ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syskonen Wester from Stora Mellby utvandrade till Mayville o. Tidioute 1882-83 finns avkomlingar ?  (läst 1558 gånger)

2004-08-04, 18:51
läst 1558 gånger

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Söker avkomlingar till tre utvandrade syskon:
Johannes Wester född 1848-10-25 utvandrad  
1882-03-17 från Göteborg destination Tidioute. Syster och bror utvandrar 1883-05-04 från Göteborg destination Mayville namn: Johanna Wester född 1845-01-13 och Carl Wester född 1856. Alla tre barn till soldat Elias Persson Wester Stora Mellby Skaraborgs län.
Jag tror de två sista syskonen sökte upp förste brodern i USA. Men var levde de ? Dog ? Finns avkomlingar nu ??
Generationen efter utvandrar ett syskonbarn till ovan, Carl Magnus Nordberg född 1878-12-03 från Göteborg 1905-02-17. Hemadress också han Stora Mellby. Reskamrat Per Henning Johannesson född 1889-11-03 Jorddala.  
Kom de fram ? Dog när ?
Blir glad för alla upplysningar...

2004-08-04, 20:30
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Carl Magnus anländer NY den 6 mars 1905, enligt manifestet som du kan studera närmare på www.ellisisland.org. Hans destination är vännen Arvid Persson, 6 Michigan Ave, Ashtabula, Ohio.
 

2004-08-05, 12:40
Svar #2

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Syskonen Westers öden vävs samman ?
 
Jag tackar Dig Jan Ek...
Om Du visste vad  chockad  jag blev. Vi har i vår familj varit övertygade om i alla dessa år att Karl Magnus dog på överresan ... Han var tvillingbror med min farmor, hennes ende bror.
Deras mor dog när de föddes. Karl Magnus dödförklarades 1947 dödsår sattes till 1921.
- Denne Arvid Persson, kan det ha varit en släkting ? Som Du såg i inlägget utvandrade hans  
faster Johanna och farbröderna Johannes och Carl  
1882 resp 1883. De hette Wester, efter faderns soldatnamn, men fadern hette egentligen Persson !
( Elias Persson Wester )  
- Kan det ha varit någon av deras barn denne Arvid ?! Vad tror Du ?
- Kan Du eller någon annan få fram fler uppgifter om de tre övrigas öden ? Jag tror nämligen att de vävs samman där i USA och är nästan övertygad om att någon av de tre har avkomlingar idag...

2004-08-06, 09:11
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Hej Inga,
 
Tyvärr klarar jag inte att få fram fler uppgifter i de index jag har tillgång till. I folkräkningen 1910, fem år efter immigrationen 1905, finner jag varken Arvid Persson i Ohio, eller Karl Nordberg någonstans i USA i deras mest närliggande stavningsvarianter. Men Arvid Person/Peterson är ett vanligt namn, och utan att veta hans ålder finns väldigt många spridda över hela Amerika. Nu är det inte så konstigt om de båda flyttat långt från Ohio under några år, rörligheten särskilt bland unga män är stor.
 
Jag har också försökt leta efter Carl Nordberg i senare folkräkningar utan framgång. Kanske förändrade han sitt namn, kanske dog han faktiskt kort tid efter ankomsten till Amerika. Många möjligheter finns.
 
Vad mer förvånande är att jag inte klarar att finna några spår efter syskonen Wester. Detta är ett namn jag inte ville tro fanns anledning att förändra på, och som också är relativt vanligt i t.ex. folkräkningarna. John, Johanna och Carl passar ju också bra i amerikanskt namnbruk. Men kanske valde de ändå att kalla sig något helt annat?
 
Tyvärr kommer de ju lite för sent för att komma med i fokräkningen 1880 som är relativt heltäckande, i de nästa tioåren är de index som finns tillgängliga idag svårarbetade ända fram mot 1920-talet. Och då kanske de avgått med åldern?
 
Tidioute och Mayville pekar väl på Pennsylvania, men jag har kammat noll också i mer lokala resurser tillgängliga på nätet.
 
Men du ska inte ge upp ditt letande, nya register tillkommer hela tiden, och andra forskare kan finna nya infallsvinklar på detta pussel.

2004-08-06, 11:06
Svar #4

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Tack Jan för Ditt besvär !
- Ja vi kan återgå till syskonen Wester, jag är övertygad om att de klarade sig av flera skäl, dels flyttade en av dem år 1882, de andra två kom efter år 1883. Dessutom hade Johanna Wester varit i Amerika en gång förut! Hon utflyttade från Stora Mellby redan 1873, men återkom hem och var hemma några år för att åter utflytta år 1883.
Jag tror tyvärr att hon redan var hemma innan folkräkningen 1880. Men kanske kunde hon finnas där? - I alla fall någonstans från 1873 och något år framåt...  
Det jag vet är bara att år 1882 flyttade Johannes Wester med destination Tidioute och de andra två år 1883 med destination Mayville. Kan Johannes varit först i Tidioute och sedan i Mayville dit två syskon anlände året därpå ?
Jag upprepar födelsedata; Johannes 1848-10-25
Johanna 1845-01-13 och Carl ( Calle ) född 1856.
 
- Så till efternamnet, fadern hette Elias Wester Persson och syskonen kallade sig förut Persson och sedan Wester. Alltså kan de ha återtagit Persson. Ett annat alternativ är ju möjligen Eliasson. Det man funderar på är ju om Karl Nordbergs vän Arvid Persson då var en släkting med namnet Persson... Detta förefaller dock lite mindre troligt, jag utgår nu ifrån att Karl inte kontaktat tidigare utvandrade släktled och att han till sist  försvann ...

2004-08-07, 07:44
Svar #5

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
När det gäller Karl Nordbergs destination, vännen Arvid Persson, så verkar det som om han reste tillsammans med honom.
Emigrant-CDn tar upp Arvid Petersson, 25 år, Amerika, som lämnade Göteborg för Ashtabula Ohio 1905 02 22 (detta datumet anges även för Karl M Norberg, St Mellby). Ellisisland tar upp Arvid Persson, 25, Göteborg, som anlände med Caronia 6/3 1905. Han hade förut varit i USA, Ashtabula 1900-1904 och hans destination var uncle Andreas Persson, 6 Michigan Ave, Ashtabula.
Emigrant-CDn tar också upp Per Johansson, 15, St Mellby, som reste samma dag och enligt Ellisisland hade samma destination som Arvid Persson.
Bengt Johansson

2004-08-07, 12:48
Svar #6

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Tack Bengt Johansson,
 
Så roligt att fler svarar och intresserar sig..
Jaha, Arvid reste alltså samtidigt och hade varit fyra år i Amerika förut med adress till en  
 uncle  farbror. Då kan man fundera på om det var Arvids släkting och ej släkt till Karl de for till, det är väl troligast. Men intressant är ju att Karl borde haft bra chans att leva vidare! Med goda vänner som hjälp!  
Han dödförklarades 1947, dödsår sattes till 1921, det är det enda jag vet... Född 1878-12-03  
Det märkliga är dock de övriga tre, i generationen före med namn Wester, som kanske återtog namnet Persson. Kan dessa tre verkligen ha försvunnit allihop ? Hade inte Karls resa något samband med dem ? Synd att man inte kan se om de tre syskonen kom fram år 1882, resp. 1883.. Kom alla tre fram borde väl någon gått vidare, tycker man...

2004-08-08, 12:24
Svar #7

Utloggad Kjell Moberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 14:17
    • Visa profil
Hej söker avkomlingar till August Gran f.1870-11-17 Göteborg d.1931-04-13 Brockton, Plymouth, Massachusetts o.h.h. Augusta Svensson/Petersson f.1867-03-19 Visingsö. d.1948-01-09 Boston, Suffolk, Massachusetts
De vigdes 1889-02-09 i Brockton, Plymouth, Massachusetts  
Kända barn
Clarens Wilton f.1892-12-30 Brockton, Plymouth, Massachusetts d.1958-03-25 gift 1924-04-12 med vem ?
Alva Lillian f.1905-01-16 Brockton, Plymouth, Massachusetts d.1922-01-16
 
Jag saknar uppgifter om när August o Augusta utvandrade, de reste förmodligen var för sig ?
 
Allt av intresse.
mvh Kjell

2004-08-08, 16:33
Svar #8

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
OBS
 
Inlägg 8 om avkomingar August Gran f 1870-11-17 Brockton osv... har inte med de tidigare inläggen i denna diskussion att göra. Det är tydligen möjligt att även göra egna efterlysningar som svar på någons inlägg. Men det blir ju lite fel i den övriga diskussionen när helt andra inlägg dyker upp !
- Kanske har Kjell Moberg hamnat under mitt inlägg av misstag? Han kanske trodde att  lägg till ett inlägg  betydde ny diskussion !!
Så Käre Kjell fortsätt Ditt inlägg i en egen diskussion !! Tackar på förhand gör Inga, denna diskussions frågeställare...

2004-08-08, 19:18
Svar #9

Utloggad Kjell Moberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 14:17
    • Visa profil
Inga jag ber så mycket om ursäkt, det blev fel
ska genast skriva ett nytt inlägg, under en ny diskussion.Får be anbytarvärden ta bort mitt inlägg !
mvh Kjell Moberg

2004-08-10, 17:17
Svar #10

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Inga
 
Jag har letat på Emigrant-CDn efter en Arvid Persson i 20-årsåldern som emigrerade 1900. Den ende som passar är Arvid M Pettersson, 19, Glömminge (H), som lämnade Göteborg för Iruim 1900-05-09. (Detta är enda gången destinationen Iruim förekommer på Emigrant-CDn, så det verkar ju som om det är en felskrivning.)
 
Det finns en annan person på Emigrant-CDn som kan vara intressant. Arvid Johansson, 20, St Mellby (P), lämnade Göteborg för Ashtabula Ohio 1900-03-21. CD-skivan Sveriges Befolkning 1890 tar i Stora Mellby, Jordala upp Arvid, född 1879, son till Johannes Persson. Det intressanta är att Johannes Persson också hade sonen Per Henning, född 1889, som ju rimligen bör vara identisk med Carl Magnus Nordbergs reskamrat Per Henning Johannesson. Frågan är ju nu om Arvid Johansson år 1900 och Arvid Persson år 1905 var en och samma person, och om han i så fall var son till Johannes Persson i Jordala. (I så fall kan ju båda efternamnen stämma.)
 
Känner du till något om Johannes Persson? Kan Andreas Persson i Ashtabula ha varit bror till honom?
 
Nu finns det en svårighet här. Att Arvid Johansson bodde i Stora Mellby när han emigrerade behöver ju inte alls betyda att han också var född där. Antagandet att han var son till Johannes Persson kan därför vara felaktigt.
Bengt Johansson

2004-08-11, 12:10
Svar #11

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Jag anser nog med säkerhet att denne Arvid mycket riktigt är son till Johannes Persson och bror till Per Henning. Det är enligt min åsikt ett troligt scenario.  
Jag har hela tiden haft som utgångspunkt att Karl Magnus emigrerade till släktingar ! Skulle Johannes Persson kunna vara en farbror till Karl Magnus och i så fall Arvid och Henning hans kusiner ? Skulle denne Johannes kunna vara Johannes Persson/Wester som emigrerade 1882. Har han haft barn i Sverige och varit tillbaka här i omgångar ?! I kyrkböckerna står om Johannes Persson följande;
Stora Mellby församling husförhörslängd 1861-1873  utflyttad 1869 till  obestämd ort , därefter återkom han 1874 23/10. För att stå som utflyttad till Amerika 1882. Därefter har jag icke följt honom. Kanske återvände han ? Kanske var fru och son Arvid kvar i Sverige ? Och han återvände och fick en son till Per Henning 1889 ??  Lite långsökt, men värt en tankeprövning.
Andra alternativ, också långsökt, men ej omöjligt, är att Andreas Persson var bror till Johannes och isåfall farbror till Karl Magnus. Jag har dock inte fått fram någon bror till Johannes som hette Andreas. Men den kan ha funnits ändå, Landsarkivet har gjort fel förr..
Det som är intressant som jag ser det är att Arvids far sannolikt hette just Johannes Persson och Karl Magnus farbror hette just Johannes Persson, visserligen med tilläggsnamn Wester..
Men Andreas är i så fall fortfarande en svår nöt att knäcka...
mvh
och Tack Bengt för Ditt visade intresse,  
blir glad om Du återkommer med synpunkter...
 inga

2004-08-14, 11:04
Svar #12

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Jag får nu rätta mig själv ! Efter vidare efterforskning i kyrkböcker via en vänlig kontorist så har följande framkommit;
Johannes Persson bodde i Jorddala St. Mellby, hans söner var ( bla. ) Arvid och Per Henning, Arvid utvandrade 1900, men kan ej ses ha återvänt och finns inte antecknad som utvandrad 1905.  
Men kanske återvände Arvid bara tillfälligt och hälsade på. Detta antecknas ju inte i kyrkböcker.
Per Henning, en yngre bror utvandrar tillsammans med Karl Magnus år 1905. Dessa bröder var dock icke släkt med Karl Magnus och således var Johannes heller inte släkt med Karl Magnus.  
- Min teori om att Karl Magnus åkte tillsammans med en släkting är nog därför helt felaktig...
- Det framkom heller inget som kan förklara vem denne uncle Andreas som väntade på dem kan vara ?
Det kan ju vara en bror till Johannes Persson ?
För att gå vidare hoppas jag att någon kan förklara vem uncle Andreas i Ashtabula är ?!  
Eller ta upp en ny tråd !
- Vart tog syskonen Wester, som utvandrade 1882 och 1883 vägen ?
Detta borde kunna leda längre tror jag än resonemanget kring Karl Magnus !
För trots allt försvinner väl knappast tre syskon som utvandrar i omgångar alla tre ?!
Konstigt att inget kan ses om dem ?
Här behövs nya ide?r !!!
 
mvh
inga

2004-08-24, 21:32
Svar #13

Bo Björklund

Hej Inga
 
Syskonen Wester var svåra. Jag har dock hittat något som borde undersökas mera.
I Zion Luth. Ch. i Oil City Venango Co PA har hittats följande personer
John West född 1848-08-25 i Mellby och till USA 1882 från Mellby P-län och gift
Wilhelmina Johansdotter West född 1862-03-27 i Vimmerby och USA 1882
 
Filmen SAKA 0424 och första medlemslängden på sidan 12 återfinns detta.
Filmen finns i Växjö på Emigrantinstitutet och utlånas ej utan måste läsas där.
 
Jag vet att födelsemånad inte stämmer men det händer ofta i dessa böcker i USA.
 
Hälsningar
Bo Björklund

2004-08-25, 10:26
Svar #14

Jan Ek (Janek)

Hej Inga,
 
Jag har en mycket stark känsla av att den John West som Bo funnit i de amerikanska kyrkoböckerna är den rätte. Inte minst för bakgrunden i Mellby, men också för att mycket få av de väldigt många John West som förekommer i folkräkningarna har svensk bakgrund. Jag har tidigare funderat på om Wester kunde blivit förenklat till det vanliga West, men inte kunnat leta på det stora antalet möjliga.
 
Med den geografiska avgränsningen till Oil City gick det lättare. Du får de uppgifter jag funnit i census, så får du se om senare kan bekräfta kopplingen 100%, t.ex. genom ett besök på emigrantinstitutet i Växjö. Detta kommer du väl inte undan, förr eller senare.
 
Det nya index för 1900 som är under färdigställning omfattar ännu inte Pennsylvania, så det kan jag tyvärr inte komma vidare med när namnet West är så vanligt. Kanske kan det bli färdigt före jul, och då kanske bekräfta födelsemånaden som medlemslängden i Zion Lutheran Church antagligen har fel.
 
1910 däremot har jag funnit följande familj i Oil City, Venango, PA (ED 126, s. 7B) på adressen 230 Hone Avenue:
 
John West 60, inv. 1882, skräddare. Hustru Minnie (Wilhelmina) 46, samma invandringsår, paret gifte sig ca 1885. Dottern June V. 20, Charles H. 19, Helen A. 17, Stella May 15, Minnie 12.
 
1920 är John försvunnen, men Minnie står inte som änka. Det tror jag ändå hon blivit, åldersskillnaden var ju stor mellan makarna. Samma adress, (ED 124, s. 5B): Minnie 56, Son Varner 31, Helen 27, Stella 24, Minnie 21.  Jag gissar att Varner, var utflyttad 1910, men nu flyttat hem för att ta ansvaret när fadern är död. Han jobbar som Laborer, shop, ska nog tolkas som verkstad. Helen är Clerk, Grocery, och Minnie Bookkeeper, department store.
 
1920 har däremot sonen Charles gift sig och flyttat ut. Han återfinns på en annan adress i Oil City, (ED 124, s. 8A): Charles H. 28, hustru Martha 26, son Charles R. 4 år 4 mån, dotter Margret 2 år 4 mån. Charles är shipping clerk, machine shop.
 
1930 står Minnie uppförd som änka 67, bostaden på Hone Ave är värderad till 3000 dollar. Hemma bor fortfarande sonen Warner A. 43, och de ännu ogifta döttrarna Estelle M. (Stella May) 35, och Minnie E. 32. Dessutom bor där dottern Helen A. 37 med sin lilla son Donald W. 6 år. Helen står som gift Spencer, sedan ca 6 år, men ingen make i sikte. Warner är något oläsligt laborer, Stella är operator, telephone, och Minnie aut. cashier, telephone.

2004-08-25, 12:40
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Charles H. West återfinns med familjen 1930 i New Windsor, Orange, NY. (ED 86, s. 20B):
 
Charles 39, arbetar på en fabrik/verkstad, tror jag, Martha 36, paret gifte sig ca 1915. Födda i PA; Kenneth (tror jag det står, kanske skulle det varit Charles K. i census 1920?) 14, Margaret 13, Lucile 8, Jean 6. Födda i NY; Arline 3, och Patrichia 1.
 
Jag gissar barnens namn borde stavas Lucille, Arlene och Patricia, men censustagarna är inte alltid lika duktiga på skrivandet. Och kanske heter inte sonen Charles Kenneth heller ...
 
När det gäller rötterna i Oil City så finns det mycket matnyttigt att studera på genealogisidan för Venango County. Under look-ups verkar det finnas ett giftermålsregister som kanske kan nås med en epost. Och många person- och lokalhistoriskt intresserade som kan hjälpa till.
 
Du bör väl särskilt jaga en dödsattest eller runa för John West, när han antagligen avlider mellan 1910 och 1920. Dessa kan antagligen också slå fast om detta verkligen är Johannes Wester från Mellby.
 
Om så är fallet, och du klarar att spåra dig fram till efterkommande (det bör finnas flera i trakterna runt Oil City), så är kanske detta bästa vägen att finna mer om de andra syskonen Wester. Att finna efterkommande i NY, om det var där familjen ovan blev kvar, är en mycket större utmaning än att koncentrera sig om lilla Oil City, men givetvis inte helt omöjligt. Frågan är om du inte kunde ta en chans direkt, och kontakta några av de fem med efternamnet West som förekommer i telefonkatalogen för Oil City. John K. ser särskilt lockande ut, namn går ofta runt i släkten.

2004-08-26, 19:13
Svar #16

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
- Jag tackar Dig Jan Ek både för epost och för Dina intressanta inlägg här. ( Samt även Bo för hans tips i diskussionen ). Det är min åsikt att Din starka känsla är rätt! För inte finns det två Mellby som någon med namn liknande West utvandrat ifrån... Logiskt sett bör han också ha överlevt, eftersom syskonen flyttade året efter.
Dessutom var ju inte namnet West/Wester särskilt vanligt i Sverige ( i detta fall är det hans fars knektnamn ) så logiken och känslan sammanfaller.
Men hur gå vidare ? Ja, tipset om telefonkatalogens fem West har jag tittat på. Dessa kommer jag att skriva till.. Vidare kan jag kanske få fram någon dödsattest, men det är svårare ? Tidningarnas dödsannonser är väl också en utväg?  
Jag har hört att man även kan skriva till  
 postmaster  i mindre orter, men telefonkatalogens namn bör väl vara de rätta så det känns kanske onödigt.      
Jag startar med att skriva till de fem West som syns i telefonkatalogen.. Sedan får jag försöka finna en väg till dödsattester mm.. Det är bästa vägen att nå även de övriga syskonen Westers öde, det är nog min mening också.  
Vad emigrantinstitutet kan hjälpa till med är jag dock oklar över.Kanske kan de bekräfta på något sätt att John West är den verkligen Johannes Wester?  
- Jag tackar än en gång för intressanta inlägg .
 
mvh
inga

2006-07-29, 18:45
Svar #17

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Hej.
 
Här fortsätter jag min gamla diskussion! Kanske har någon nya uppgifter att lägga till ?
Själv har jag funnit fram att Carl Magnus Nordberg född 1878 / 3 dec. utvandrade ju mycket riktigt 17 febr 1905. Det ser man i kyrkböckerna. Därefter finns som ovan sagts uppgift i emigrantkontrollen att han är på väg till Ashtabula. Nu har en gammal släkting lyckats hitta ett brev från Carl Nordberg !
I detta står adressen underskriven:
Ashtabula Ohio, och något som ser ut som Harbor eller Harbou eldyl. Detta brev är skrivet, i alla fall efter våren 1906. För i brevet står om en annan utvandrad Frits på Finnslätt som han träffat i Amerika. Denne Frits utvandrade 20 april 1906. Därefter nämns ytterligare en person som kanske utvandrade 1907.. Så Carls adress är Ashtabula i alla fall fram till våren 1906. Dessutom skriver han om ovan framforskade Arvid Persson, han kallar sig nu Arvid Persson och är den man som Ni funnit utvandrad år 1900 som Arvid Johansson (ev Johannesson ) Där står så här: Arvid är nu i Chicago...  
Jag tänker resa dit nu till julen..
Så ledtrådarna lutar åt Chicago... För kanske stannade Carl Magnus hos vännen i Chicago ...
 
Så till Wester, John West, som betecknas som skräddare.. I gamla kyrkböcker står han här hemma i Sverige redan som beteckning skräddare.
Så den som hittats här ovan måste därför vara rätt Johannes...
- Här undrar jag om kanske fler uppgifter tillkommit i census sedan sist? Kanske kan man nu se tex år 1900 ?
 
mvh Inga

2006-07-29, 23:44
Svar #18

Jan Ek (Janek)

Hej Inga,
 
Ja nu kan man se census 1900. Och eftersom John Wests födelsemånad här anges till oktober skulle det väl vara utom all tvivel att det är den rätte.
 
(Däremot har födelseåret blivit fel, 1842, men åldern 51 är ju den rätta.)
 
På adressen 230 Hone Avenue finner du familjen (ED 151, 19B) Oil City, Venango, PA. :
 
John West okt 1842, Skräddare, invandrade 1882. Samma invandringsår har hustrun Minnie f. mars 1863. Hon har fött sex barn och alla i livet:
Waren (Warner) f. april 1887, Ina (June) april 1889, Charles mars 1891, Helen dec 1892, Stella maj 1895, och Minnie dec 1897.

2006-07-30, 00:10
Svar #19

Jan Ek (Janek)

Ur SSDI:
 
WARNER WEST  
30 Apr 1887  
Apr 1974  
last residence 16301 (Oil City, Venango, PA)
204-10-3180  
issued Pennsylvania
 
CHARLES WEST  
26 Mar 1891  
Dec 1971  
16301 (Oil City, Venango, PA)
72-05-7666  
issued New York
 
ESTELLE WEST  
10 May 1895  
Aug 1971  
16301 (Oil City, Venango, PA)
177-07-4997  
issued Pennsylvania
 
MINNIE WEST  
21 Dec 1897  
Oct 1973  
16301 (Oil City, Venango, PA)
175-09-3251
issued Pennsylvania
 
Detta kan möjligen vara Helen?
 
HELEN WEST  
23 Dec 1892  
Nov 1965  
(Ohio)  
302-30-5398  
issued Ohio

2006-07-30, 19:21
Svar #20

inga.emanuelsson

Hej.
 
Ja då kan vi nog konstatera att John West är densamma som Johannes från St Mellby... Dessutom att han fick sex barn i Amerika.  
- Men vad hände sedan tro?
- När kan man se 1940-års folkbokföring. Görs den inte vart tionde år..
- Ser att barnens födelsedata finns med, men vad är det för datum därunder, tex april 1974, augusti 1971, nov 1965 ? Är det införda datum för vad? Avlidna? - eller kanske inskrivningsdata för bostadsort?
Kan man av detta utläsa att de levde fram till den datumen ? (ev längre!!)- och bodde på den adressen, det kanske bara är datum för anteckning i efterhand..
 
Carl Nordberg, ger det ingen ledtråd med eventuell flytt till Chichago. Denne hans gode vän Arvid Persson också Chichago är väl svårare,
men namnet Nordberg är ju ovanligt.
 
Mvh
Inga

2006-07-30, 20:49
Svar #21

Jan Ek (Janek)

Hej Inga,
 
Folkräkningen 1940 blir frisläppt från sekretessen 2012.
 
Men nu har du ju så många spår att släkten efter John West kan du helt säkert få kontakt med om du så önskar.
 
Uppställningen från SSDI är standard så jag gjorde den lite förenklad. Prova gärna namnen själv så ser du hur det fungerar. Men i korthet:
 
CHARLES WEST  
Född:  26 Mar 1891  
Död:   Dec 1971  
Sista bostadsadress:  16301 (Oil City, Venango, PA)  
Försäkringsnummer: 72-05-7666  
Socialförsäkringen utfärdad (issued) i New York
 
Eftersom Charles gifte sig med en tyskättad kvinna som utretts av en amerikansk släktforskare, Jackie Pacholke, kan du säkert få kontakt med hans ättlingar via henne. I alla fall fler upplysningar. Se detta släktträd hon publicerat på RootsWeb. Charles och Martha är nummer 6 i listan. Hennes epostadress står överst i grått.
 
Lycka till!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna