ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mellander, Karl, f 1865-04-06 från Bubacka i Bro, adopterade han en dotter i USA?  (läst 377 gånger)

2006-09-30, 17:54
läst 377 gånger

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
 
Karl Hjalmar Mellander f 1865 april 6, var yngre halvbror till min mfm. De växte upp på Bubacka, Bro i Bohuslän. Han utvandrade ca 1895 till USA och skrev glesa men långa brev till sin storasyster (halvsyster) Hilma där min mor växte upp. Ett brev från Los Angeles 1927 finns i släkten men troligen levde han längre än så - min mor som är född 1921 minns breven väl. Vad gäller Karls yrke kan han eventuellt ha varit militär - fanns ett porträtt på honom i uniform med medalj. Förre emigrationen var han sjöman. Muntliga uppgifter anger att han inte fick några egna barn men adopterade en dotter i USA.
Uppgiften om Los Angeles är mycket osäker vad gäller boendeort - han kan ha varit där på besök när han skrev brevet.
Karl Mellander born in Bro, Sweden emigrated to USA ca 1895. We believe he may have had an adopted daughter. My mother who was raised by Karls elder sister Hilma would be very grateful for any information.
 
Mvh Harriet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna