1892-07-31, har funnit honom i passagerarlista. Anna och barnen utvandrar 1893-02-05.
Skriver 1894 att Olof och Gustaf hälsar. Det kan vara sönerna.
Undertecknat Anna Larson.
 
Hoppas någon kan hjälpa mig att på något sätt få veta något om dessa båda familjer. En avlägsen släkting har sagt någon gång att han hört att det varit någon form av brand däröver och att Anna skulle ha omkommit, men vet inte om det stämmer.
 
Tack på förhand
/Märit

2005-01-28, 12:57
Svar #20

Jan Ek (Janek)

Märit,
 
Den ena av dina två familjer återfinns i census 1900 i Ross township, Roseau county, MN. (ED 336 sid 7 A)
 
Nels O Larson f. jan 1862 driver den egna farmen. Hustru Anna f. mars 1868, sönerna Oluf jun 1886, Lars nov 1889, Oscar feb 1895 och Alf jul 1896. De två sista födda i Minnesota, familjen inv 1892. Paret gifte sig ca 1886, och även om kolumnerna för barn levande och döda inte är rätt ifyllt, så ser det ut som om dottern Maria är död.
 
Mellan denna tidpunkt, juni 1900 och nästa census 1910 har mycket riktigt Anna avlidit, Nils O. Larson står uppförd som änkling 48, i huset bor också sönerna Lars G. 23, Oscar W. 20 och Ole F. 15. Nils driver sin farm med hjälp av sonen Oscar, men Lars jobbar som maskinist vid en järnvägsverkstad. (ED 260, sid 3B)
 
Äldste sonen finner jag inte, men namnet är vanligt så han kan gömma sig bak många stavningsvarianter.
 
1920 är familjesituationen på farmen i Ross: Nels O 57, den nya unga hustrun Hulda C 25 (invandrade 1912), sönerna Oscar W 24, Carl 4, och Edwin N 2 år. (ED 250, s 1A)
 
1930 har Oscar W 35 gift sig med Lilly A., också 35. (ED 38, sid 3B) Paret har varit gifta i ca tre år, hon är född i Minnesota, fadern från Iowa, modern från North Dakota. Farmen som är livsgrundlaget är hyrd. Tvillingsönerna Marvin L. och Merlin L., två och ett halvt år.
 
1930 har den unga änkan Hulda C. 35 flyttat med sönerna Carl 14 och Edwin N. 12 till Duluth, i St Louis MN. Adress; 13 19th Avenue. Enligt census lever hon av att städa i privata hem, men hon har också 4 svenska ungkarlar som inneboende. Det späder nog på inkomsten. Bostaden är hyrd för bara 21 dollar i månaden. (ED 66, sid 19B)

2005-01-28, 13:31
Svar #21

Jan Ek (Janek)

Märit,
 
Några dödsfall ur Minnesotas dödsregister:
 
Detta är sannolikt Nels, men bara en koll av attesten kan bekräfta om det är rätt person;
 
LARSON, NELS O.  
 CertID# 1930-MN-013392      
 Date of Birth: not indexed
 Place of Birth: not indexed
 Mother Maiden Name:   not indexed
 Date of Death:   02/03/1930
 County of Death: ROSEAU
 
Detta kan vara hans andra hustru, men måste bekräftas genom koll av dödsattesten:
 
LARSON, HULDA CHRISTINE  
 CertID# 1959-MN-032051      
 Date of Birth:   08/28/1894
 Place of Birth: OUT OF STATE
 Mother Maiden Name: not indexed
 Date of Death:   06/19/1959
 County of Death: ST. LOUIS
   
Detta är säkerligen Oscar;
 
LARSON, OSCAR WILLIAM  
 CertID# 1972-MN-024320      
 Date of Birth:   02/17/1895
 Place of Birth: MINNESOTA
 Mother Maiden Name: NOT KNOWN    
 Date of Death:   08/25/1972
 County of Death: ROSEAU
   
Detta bör säkerligen vara en av tvillingarna;
 
LARSON, MARVIN LEVOY  
 CertID# 1984-MN-033843      
 Date of Birth:   10/12/1927
 Place of Birth: MINNESOTA
 Mother Maiden Name: LARSON  
 Date of Death:   12/29/1984
 County of Death: ROSEAU
   
Det finns två uppföringar i telefonkatalogen för Minnesota för Merlin L Larson, och eftersom jag inte finner honom i SSDI tror jag det är en god möjlighet för att en av dem är tvillingbrodern till avdöde Marvin. Du får väl fundera på om du skall slänga iväg ett par brev?

2005-01-31, 10:22
Svar #22

Märit Norgren

Hej Jan!
 
Tusen tack för hjälpen!
Detta var spännande. Nu måste jag nog se till att försöka få kontakt med Merlin för att se om han är rätt person.
 
Systern Gertru Kajsa kanske dyker upp hon också så småningom!
 
Tack igen!
/Märit

2005-01-31, 23:35
Svar #23

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Hej! Finns det ingen som har en aning om hur jag finner dessa ättlingar Karl Johan Pysander(I USA Saunders)(f.1900-07-14 i Högbo sandviken d.19??-??-?? i USA) Yrke: snickare
Emigrerade 1923-04-28 till en morbror, Arthur Leaf (f. 1861 i Högbo sandviken d. 19?? I USA)med fru Carin (f. Högman 1858 Högbo d.19??i USA) boende i Marathon, IOWA.  
Dessa 2  personer emigrerade tillsammans med sina 2 barn, sonen Arthur f.1891 och dottern Elsa f.ca.1900 ) redan ca.1910.
 
Om det nu är så att det är Karl johan Saunders som gift sig och fått barn och avlider där hur hittar jag honom??  
Och Emil Saunders (f.1905-05-29)yrke smed, som emigrerar till Chicago 1928-03-30 och d.1963-04-29 i Los Angeles. Är han som är ogift och barnlös??? eller gift och barnlös???
 
Allt jag har att gå på är Fred Saunders och hans ev.3 barn som är mina ättlingar...nån av dessa borde ju leva tycker jag???
 
Vore tacksam om jag kan få tips hur jag finner dessa anor ??
 
MVH Pernilla

2005-02-01, 07:35
Svar #24

Märit Norgren

Jan!
 
Har du möjlighet att hjälpa mig lite till? Du verkar ju kunna få fram en massa spännande information!
Det jag skulle vilja veta är följande:
Hulda f. 1894 som gifte sig med Nils Larsson (Nels Larson). När hon blev änka försörjde hon sig genom att städa och även ha inneboende hos sig.
Har du möjlighet att se vilka dessa 4 män var?
 
Igår kontrollerade jag Hulda. Fick en känsla av att hon kanske var från Haverö socken (den socken mina saknade familjer kom från), och mycket riktigt var hon född i Haverö. Hon for över tillsammans med sin bror.  
Det kan ju hända att de fyra ungkarlarna också kommer från Haverö eller dess närhet.  
 
Hälsningar  
/Märit

2005-02-01, 23:32
Svar #25

Jan Ek (Janek)

Märit,
 
Lite svårläst, men så här tror jag det står:
 
Sven Zackariasson 47, inv 1923
Oscar E Andersson 43, inv 1911
Carl Andersson 37, inv 1912
Oscar Trogen 45, inv 1922
 
Den siste är formellt gift, gifte sig när han var ca 18, men ingen hustru i sikte. De övriga tre står som ogifta.

2005-02-02, 07:32
Svar #26

Märit Norgren

Jan,
 
Tack igen! Ska kolla upp dem vid tillfälle. Även om de inte är Haverö-bor är det ju intressant. Det ger lite mer i historien än bara en massa namn och årtal.
 
Om du skulle stöta ihop med några Haverö-bor när du kollar däröver kan du väl höra av dig till mig!
 
Tack snälla!
/Märit

2005-02-27, 11:28
Svar #27

Karin Bergström

Hulda Christina Larsson f 1894, i ovanstående inlägg var troligen min morfars fasters dotter.  
 
Hon föddes i Haverö den 29/8 1894 och emigrerade tillsammans med en bror 1912 till Roseau, MN.Modern och en annan bror reste över 1910.
 
Hulda Christinas flicknamn var Holmblad.
 
Jag ser att hon med Nils O Larson fick två söner, Carl och Edwin, troligen födda år 1916 resp 1918.
 
Känner någon till var dessa pojkar tog vägen och vad som hände dem?
 
mvh Karin

2005-02-27, 12:06
Svar #28

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 10:34
    • Visa profil
1930 United States Federal Census
Name: Edwin N Larson  
Age: 12  
Estimated birth year: abt 1918  
Relation to head-of-house: Son  
Home in 1930: Duluth, St Louis, Minnesota  
Image source: Year: 1930; Census Place: Duluth, St Louis, Minnesota; Roll: 1127; Page:  ; Enumeration District: 66; Image: 76.0  
Bor ihop med sin mamma Hulda (född ca. 1895) och bror Carl (född ca. 1916).
Mannen Nils står inte med här.
 
Det finns en Carl A. Larson i Duluth, MN. Sök på person här: http://www.switchboard.com/
Det kan vara värt att kontakta honom och fråga om han känner till din Hulda, det kan ju vara sonen.
 
Det finns 5 stycken Edwin Larson om man söker i hela MN, men bara en JR som kan passa in.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-02-27, 12:41
Svar #29

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1797
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:43
    • Visa profil
Jag undrar om någon kan hjälpa mig hitta min mormors bror, Zackariasson Anders Viktor, f 1885-12-18 i Sanne (O) han flyttade till USA och gifte sig med en finska. Fick tre barn William f 1919, Junette f 1922 och Eddy f 1918, Vi tror att dom varit bosatta i Anaconda, Montana och/eller i Utha. Glad för all hjälp eller tips var jag kan leta.
Mvh
Sten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna