ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart åkte Sven Emanuel Rönbeck?  (läst 418 gånger)

2006-05-13, 13:54
läst 418 gånger

markus

Hej! Jag har en fråga om en man som ska ha emigrerat. Han hette Sven Emanuel Rönbeck, föddes den 28 juni 1832 i Gammalstorp, Blekinge. han var son till Ola Rönbeck och Kerstin Månsdotter.  Efter vad jag har hört så ska han ha blivit sjöman och åkt till Amerika, och sedan bott (och dött?) i New Orleans, Louisiana.  Jag vet inte om det finns några arkiv över sjömän som emigrerat eller liknande?  Mvh Markus

2006-05-13, 21:11
Svar #1

Kerstin Thölix

I Svars Sjömanshusdatabas finns det följande om Sven Emanuel
Namn S.E Rönbeck
Befattning/Yrke Styrman
Avmönstrad 1861-03-01
Anmärknning Fartyget förolyckat
Fartyg
Namn Carlsbad (Barkskepp)
Hemmahamn Visby
Destination Västersjön
Svåra läster 183.55
Fartygets redare/ägare L N Enquist
Kapten M Widmark
Fartyget förolyckat 1860-03-01
Sjömanshus Visby sjömanshus
 
Han mönstrade på på samma fartyg 1859-03-08 men då som konstapel. Han hade då 45 Rd i hyra och var ogift. Kapten var då C J Fåhreus.
 
1856-04-18 mönstrade han på fartyget Carlsbad Antucka (Barkskepp) som matros. Han var då 23 år och hade 22Rdr i hyra
 
Så nu fick du ialla fall reda på att han var sjöman,
 
MVH Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna