ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maja Lovisa Selven, f Jonasson, f , Segerstad, Värmland.  (läst 412 gånger)

2006-02-02, 16:27
läst 412 gånger

Inger Zetterqvist

Jag söker återigen en familj, som utvandrade år 1892, till Amerika. Här är den informationen, som jag har om familjen.  
Alla nya uppgifter, som kan komma fram , är av värde.  
MVH: Inger Zetterqvist.  
 
Jag tror bara att Gustaf Adolf och Maja Lovisa, bara hann få ett barn tillsammans, en pojke som var Genes far, och att Maja dog strax efter födelsen. Finns det flera barn så är de kanske halvsyskon då.  
Gene Selven, har inte svarat på brev det senaste året så jag vet inte vad som har hänt. Han borde väl vara i 65 årsåldern kanske.  
Hans sista boende var: Los Altos, i Kalifornien.  
Jag vet säkert att min farfars syster: Maja Lovisa Selven, född Jonasson, f 1862-11-03, Segerstad, med sin make Gustaf Adolf Selven,f 1863-11-09, Södra Ny, Värmland, och de bodde i Chicago, och att han hade en byggnadsfirma där, som gick mycket bra.  
Dock kom han på obestånd under 30- talet under depressionen.  
Han förlorade nästan hela sin förmögenhet då. Kontakten med Sverige bröts i samma veva.  
 
Barn till Maja-Lisa och Gustaf Adolf Selven:  
Karl Axel Selven, f 1887-04-19, Karlstads stadsförsamling  
Ester Emilia Selven, f 1890-09-04, Karlstads stadsförsamling.  
Sonsonen Gene Selven, besökte Backåsen, Solberg, Segerstad, Värmland, för ca 22 år sedan och jag träffade honom då.  
Sedan har vi skrivit mycket sporadiskt till varandra. Gene arbetar som  
bokförläggare ,av data och teknik litteratur.  
Att föräldrarnas födelsedatum är korrekta är säker på, för jag hade en gammal släktutredning, hos min far,på min farfars sida, och alla födelsetal och namn stämde.

2006-02-03, 08:35
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Inger,
 
Du har ju fått alla fakta om emigrationen av denna familj. Det finns liksom inte mer att hämta här hemma i Sverige.  
Vad du nu får göra är att leta i amerikanska arkiv och kontakta amerikanska myndigheter. Du kan ju börja med att skaffa dig ett abonnemang på Ancestry.com, där finns alla amerikanska census (folkräkningar) fram till 1930, i alla fall.
En bra sida för att leta uppgifter är www.cindyslist.com.

2006-02-03, 15:31
Svar #2

Bo Nordenfors (Nob)

Och Gene finns i alla fall i telefonkatalogen, kanske värt en signal.
 
Selven, Gene  
Copperopolis, CA 95228
(209) 785-2897

2006-02-03, 15:32
Svar #3

Bo Nordenfors (Nob)

Och kan tänkas vara en jobbadress till honom här:
 
 
Your Special Report Contact
 
Gene Selven & Associates, Inc.
Gene Selven
7291 Coronado Drive, Suite 8
San Jose, CA 95129
 
Phone (+1 408) 996 74 00
Telefax (+1 408) 996 78 71
 
gselven@aol.com

2006-02-03, 15:35
Svar #4

Bo Nordenfors (Nob)

Över 300 träffar på Gene Selven på Google.
Det borde nu vara lätt att få fatt i honom och som Jan Jutefors nämner - här i Sverige finns inte mycket mer att göra.
 
Apropå Ancestry, för att få ned kostnaden förekommer det att ett par eller flera släktforskare delar på abonnemanget. Funkar finemang - har själ tidigare praktiserat detta med en kollega i Chicago.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna