ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Elisabeth Bergquist  (läst 670 gånger)

2006-03-10, 18:33
läst 670 gånger

Anette Ferm

Hej!
 
Jag söker en kvinna vid namn Maria Elisabeth Bergqvist, född i Åmål 1844.
 
Hon ska hon ha haft två döttrar, Hulda Eleonora f.1867 och Anna Sigfrida f.1872.
 
Enligt uppgift ska Maria Elisabeth efter att ha blivit änka flyttat till Fässberg i gbg 1872.  
 
Sen kommer jag till det jag mest undrar över. År 1876 lär hon ha utvandrat till Amerika tillsammans med en ny man vid namn Johan Wilhelm Strandberg men jag har inte lyckats få detta riktigt bekräftat.
 
Denna man lär ha varit med och krigat i det Amerikanska inbördeskriget och lär ha varit letat guld.
 
Det märkliga är att båda döttrarna till Maria Elisabeth bodde i Sverige år 1890.  
 
Har inte lyckats få bekräftat varken att barnen följde med till Amerika eller att mamman kom tillbaka till Sverige med döttrarna.
 
Är det möjligen någon som vet något om Maria och hennes två döttrar. Dottern Anna Sigfrida är den som mitt led fortsätter i.
 
Tack på förhand: Anette

2006-03-11, 09:37
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Har du sett denna efterlysningen från Ancestry Message Boards i USA den 25/2 2000?
I'm looking for information on three girls born in Eureka, NV. They are Jenny Augusta Strandberg, b. June 10, 1878; Edith Pauline Strandberg (my grandmother) b. May 5, 1881; and Alma Victoria Strandberg, b. Sept. 9, 1883. Their parents were John (Johan) William Strandberg and Mary Elisabeth Bergquist Strandberg, both born in Sweden. I have no information as to how long they stayed in Eureka, but moved to an area near San Jose, CA. Any information or help greatly appreciated.
 
Den 20/2 2000 lade samma person ut följande efterlysning om Mary Elizabeth Bergquist Strandberg:
Looking for info on my G Grandmother, b.April 23, 1844. Married January 17, 1876 in Omaha, Nebraska to John W. Strandberg. Had 3 daughters in Eureka, NV, moved to vicinity of San Jose, CA and died Dec. 24, 1887. Any info appreciated.
Bengt Johansson

2006-11-15, 12:08
Svar #2

Utloggad Carina Lundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1407
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 23:10
    • Visa profil
    • www.lundinsslaktforskarservice.se
Hej Anette!
 
Jag hittade följande i Emigranten populär:
 
JW Strandberg
36 år
f.1839/1840
Församling: Län: OA
Utresehamn: Göteborg
Utvandrardag: 1876-12-10
Destination: Chikago
Källkod: 10:665:3491
 
 
Medresande, med huvudman JW Strandberg(ovan):
Maria Elisabet
32 år  
1843/1844
Församling:  län: OA
Titel: H (hushållerska?)
Utvandrardag: se ovan
Utresehamn; se ovan
Destination; se ovan
källkod: se ovan
 
Mvh  
Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna