ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ättlingar till Lennart Mogren,emigrerat till USA slutet 1800t, f Eggby  (läst 1097 gånger)

2001-10-31, 11:51
läst 1097 gånger

Per Mogren

Jag söker uppgifter om min farafrs bror Lennart Mogren emigrerat till USA slutet av 1800t ?, har in min äo ett foto av denne somk är taget i atelje
i USA.Han är förmodligen född i Eggby i Skarabor
gs län.
 
 
Mvh
 
Per

2001-10-31, 13:12
Svar #1

Pia Muller

Var Lennart Mogren släkt med Carl Johan Emanuel Mogren från Timmersdala, Skaraborg?  I så fall har jag eventuellt hittat en kontakt i Staterna.

2001-10-31, 13:53
Svar #2

Laila N. Christiansen

Hei Per!
Når ble Lennart født? Jeg fant en Leonard Mogren i census 1900 for Brooklyn, gift med ett par barn. Han var født i Sverige i 1861, immigrerte i 1889.
Laila

2001-11-05, 09:07
Svar #3

Per Mogren

Laila,
 
Tack för svar.Tyvärr är jag nybörjare och har inte kommit särskilt långt:Jag ska försöka få fram uppgifter om Lennart

2001-11-06, 01:01
Svar #4

Annika Helm Hemmingsson

Hej Per Mogren!
Jag hittade en Erik Mogren på www.EllisIslandRecords.org. Han emigrerade via Liverpool till N.Y. USA, dit han anlände med ångaren Teutonic den 15 april 1897.
Fartyget tog 1490 passagerare varav 1000 i tredje klass och resten i 1:sta och 2:dra klass.
Erik kom från Eggberg vilket låter mycket likt Eggby. Kanske hette han även Erik och passade på att byta namn inför emmigrationen. Han var 20 år vid ankomsten till USA alltså född 1877.
Det går att registrera sig gratis till den här saiten ovan, då får man tillgång till passagerarlistorna, där det ofta står vart man  skulle flytta... därifrån kan man börja nysta.
Kom inte in i saiten i kväll annars hade jag själv tittat efter på listorna. Hoppas att det här är din släkting.
MVH
Annika

2001-11-06, 18:19
Svar #5

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Hej Per Mogren, Om du ska titta på passagerarlistan får du gå till denna sida på internet.
http://home.pacbell.net/spmorse/ellis/mm.htm
Där ställer du in datumet april 15 1897, sedan skriver du in 902 i rutan frames. Tryck på knappen Display Image. Rulla sedan ner till passagerare nr. 195 som är Erik Mogren.
Hälsningar Siv

2001-11-07, 21:57
Svar #6

Eva Dahlberg

Hej Per Mogren! Det finns en Knut L Mogren på CD Emigranten 2001. Han emigrerar från Eggby (R) 1888 med destination New York och är då 17 år.
 
Det är med andra ord dags för dig att gå in i husförhörslängder och andra originalkällor för att få fram mer information om dina släktingar (gäller för alla dina efterlysningar eftersom du efterlyser gansa nylig släkt till dig och du har väldigt lite datum och namn).  
 
Jag vill också passa på tillfället och be dig läsa ordningsreglerna (se röda texten under Lägg till ett inlägg) - närmare bestämt Dubblera aldrig inlägg. Det absolut otillåtet att skicka samma inlägg i flera diskussioner!.  
Du har skickat samma fråga på väldigt många ställen, både under släktnamn och flera av socknarna. Att du inte får svar inom någon dag betyder kanske att ingen vet något, det hjälper inte att skicka frågan igen på ett annat ställe. Många läser också per vecka, 14 dagar eller kollar sin socken varannan månad.
 
Eftersom du själv skriver att du är fullständig novis, kan du under tiden läsa om släktforskning både på Rötters nybörjarkurs (www.genealogi.se eller röda knappen längst upp till vänster) och i litteratur på biblioteket och börja låna hem mikrokort. Nu när du har en ledtråd på din Lennart så kan du också läsa om emigrantforskning på samma ställen eller under de befintliga rubrikerna här på Anbytarforum, för att se hur du kan gå till väga för att hitta honom.  
 
Ett generellt tips på vägen, både för att hitta Lennart och de andra barnen till din farfars föräldrar - ta reda på när och var föräldrarna dog och beställ bouppteckningen eftersom alla arvingarna bör stå där och förhoppningsvis adressen - det gäller även som svar på frågan om att hitta ättlingar till Bertil (din farfar?). Det finns en risk att det för Lennart står på känd ort i Amerika - men i så fall vet du ju det och att han levde då.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2001-11-07, 22:21
Svar #7

Eva Dahlberg

fortsättning - hela informationen från CD:n Emigranten, glömde nästa bild (hel post).
 
Utresehamn Göteborg, utvandr.datum 1888-06-04 (kontraktsdagen, står förmodligen ett annat i utflyttningslängden), medåkande: nej, källkod 36:47:4374, dvs där du hittar kontraktet , källan till det register som CD:n är, (volymnr, sidnr, kontraktsnr)finns filmad på Landsarkivet i Göteborg och Emigrantinstitutet i Växjö.
 
hälsningar, Eva Dahlberg

2001-11-08, 18:20
Svar #8

Pia Muller

I SSDI (Social Security Death Index) finns en Leonard Mogren, född 16 okt. 1894, död 11 mar. 1988, SS No.483-28-3307.  Enligt åren skulle han möjligtvis kunna vara son till Lennart Mogren.  För US$27.00 kan man sända efter en kopia av Leonards ursprungliga ansökan om Social Security nummer, där hemorten och föräldrarna antecknas.
Kan inte lova att det stämmer, men det kan bli en stig att prova, om inget annat dyker upp.

2002-07-15, 13:44
Svar #9

esbjörn eriksson

Jag söker en avlägsen släkting som hette Per eller Pehr Waldemarsson som skall ha utvandrat till USA runt sekelskiftet. Är det någon som vet var jag kan leta eller har annan info?
mvh
Esbjörn Eriksson

2007-04-21, 11:06
Svar #10

Utloggad Gunnar Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2011-10-07, 19:05
    • Visa profil
Larsson,Lars Magnus död i Burlington 1915-10-17  
Han flyttade från Vänga (P) Sverige med sin tredje hustru 1871 till Burlington och barnen Amanda Kristina 18580122, Ida Josefina18631105, Klas Viktor 18651007, Hilma Charlotta 18670713,  
Karl Gustav 18691207 och Ester Elisabet 18760831
 Amanda Kristina gift 18840221 med Alfed Sjöberg och flyttade till Origon Ill.  
 Ida Josefina gift med Adolf Petter Adolfsson f, 18590715 i Virserum (H) Sverige  
 Deras barn Johan Clarence Frederik Adolfsson f. 18891015 i Burlington
 Är det någon som vet något är jag tacksam för uppgifter
Gunnar Larsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna