ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nätt och Berntsdotter  (läst 876 gånger)

2007-01-11, 15:05
läst 876 gånger

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Vad hände sedan med morfars mormor Britta Berntsdotter född i Bjurum, Ås, Halland 1826-06-04 och hennes dotter Anna Britta Olausdotter Nätt född i Veddige, Halland 1868-12-20.  
 
Mor och dotter utvandrade den 15 november 1889.  Dottern noteras som Anna B Natt och modern som Britta (Bernhardsdotter?!)Olsson. Maken hette Olaus Johansson Nätt men hade avlidit i Sverige 1888.  
 
Mor och dotter hade biljett till De Kalb i Illinois.  
 
Jag har försökt via sökningar på olika sätt hitta bådas vidare öden i Illinois men inte lyckats och många sajter på internet i USA hänvisar till att man skall betala pengar för att få tillgång till uppgifterna och jag tycker det är besvärliga sökmotorer speciellt med tanke på efternamnen som kan förvanskats och ändrats efter ankomsten till USA.
 
Se även min fråga och ett svar på Rötter emigrantforum under Halland.  
 
Är det möjligt så skulle lyckan vara stor om det på något sätt gick att få veta vad som hände med mor och dotter i USA, när de avled m m. Kanske kan någon veta hur man får fram dessa uppgifter.

2007-01-12, 09:34
Svar #1

Kerstin Thölix

Hej!
 
Anna och hennes mor anländer till New York den 1 dec 1889 med City of Chicago från Liverpool och Queenstown. Deras destination är enligt passagerarlistan Dakota.  
 
MVH Kerstin

2007-01-12, 13:26
Svar #2

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Tack Kerstin men nu undrar jag varför svaret jag fick svar i Emigrantforum att de reste till De Kalb i Illionos och var bosatta där.  
 
Vet du något sätt på hur jag går vidare för att spåra deras vidare öden i USA när de dog m m. ?
 
Hälsn. Solveig

2007-01-12, 16:16
Svar #3

Kerstin Thölix

Hej!
 
De Kalb och Dakota låter ju ganska lika, men något av dem är felaktigt. Jag skulle nog satsa på De Kalb för det borde ha stått om det var Syd eller Norddakota de skulle till.  
 
MVH Kerstin

2007-01-12, 16:47
Svar #4

Kerstin Thölix

Hade Anna Några syskon som stannade kvar i Sverige? Mitt tips är i så fall att du genom att leta reda på bouppteckningar från dem kanske kan få fram uppgifter om var Anna bodde.
 
MVH Kerstin

2007-01-14, 17:47
Svar #5

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Det kan vara en väg att gå med bouppteckningar. Tack för tipset.

2007-01-15, 07:01
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Solveig, den information du fått på Rötters Emigrantforum är ju från de svenskamerikanska kyrkböckerna, vilket bör vara en ganska säker källa i det här fallet. Troligen är det inte bara namnet utan födelsedatum och/eller födelseort som stämmer.
citat:
Britta Bernhardsdotter Olson, som hon kallas, finns som medlem i First Lutheran Church i DeKalb, Illinois, USA. Källa: SAKA 226, sid. 136 och SAKA 227:1, sid. 27 (Mikrofilm på Svenska Emigrantinstitutet i Växjö).
 
Du kan kontakta Emigrantinstitutet för att få veta detaljerna från mikrofilmen (eller besöka dem om du har möjlighet).
 
Hälsningar,
Eva

2007-01-15, 13:22
Svar #7

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Tack Eva. Jag förstår precis hur det ligger till och att uppgifterna är från emigrantregistret i Sverige men jag vet inte hur jag skall kunna gå vidare och spåra vad som hände dem i USA.  
 
Tycker det är jättejobbigt att hitta någon sajt i USA där man som svensk kan gå in och lägga in frågor, allt kostar pengar eller är inte åtkomstbart och jag tycker det är rörigt. Är det någon som har ett tips om något sätt. Det är också jobbigt med att namnen förvanskades och ändrades ofta. Hade ett annat fall med min makes farmors bror som hetter Birgersson och fick namnet Bergerson i USA och på så sätt fann vi hans ättlingar med lite hjälp förstås från en svensk på anbytarforum.  
 
Brita Berntsdotter hade förmodat syskon (bröder som åkt till USA före henne.  
 
Det är lite synd att man via internet inte kan söka om det finns ättlingar i USA efter Britta och framför allt hennes dotter Anna Olausdotter Nätt som var 20 år vid resan till USA.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna