ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hittar ej kvinna som emigrerat från Njurunda (Borgsjö)  (läst 1097 gånger)

2007-08-08, 14:49
läst 1097 gånger

Jan Lilliesköld

Önskar hjälp med att hitta vart min farmors moster som emigrerat från Njurunda i Medelpad tog vägen i USA.
 
Hon hette Juliana Margareta Mattsson, född 1864-02-16 i Ånge, Borgsjö.
Eftersom hon kommit i skarven mellan patronymikon och efternamn, så har hon noterats med alternerande Andersdotter och Mattsson i kyrkböckerna i Borgsjö.
Men hon bodde sedan ett antal år i Maj, Njurunda när hon i Njurunda utflyttningslängd  anges ha flyttat till Amerika år 1896.
 
Jag har hittat hennes emigration i Emigranten (se utdrag nedan) 1896, men har inte kunnat finna henne vare sig i EllisIsland eller vid försök att nyttja Ancestry.com.
 
Finns det någon som har kunskap och möjlighet att hitta igen vart hon kan ha tagit vägen i USA ?
 
 
Enligt min far, så var det nog hon, som inte tycktes vilja ha kontakt med ett av sina syskonbarn (som själv bodde i USA från 50-talet) när denna försökte komma på besök ... (?)
 
Utdrag från Emigranten för henne:

EMIHAMN / EMIGRANTEN / 2007-08-08
Efternamn: MATTSSON
Förnamn: JULIA
Ålder: 32 Kön: K
Född: 1863/1864
Församling: NJURUNDA Län: Y
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1896 08 21
Destination: WORCESTER
Medåkande: NEJ
Källkod: 58:313:70074

2007-08-08, 16:23
Svar #1

Bo Nordenfors (Nob)

Hon anländer till Boston:
 
 
Boston Passenger Lists, 1820-1943 Boston Passenger Lists, 1820-1943
Name:  Julia Mattson
Arrival Date:  6 Sep 1896
Age:  32 Years
Estimated birth year:  abt 1864
Gender:  Female
Port of Departure:  Liverpool, England and Queenstown, Ireland
Ship Name:  Scythia
Port of Arrival:  Boston, Massachusetts
Last Residence:  Sweden
Microfilm Roll Number:  21
 
 
Detta skulle möjligen kunna vara hon i Census 1900, även om immigrationsär anges till 1898.
 
 
1900 United States Federal Census 1900 United States Federal Census
Name:  Julia Mattson
Home in 1900:  Springfield Ward 1, Hampden, Massachusetts
Age:  36
Estimated birth year:  abt 1864
Birthplace:  Sweden
Relationship to head-of-house:  Servant
Race:  White
Occupation:  View image
Immigration Year:  1898
Neighbors:  View others on page
Household Members:  
Name  Age
Harry King  30
Horace F King  26
Ella S King  25
Adelaide M King  63
Archie A King  21
Julia Mattson  36
   
 
/allt taget via Ancestry.com/
 
I vanlig ordning en vanlig fråga: har du kollat ev. bouppteckningar efter föräldrarna, om de nu dog efter att Julia rest, och ev. bouppteckningar för barnlösa syskon?

2007-08-08, 16:27
Svar #2

Bo Nordenfors (Nob)

Kan vara hon igen i Census 1910:
 
 
1910 United States Federal Census 1910 United States Federal Census
Name:  Julia Mattson
Age in 1910:  46
Estimated birth year:  abt 1864
Birthplace:  Sweden
Relation to Head of House:  Servant
Father's Birth Place:  Sweden
Mother's Birth Place:  Sweden
Home in 1910:  Springfield Ward 4, Hampden, Massachusetts
Marital Status:  Single
Race:  White
Gender:  Female
Year of Immigration:  1896
Neighbors:  View others on page
Household Members:  
Name  Age
Pardon h Derby  80
Ellen M Derby  70
Julia Mattson  46
Kenneth MacLeod  22
Horace C Fairchild  27
Thomas H White  21
John Y Beaty  25
 
Source Citation: Year: 1910; Census Place: Springfield Ward 4, Hampden, Massachusetts; Roll: T624_592; Pa
 
 
Du nämnde om syskonbarn som försökt hälsa på Julia - har ni någon id? om huruvida Julia gifte sig eller inte?
Var bodde hon när besöket var aktuellt?

2007-08-08, 16:49
Svar #3

Jan Lilliesköld

Stort tack för hjälp Bo !
(... förstår inte varför jag har så svårt med att söka i folkräkningarna...)
 
Nej, jag vet inte säkert om hon var singel eller inte (efter 1950). Det var min fars moster som hade försökt hälsa på sin moster (som min far berättar för mig) - och blev väl mer eller mindre utslängd. Min fars moster gjorde då antagandet att mostern skulle ha varit rädd för någon form av arvskrav ...
 
Min egen känsla av det som jag har hört berättas via min far, var att hon ska ha varit 'single'.
 
Och apropo arv - jag har visserligen inte försökt få fram någon bouppteckning (än), men det är i detta fallet ointressant, för bägge föräldrarna var döda innan hon emigrerade (1890 / 1873).

2007-08-08, 16:52
Svar #4

Jan Lilliesköld

En annan sak som jag inte tänkte på när jag la in denna förfrågan - och den parallella förfrågan angående min frus morfars syskon (från Kvillinge) - är att Worcester figurerar även där !

2007-08-08, 19:47
Svar #5

Jan Lilliesköld

Nu har jag ringt min far (89 år), och frågade honom om han kom ihåg om moster Jullan skulle ha varit ogift eller inte. Men han kommer inte ihåg något om det var sagt så eller inte. Dock resonerade han som att hon kanske var barnlös, enär hon var rädd för att den besökande systerdottern skulle ha varit ute efter att få ärva någon gång, eftersom om hon hade egna barn så skulle det väl knappast ha varit aktuellt med arv till syskonbarn ?
 
Det kan väl vara ganska troligt ändå, att hon skulle förbli barnlös med tanke på hennes ålder vid 1910 års folkräkning ?
 
Det har inte gått att lokalisera henne även 1920 ?
 
/Jan L

2007-08-08, 21:26
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
 
Detta är troligen Julia, från Ancestry.com
 
1920 United States Federal Census  
about Julia Matteson  
Name: Julia Matteson  
Home in 1920: Springfield Ward 8, Hampden, Massachusetts  
Age: 57 years  
Estimated birth year: abt 1863  
Birthplace: Sweden  
Relation to Head of House: Head  
Father's Birth Place: Sweden  
Mother's Birth Place: Sweden  
Marital Status: Single  
Race: White  
Sex: Female  
Home owned: Rent  
Year of Immigration: 1898  
Able to read: Yes  
Able to Write: Yes  
Image: 43  
Neighbors: View others on page  
Household Members: Name Age  
Julia Matteson 57

2007-08-09, 06:11
Svar #7

Jan Lilliesköld

Tack Mats !
 
Tyvärr så kommer inte min far heller ihåg var någon stans moster Jullan skulle ha bott då hans moster försökte göra henne ett besök (själv bodde hon med sin make i Albany, New York, men hon har berättat även för mig när hon levde, om deras långa resor runt USA). Därmed är det lite svårare att slutgiltigt avgöra om det här ska vara vår släktning eller inte - men jag tror att den här du hittade är den rätta.
 
Undrar om det går att ta reda på var ett eventuellt death certificate kan finnas (att beställa hem) ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna