ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Från Sverige 1883 kanske till Pennsylvania  (läst 953 gånger)

2006-05-11, 18:03
läst 953 gånger

Rigmor Andersson

Hej!  
Denne man Carl Oscar Andersson född 1868-12-25 i Sverige utvandrade 1883 till Usa.Har sett i 1900 cencus att han åkte 1884 från Pennsylvania till Minnesota.Kan någon hjälpa mig finna honon i Pennsylvania.Mycket tacksam för hjälp.  
Mvh Rigmor

2006-05-12, 08:09
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Rigmor, denne man som du efterlyser på så många ställen, hur har du i census sett att han flyttar mellan två delstater 1884? Folkräkningarna görs ju vart tionde år och flyttningar framgår inte där.
 
Eftersom du efterlyser honom på så många ställen vore det bättre om du samlade ALL information du vet på ett enda ställe och angav källorna för det - vad du redan vet och vad du inte vet eller vad du gissar, så är det lättare att hjälpa dig.  
 
Att upprepa efterlysningar på olika ställen med några dagars mellanrum förvirrar snarare, särskilt eftersom all information du redan har inte framgår.
 
Hälsningar,
Ev

2006-05-12, 08:31
Svar #2

Rigmor Andersson

Hej Eva!
Jag trodde forumet var fritt att fråga i vad gör man när man kört fast.Dom uppgifter jag har har jag fått av en 83 årig son son från Usa.Utdrag från 1900 o 1910 års cencus har jag fått av en hjälpsam man från Lund.Man kan ju alltid hoppas att någon vänlig har något att ge det är ju fritt att svara.Ibland får man ju info efter att man gjort efterlysningen.Hoppas detta är svar nog.
Mvh Rigmor

2006-05-12, 08:46
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jo, men enligt ordningsreglerna ska man dels inte dubblera sina frågor, dels uppge sina källor. Att vara tydlig med vad man vet (dvs. att du inte återigen behöver uppslagen ur 1900 och 1910 års census) är dessutom positivt gentemot de som försöker hjälpa till.
 
Varför inte bara återuppliva en gammal fråga?
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. idag ställdes alltså nya frågor under både svensk och engelsk rubrik för denna man:
 
Anbytarforum: Källor: Emigrantkällor: Folkräkningen - US Census (efterlysningar)
där gissningen är att den personen med ett annat födelseår är denne man eller hur?
 
Anbytarforum: Discussions in English: Emigrants: I think he lived in Pennsylvania

2006-05-12, 10:32
Svar #4

Rigmor Andersson

Hej Eva!
Jag det kan man ju hoppas.Det är ju inte alltid födelseår stämmer det är nämligen den enda som jag har funnit i Emibas som möjligtvis kan stämma.Den på engelska kanske någon i Usa läser och vet något men inte kan svenska.Den svenska under Pennsylvania var en som tipsade mig sätta in eftersom det fanns speppslistor dit på någon betal sajt.Av erfarenhet vet jag att har man inget särskilt att göra försöker man att hjälpa andra som efterlyser.Det är nästan alltid uppskattat.Förästen du kanske har några tips var jag kan leta efter Carl Ockar.Jag är ju faktiskt inte ensam om att göra flera efterlysningar om samma person.
Mvh Rigmor

2006-05-12, 11:07
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Vilken är din utgångspunkt? Den man du vet finns i USA som du vill hitta i Sverige eller har du en man från Sverige som du vill hitta i USA?
 
Jag tolkar det som att du vill hjälpa en man i USA att hitta hans far i Sverige? Till grund för hans födelsedatum och ankomstår till USA finns:
census 1900 och census 1910? Inget mer? Census 1890 finns ju inte däremot 1920 och 1930.
 
Är födelsedatum från census 1900 eller från dödsattest, vigselattest och/eller obituary/dödsruna?
 
Man vet när och var han dog enligt din fråga under engelska rubriken (1952).  
 
Han är begravd i en luteransk/protestantisk kyrka enligt samma uppgifter. Framgår det i deras register om han var medlem i kyrkan? Framgår det då av medlemsregistret var och när han var född?
 
Varken EMIBAS eller Emigranten är fullständiga som du vet, men det är också vanligt att årtalen blir fel i folkräkningarna (frågan som ställdes var hur gamla personer var - och det kan ju tolkas olika av folk som inte kan språket så bra).
 
Flytten 1884 kan inte framgå av census, däremot kan det framgå att barn i en kull är född på olika ställen - är det vad du menar?
 
Några tips på hur man kan få fram mer information.
 
Hälsningar,
Eva

2006-05-12, 12:40
Svar #6

Rigmor Andersson

Hej Eva!
Jag försöker spåra varifrån i Sverige Carl Oskar kommer Födelsedata har jag fått av ett försäkringsbrev tagit 1894 i Usa som jag fått enkopia på.Om han är medlem i den kyrkan vet jag tyvärr inte.Cencus 1920 o 1930 har jag inte dödsdatum o utvandrarår har jag fått av son sonen i Usa.
Mvh Rigmor

2006-05-12, 21:23
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Rigmor! Kanske kan du be att sonsonen försöker ta reda på de uppgifterna? Om det i amerikanska källor står något så underlättar det onekligen.
 
Nu har jag lyckats lokalisera honom i census 1900, tack vare att jag hittade dina andra uppgifter här på forumet om honom
 
Så här skriver du under Anbytarforum: Länder: USA: Delstater: Minnesota  
Av Rigmor Andersson - tisdag den 02 maj 2006 kl. 13.34:  [Ändra]  
Hej!  
Jag försöker spåra denne man bakåt som utvandrade 1883 ev från Örebro Carl Oscar Andersson född 1868-12-25 i Sverige År 1892 gifter han sig med Caroline M. Gordhamer i Willmar, MN.Carl Oscar dör 1952-09-01 i Arctander.Kan någon hjälpa mig se varifrån han kommer före 1892.Ev ska han komma från Pennsylvenia år 1884.Jag har en hälsodeklaratinon för Carl Oscar från 1894.Där står det att hans fader dog 56 år och moder 30 år gammal samt 2 bröder 28 respektive 24 år.Föräldrarnas namn är Petter o Marit Andersson.  
Vet Inte om föräldrar o syskon åkte med men ser så ut enlingt hälsodeklarationen.Föräldrar o syskon bör vara döda innan 1894.Kan någon hjälpa mig med minsta lilla skulle jag bli glad.  
Mvh Rigmor
 
I census 1900 uppges han heta Oscar Anderson född dec 1868 i Sverige av svenska föräldrar. Det står 1884 - 16 - Pa. Det betyder enligt rubrikerna att han uppger att han kom till USA 1884, han har varit där 16 år och hans papers är inlämnade, dvs. han har lämnat in de papper som behövs för att ansöka om medborgarskap, till skillnad från Na - naturalized dvs medborgare.
 
Familjen bor 1900 i Arctander, Kandiyohi county, Minnesota, enumeration district 63. Han och Caroline M har varit gifta i 8 år och har två söner (födda 1893 och 1895) som båda är födda i Minnesota.
 
1930 finns Oscar C Anderson 62 år gammal, och hustru Caroline M tillsammans med ogifte sonen Arthur J i Pillsbury, Swift county, Minnesota, enumeration district 23. Hans ankomst år är då 1883 och han är medborgare (Na - naturalized).
 
Inte närmre Sverige men kanske Pennsylvania är ett villospår om inte dokumentet du har säger något annat?
 
Varifrån kommer uppgiften om Örebro/Örebrotrakten?
 
Hälsningar,
Eva

2006-05-12, 21:36
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Enligt Minnesota Death Index och Ancestrys motsvarighet avlider det inte någon Carl eller Oscar Anderson i Minnesota den 1 september 1952.
 
Hälsningar,
Eva

2006-05-12, 22:01
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det är inte så att det är ett år fel i uppgiften?
 
Minnesota Death Index, 1908-2002 Record  
about Carl Oscar Anderson  
Name: Carl Oscar Anderson  
Death Date: 1 Sep 1953  
Death County: Kandiyohi  
State File Number: 007249  
Certificate Number: 007249  
Certificate Year: 1953  
Record Number: 1223354

2006-05-12, 22:06
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det är klart han kan ha flera datum för när han avlider, liksom han har det för födelse och immigration  
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Att uppgifterna i census skiljer sig åt är inget ovanligt. Det är därför andra typer av källor i USA vore värdefulla för att komplettera med. Födelsedatumet i försäkringsbrevet är ju en stabil uppgift kan man tycka, och det kan vara så att han ännu inte finns i EMIBAS eller så är det felskrivet där för den som Rigmor t.ex. tittar efter.

2006-05-14, 13:19
Svar #11

Rigmor Andersson

Hej Mats o Eva!
Tack Mats för dom uppgifterna.Eva han är född 1868-12-25 enligt Försäkringsbrevet.Dödsdatum o år samt Örebro har jag fått av son sonen i USa dom kan ju ha fel.
Mvh Rigmor

2006-05-14, 16:33
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Rigmor
 
Den här texten i din fråga ser lite konstig ut.
 Jag har en hälsodeklaratinon för Carl Oscar från 1894.Där står det att hans fader dog 56 år och moder 30 år gammal samt 2 bröder 28 respektive 24 år.Föräldrarnas namn är Petter o Marit Andersson.  
Vet Inte om föräldrar o syskon åkte med men ser så ut enlingt hälsodeklarationen.Föräldrar o syskon bör vara döda innan 1894.
 
Kan du lägga ut originalet (scanna in?) så att uppgifterna framgår i original?

2006-05-14, 17:33
Svar #13

Rigmor Andersson

Hej Mats!
Fick scanna i 2 delar och skickade det i mail till dig.
Mvh Rigmor

2006-05-14, 18:39
Svar #14

Rigmor Andersson

Hej Eva!
Säde även dig kopior på försäkringsbrevet.
Mvh Rigmor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna