ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alma Bengtsson (Bengtsdotter)  (läst 1490 gånger)

2007-07-19, 13:13
läst 1490 gånger

Anders Eriksson

Hej!
En Alma Bengtsson (Bengtsdotter) född 1874 i Snäckebotorp (Tåssjö), Skåne. Föräldrar Bengt Olsson och Beata Bengtsdotter. Denna Alma skulle enligt muntliga berättelser någon gång mellan 1900-1910 rest till Amerika. Frågan är om det är riktigt och i sådant fall vart och när. Vet inte riktigt hur jag skall söka. Vet ej heller om hon blev kvar där eller kom hem igen. I Tåssjös församlingsbok från 1900 så finns hon med, boende hemma hos sina föräldrar i Snäckebotorp. Senare i församlingsboken från 1910 är hon borta och skulle de muntliga berättelserna stämma så borde hon ju åkt över någonstans under denna tid. Är det någon som kunde söka i Emibas skulle jag bli väldigt glad
Mvh Anders!

2007-07-20, 10:51
Svar #1

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Anders,hittar henne inte i Emibas. Har du någon mer exakt födelsedata på henne?
 
mvh Hanne

2007-07-20, 18:20
Svar #2

Anders Eriksson

Hej Hanne!
Den Alma Bengtsson (Bengtsdotter) det gäller var född i Snäckebotorp (Tåssjö) 1874-02-28. Föräldrar Bengt Olsson och Beata Bengtsdotter.
Nämner föräldrarna eftersom ingen förväxling skall ske med en annan Alma Bengtsson från Snäckebotorp med samma födelseår (Granngården). Detta är ju muntliga uppgifter jag har om att hon åkte till Amerika (kan alltså inte finna något skriftligt på detta) och därmed är väl uppgiften kanske inte helt tillförlitlig. Det kan ju ha skett en sammanblandning eftersom Alma även hade en yngre syster vid namn Selma Bengtsson (född 1878-03-03). Om någon av de två systrarna åkte har de troligen kommit tillbaka senare, det finns inte något belägg för att någon av dem stannade för gott. Kan dock inte hitta någon av dem i församlingsböckerna i Tåssjö efteråt. Men det säjer ju inte så mycket, de kan ju även flyttat till någon grannsocken. Egentligen skulle man försöka med folkräkningen.
Hur som helst om du ville kolla om någon av dem är med i Emibas mellan 1900-1910 så skulle jag bli tacksam.
Mvh Anders

2007-07-20, 18:37
Svar #3

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Anders, har sökt efter båda systrarna nu i Emibas dock utan resultat.
 
Men jag undrar om inte detta kan vara systern Selma med familj.
 
Sveriges Befolkning 1900
 
Post 497496
Bengtsson, Alfred
Jordbruksarbetare
f. 1876 i Tåssjö (Kristianstads län, Skåne)
Gift man, far i familjen
Afvenbygget
Tåssjö (Kristianstads län, Skåne)
Födelseort i källan: Tåssjö Kristianstads län
 
 
Post 497497
Bengtsdotter, Selma
f. 1878 i Tåssjö (Kristianstads län, Skåne)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Afvenbygget
Tåssjö (Kristianstads län, Skåne)
Födelseort i källan: Tåssjö Kristianstads län
 
 
Post 497494
Gereon Evald
f. 1898 i Tåssjö (Kristianstads län, Skåne)
hennes s. f. ä.
Pojke, barn i familjen
Afvenbygget
Tåssjö (Kristianstads län, Skåne)
Födelseort i källan: Tåssjö Kristianstads län
 
 
Post 497495
John Albert
f. 1900 i Tåssjö (Kristianstads län, Skåne)
bådas s.
Pojke, barn i familjen
Afvenbygget
Tåssjö (Kristianstads län, Skåne)
Födelseort i källan: Tåssjö Kristianstads län
 
 
hittar inte någon utav makarna i Sv. Dödbok 1947-2006.
 
 
mvh Hanne

2007-07-20, 19:23
Svar #4

Anders Eriksson

Hej Hanne!
Jo du har rätt, detta är den rätta Selma. Då kan vi avfärda henne från emigrationen. Återstår att se om det går jaga rätt på Alma någonstans. Det var ju henne jag sökte från början och som de muntliga uppgifterna gör gällande att hon åkte till Amerika. Hur vanligt var det egentligen att man åkte från utrikes ort? Och hur skall man då kunna finna dem? Förlåt att jag frågar men jag är lite novis på det här området.
Hälsningar Anders!

2007-07-21, 11:24
Svar #5

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Anders, har du kollat bouppteckningar från föräldrarna, i den kan det framgå uppgifter som kan hjälpa dig vidare i sökandet.
 
mvh Hanne

2007-07-21, 13:52
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anders, Tåssjö församling är endast avskrivet t.o.m. 1900 på EMIBAS, den cd:n är ju inte komplett. Om du vet att hon fanns där 1900 kan du slå en signal till församlingen och be dem titta i originalkyrkboken, församlingsboken som täcker hela perioden 1900-1910, för att se vart hon flyttade. Enligt hemsidan för Lunds landsarkiv har församlingen kvar böckerna.  
 
Tåssjö församling ingår numera i den nybildade Munka Ljungby församling som bildades den 1 januari 2006.
 
Hälsningar,
Eva

2007-07-21, 14:12
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
PS. Den danska emigrantdatabasen på Internet innehåller en Alma Bengtsson från Sverige 1907 men hon är för ung. Den innehåller bara data t.o.m. 1908.
 
Hälsningar,
Eva

2007-07-22, 01:07
Svar #8

Anders Eriksson

Hej Eva!
Nej jag har inte kollat bouppteckningarna efter Bengt och Beata, det vore kanske ide att göra, tack för tipset. Konstigt ändå att ingen tycks veta någonting om denna Alma, man tycker ändå om hon var kvar i Sverige det borde finnas någon ledtråd. Får kolla vidare.
Mvh Anders!

2007-07-22, 08:54
Svar #9

Anders Eriksson

Hej Eva!
Som du påpekade kan det vara värt att kolla med församlingen Munka Ljungby om det finns uppgift där. Tackar för tipset.
Mvh Anders!

2007-07-22, 12:36
Svar #10

Anders Eriksson

Hej igen Eva!
Den Danska emigrationsbasen som du hänvisade till. Där finner man ju endast landet (i detta fallet Sverige), på de listade står ingen födelseort. Om man finner någon av intresse, finns det då någonstans man kan gå vidare och eventuellt hitta orten? Eller något sådant register kanske inte finns? Det gällde inte Alma, men när jag var där och tittade så fann jag två andra namn som eventuellt kunde vara av intresse. Men jag vet inte om det går att inhämta mer uppgifter än vad som anges där.
Mvh Anders!

2007-07-22, 14:34
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej, nej jag tror inte att födelseorten finns i originalhandlingarna, inte heller finns den i originalhandlingarna bakom CD Emigranten 1-2/2001 och Emigranten Populär 2006 (modernare version av den förstnämnda) - man behövde nämligen inte uppge det när man visade upp sin emigrationsbiljett.
 
Hälsningar,
Eva

2007-07-22, 18:05
Svar #12

Anders Eriksson

Hej Eva!
Det var synd, eftersom jag hittat två intressanta namn som eventuellt kunde kopplas ihop med en Johan August som finns med under ett annat inlägg under Johannes Persson-Brändehag.
Men tack för upplysningen. Har förresten sänt en mailförfrågan till Pastorsexpeditionen i Munka Ljungby angående den Alma vi talat om. Får se vad de svarar så småningom.
Hälsningar Anders!

2007-07-22, 19:32
Svar #13

Utloggad Lilian Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2011-07-10, 19:47
    • Visa profil
Amerika?
Kan någon hjälpa mig och hitta ättlingar till Amanda Olivia Johansdotter född 1873 4/3 i Slöta i Skaraborgs län.
Utvandrade 24/7 1891 från Falköpings stadsförsamling till Amerika.
 
Tacksam för hjälp
Mvh Lilian Janson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna