ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Loo Erik Nilsson Lundin  (läst 487 gånger)

2006-01-30, 06:32
läst 487 gånger

Leif Mörkfors

Han födde 1872-09-15 i Kättbo, Venjans församling och utvandrade 1892. När hans mor går bort i Sverige anges å okänd ort i Amerika vistandes och det utses god man som hanterar likviden från auktionen på skog, hus och lösöre. Detta var i början på 1930-talet.
Går det att finna honom i någon census ??
Mvh  
Leif M

2006-01-30, 18:20
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Man vågar kanske anta att det handlar om den här mannen från ett World War I Draft Registration Card, Erick Lundin, Minneapolis, Minnesota, född 15 september 1872.
 

 
Däremot var det svårt att hitta honom i något census.
Bengt Johansson

2006-01-31, 08:53
Svar #2

Leif Mörkfors

Hej Bengt! Ja det verkar vara han, konstigt att hans mor inte kände till var han fanns...
Kan man tro att Lizzie Lundin är hans fru ? Går hon att hitta i någon census? Kan han ha stupat i första världskriget?
Ser det ut som om han bor i Minneapolis?
Kan du tyda yrket?

2006-01-31, 19:25
Svar #3

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej Leif
 
Jag ser nu att jag inte letade tillräckligt noggrant. Han finns i census, men med namnet Lundeen.
Från 1900 års census, Minnesota, county Hennepin, Minneapolis (Enumeration District No 68, Sheet No 15A):
Erick Lundeen, född sept. 1874 i Sverige, till USA 1892. Yrke: Day laborer. (Han är ogift.)
Födelseåret stämmer inte med antagandet att det handlar om Loo Erik Nilsson Lundin, men däremot invandringsåret (och födelsemånaden). Det får nog anses vara osäkert om det är rätt person.
 
Jag kan inte hitta honom i 1910 års census.
 
1920 års census, Minnesota, county Hennepin, Minneapolis (Enumeration District No 229, Sheet No 3B):
Eric Lundeen, 47, född i Sverige. Yrke: Brakeman, Railroad.
hustru Elizabeth, 41, född i Minnesota, föräldrarna födda i Sverige.
Adressen är 5109 43 Ave. Detta är ju samma adress som på draftkortet, så man kan nog utgå från att det är samma person.
 
Vid 1930 års census bor de kvar på samma adress, Minnesota, county Hennepin, Minneapolis (Enumeration District No 235, Sheet No 11A):
Erik E Lundeen, 56, gift (första gången) vid 24, född i Sverige, till USA 1896, naturaliserad. Jag kan inte riktigt tyda yrket, men det är något inom Steam Railroad.
hustru Lizzy, 51, gift (första gången) vid 27, född i Minnesota, föräldrarna födda i Sverige.
De äger bostaden, värderad till $5500.
Här stämmer ju inte invandringsåret med antagandet att det handlar om Loo Erik Nilsson Lundin, men den uppgiften är ofta felaktig, så man ska nog inte fästa allt för stort avseende vid detta.
Däremot kan man fundera över de angivna giftermålsåldrarna. Om de är riktiga måste Erik ha varit gift tidigare.
(Här har ju Erik dessutom fått ett andra namn med initialen E. Är det kanske trots allt fel person?)
Bengt Johansson

2006-02-01, 16:15
Svar #4

Leif Mörkfors

Tack Bengt ! Jag tror det är rätt. Synd att han inte hade några barn....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna